שאל את הרב

גמילות חסדים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/11/14 17:01 יח בחשון התשעה

שאלה

שלום, רציתי לשאול אם בתור נערה שרוצה לזכות במצוות גמילות חסדים יש עניין בלעשות בייביסיטר בחינם? זה מצווה? ואם זה בחינם, אז לעשות רק לכאלה שלא יכולים לשלם וצריכים עזרה? ומה עם השאר? חלק ישלמו וחלק לא? זה לא צודק... זה או בחינם אם עם כסף. אבל הבעיה היא שגם אני רוצה לזכות במצווה וגם אני לא יכולה כרגע להיות בלי כסף כי אני משלמת לי את דברים (כגון: נסיעות, בגדים וקניות.. וכו'...) ומההורים שלי אני לא אוהבת לבקש כסף. אז מה כדי לעשות לפי ההלכה ועצה של הרב? הרי בטח יהיה מצב שאצטרך לעבוד בבייביסיטר לפחות 6 שעות, ואז גם לא אקח כסף? אפילו אם זה לאנשים שכן יכולים לשלם? מה לעשות בעניין זה? תודה !!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש עבודה ויש חסד.
בעבודה את מציעה שרות (כמו שמירה על ילד). מי שצריך את השרות הזה משלם לך. זכותך לעבוד אצל כל מי שמעוניין ומוכן לשלם לך.

חסד זה סיוע למי שאין לו דרך לקבל שרות תמורת תשלום. או מפני שאין לו כסף או מפני שאין מי שיתן לו את השרות ויעזור לו.

נניח שיש אדם רעב ויש לו כסף לקנות לעצמו אוכל - אם את נותנת לו אוכל זה לא חסד. אבל אם לאדם הרעב אין כסף לקנות אוכל זה חסד לתת לו לאכול.

כך אם יש משפחה שאין לה כסף לממן שמירה על הילדים והיא צריכה את השמירה למשהו חשוב - נניח שהאמא צריכה לעשות קניות וכד' במקרה כזה שמירת הילדים בחינם תהיה מעשה חסד.

אפשר לעשות הרבה מעשי חסד שלא קשורים דווקא לשמירת ילדים - אפשר לבקר אנשים זקנים ולשמח אותם, אפשר להכין שעורי בית עם ילדים קטנים...

תקדישי חלק מזמנך לשמירה על ילדים תמורת תשלום ממי שיש להם אפשרות לשלם, כדי לפרנס את עצמך.
ובחלק אחר מזמנך תעשי מעשים טובים ללא תשלום.

תבורכי על רצונך הטוב

כתבות נוספות