שאל את הרב

שינוי נטייה מינית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/11/14 03:27 ט בחשון התשעה

שאלה

מזמן לא כתבתי, אבל בזמן האחרון חזרתי לשימוש באינטרנט, לא דברים רעים אבל משחקים כדי להעביר את הזמן (למשל בחיים האמיתיים אני חשוב כמת,ובמשחק אחד הצלחתי כמעט ליהיות ראש עיר).

יש לי שאלה קשה שמקוננת בלבי יותר מדי זמן... אני מבקש שתענה לי תשובה ברורה.

הרבה פעמים למדנו ביחד, שאלתי אותך אין ספור שאלות בכל מיני תחומים, שמירת שבת, כשרות,כיבוד הורים ומורים,פרקי תהילים,פרשת שבוע, ותכלה היריעה אם אמשיך לפרט את הרשימה הארוכה.

בכל תחום, בכל עניין, ענית לי כמו מכונת ירייה, הסברת את הנושא, הבאת את הדעות השונות, וכל זה בעל פה. כן, היו פעמים שעיינו ביחד בספרים, אבל מימיי "לא לנתי בלא תשובה", ואפילו את השיחה היינו מנתקים רק אחרי שהכל היה ברור.

בכל דבר חוץ מ...זה, ועל זה השאלה שלי:

1)האם ניתן לשנות נטייה? (כבר ענית והסברת שכן ואני מקבל את התשובה, אז אל תתמקד בזה

2) איך עושים את זה????????????????

למדת בישיבה 10 שנים, אתה בעולם התורה לפחות 30 שנה, ואתה בא להגיד שאין משהו על זה ביהדות? כלום? במסכת ברכות נותנים כישוף כדי לראות שדים. לראות שדים, שתאמין לי שאפשר ואף עדיף לחיות בלי זה, מופיע בגמרא, ונושא כל כך מהותי שרבים חללים הפיל, אם זה קרבנות מסכנים ואם זה אלה שמתמודדים יום יום ונגזר עליהם למות לבד בלי אשה וילדים, אין כלום? אין "מאן דבעי לשנויי נטייתה, יזיל לאתרא ד... ויאמר תהילים ד... ויעשה.... ושב ורפא לו", תאמין לי חפשתי...

3) קצה החוט היחיד שמצאתי זה "משביעו רעב, מרעיבו שבע" והרמב"ן על הפסוק "למען ספות הרווה את הצמאה", בספר דברים, והרמב"ם על תיקון המידות שבהתחלה צריך לנהוג בקיצוניות ואז לחזור לאמצע.

מה שהבנתי מזה, שניתוק מהתאווה יכולה להרוג את היצר.

ניסיתי לנהוג בקיצוניות, לא לראות שום מראה גם אם הוא מותר מן הדין,עד שיעבור... אם היה לי את הכח להתמיד בהנהגה זו, ברור לי שהיה מצליח, אבל אין מה לעשות, אני לא על אי בודד. תמיד יש קולות שאסרתי על עצמי שחודרים מבחוץ ומבפנים, לפעמים באים משפחה, והשעמום וחוסר הצלחה בלימוד השיבו אותי לאינטרנט, שבו לפעמים יש תמונות מותרות מן הדין, אבל לא בשבילי...

אז אני שואל שוב: מדוע אין תשובה ברורה בנושא זה, והאם לך יש תשובה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

התיאור שלך אותי בשאלה, לא מתאים. נראה לי שחשבת על מישהו אחר... אני לא למדתי בישיבה 10 שנים וכיו"ב אבל לשאלתך אשיב ברצון.

התורה וחז"ל לא עוסקים בנטיות, הם פונים אל האדם. אדם שנברא עם אברים של זכר הוא זכר ומי שיש לה אברים של נקבה היא נקבה.
וביחד, זכר ונקבה, הוא והיא, מביאים יחד ילדים לעולם.

נטיות הפוכות זו בחירה. אצל היוונים ועוד עמים קדמונים היתה תרבות של משכב זכר אבל הם לא נתפסו כנטיות אלא כבחירה של פעילות מינית בין זכרים. את זה התורה אוסרת.

ודאי, כמו בכל תחום ובכל ענין לא כולם זהים. יש אנשים עם צרכים מיניים אחרים. כל מני סגנונות וצרכים מיניים שונים ומשונים.
אני מעתיק לך דיון בנושא מתוך הויקיפדיה. תראה בעצמך שעד לפני מספר שנים גם הומוסוקסיאליות נחשבה סטיה וכיום היא לא נחשבת...

"הגבול שבין סטייה חברתית ומינית מוגדר במידה רבה בתוכן התרבותי וההיסטורי שבו היא מתרחשת ההתנהגות. על כן, נטיות מיניות אשר הוגדרו כפאראפיליות בעבר (למשל, הומוסקסואליות) נתפסות היום כחלק מן המגוון של נטיות מיניות נורמליות; כך גם התנהגויות מיניות המוגדרות היום כנורמליות (למשל, אוננות) היו אסורות בעבר בתרבויות שונות"‏[1]הגדרת "סטייה" משתנה מחברה אחת למשנייה. חלק מן הפאראפיליות נכנסות לגדר התנהגויות הנקראות לעתים "סטיות מיניות" בהגדרתן השלילית, או "kinky sex" בקונוטציה חיובית יותר. חלק מן הפאראפיליות היו בעבר ואף עדיין מהוות עבירות פליליות במדינות שונות. דתות מסוימות אוסרות על נטיות מיניות כאלה ואחרות ומאמיניהן רואים בכל הפאראפיליות כחטאים. תחום הפסיכולוגיה ניסה לאפיין אטיולוגית את הפאראפיליות ומבחינת הדרכים שבהן הפאראפיליות משנות את תפקודם של יחידים במצבים חברתיים. כמה מן התיאורים האטיולוגיים של פאראפיליות אפשרו לחברות מסוימות וכן לדתות ומסורות מוסריות לראות פאראפיליות באופן חיובי יותר. דוגמה בולטת היא ההומוסקסואליות והשינוי ביחס אליה מעת שהסתבר כי הנטייה המינית עשויה להיות מולדת ולא מתוך בחירה. התנהגויות מסוימות המוגדרות כפאראפיליות על ידי מגזרים מסוימים באוכלוסייה, עשויות באותה עת להיות מוגדרות כ"בלתי מזיקות" אף אם "מוזרות" על ידי מגזרים אחרים באוכלוסייה, בעוד שמגזרים אחרים רואים בהן התנהגויות נורמליות. עקב האופי הסובייקטיבי של הגדרת המונח פאראפיליה, הביטויים המיניים הכלולים תחת "מטרייה" זו משתנים מעת לעת וממקום אחד למשנהו ואף ממהדורה אחת למשנה של ספרי האבחנות המובילים, כך למשל ה-DSM IV.
• אקסהיביציוניזם – דחף חוזר, או התנהגות שבה האדם חושף את אברי המין לאדם אחר שאינו מצפה לכך.
• פטישיזם – שימוש בעצמים לא-מיניים או דוממים או חלקים מגוף אדם, כדי ליצור עוררות מינית.
• פרוטאוריזם – דחפים חוזרים או התנהגות של נגיעה, או התחככות, באנשים ללא הסכמתם.
• מאזוכיזם – דחפים חוזרים או התנהגות של רצון להיות מושפל, מוכה, קשור, או רצון לסבול באופן אחר, כדרך לעוררות מינית.
• כרונופיליות כגון אינפנטופיליה: המשיכה המינית לתינוקות; פדופיליה: המשיכה המינית לילדים שטרם בגרו מינית; גרונטופיליה: המשיכה המינית לקשישים.
• סאדיזם – דחף חוזר או התנהגות הגורמת לכאב, או השפלת הקורבן, הגורמת לעוררות מינית.
• פטישיזם טרנסווסטי – משיכה מינית ללבוש של המין השני.
• וויריזם (מציצנות) – דחף חוזר או התנהגות של צפייה באחרים ללא ידיעתם בשעה שהם ערומים, מתפשטים או עוסקים ביחסי מין, או אפילו בפעילויות יום-יום לא מיניות.
במהדורה הראשונה והשנייה של ה-DSM סווגה הומוסקסואליות כפאראפיליה, אבל סיווג זה לא קיים במהדורות מאוחרות יותר. קיימת עדיין הפרעה הקשורה להומוסקסואליות, אבל זו מתייחסת למצב של מצוקה נפשית הנגרמת כתוצאה מדיכוי היצר המיני ההומוסקסואלי. במהדורה של שנת 2004 סווג עדיין פטישיזם טרנסווסטי כפאראפיליה, אולם לא טרנסווסטיזם. קיימות פאראפיליות רבות נוספות, נפוצות ונדירות יותר, אשר אינן נכללות בספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי. (עד כאן ויקיפדיה)
- - - - - -

התנ"ך וחז"ל לא מבחינים בין סטיות ונטיות. מה שמותר מותר ומה שאסור אסור.

הטענה שלך על החיים הקשים של בעלי נטיות נכונה מאוד.
אנחנו בעולם שיש בו הרבה סבל. יש אנשים רבים שהחיים שלהם קשים מאוד: יש נכויות גופניות ונפשיות רבות ומחלות וקשיים חברתיים וכלכליים.

כמו שאין בתנ"ך ובחז"ל סגולות להרפא ממחלת נפש רחמנא לצלן או משיתוק מוחי. אין דרך לרפא עקרות רחמנא לצלן ולא לתקן נזקים נפשיים מהתעללות מינית, כך אין דרך לרפא הומואים כמו שאין דרך לרפא פדופיליה ונקרופיליה.

יחד עם זאת. בשונה מזוג עקר שגורלם המר לא יאפשר להם לזכות בפרי בטן, - הומואים וכיו"ב יכולים לקבל החלטה להנשא למישהו מהמין השני כדי לקחת אישה וללדת ילדים. לכן לא נכון לקבוע שנגזר גורלם...
אני מכיר באופן אישי ידיד שהיו לו נטיות הפוכות והוא בנה בית ומשפחה יציבה ואהובה.
על היצר נאמר - 'אתה תמשול בו'.

כדי לקבל תמיכה לפעולה מעשית תפנה ל'עצת נפש'
http://www.atzat-nefesh.org/

כתבות נוספות