שאל את הרב

מלאך ושטן גן עדן וגיהנם - מהם כל המושגים האלו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/10/14 09:48 ו בחשון התשעה

שאלה

שלום וברכה, ראשית רציתי להודות על האתר הנפלא הזה.אתם עושים עבודת קודש אמיתית.

אני בת שירות בתיכון חילוני ואני נתקלת בשאלות שונות ששואלים אותי כל הזמן. רציתי לשאול מה היחס של היהדות לגביהנושא של שטן ומלאך וכן, כל העניין הזה של גן עדן וגיהנום.

אשמח שתענו לי.

ממש תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה!
אכן אלו שאלות מצוינות..
זו שאלה מאוד רצינית איך אנו מנגישים נושאים כאלו לחבר´ה שאינם שומרים תורה ומצוות.
אומר באופן כללי כי מלאך=שליח שטן=הכוח המקטרג.
גן עדן=מקום המנוחה גיהינום= ההכנה אל המנוחה.
ועכשיו נרחיב...
מלאך הוא כוח ספציפי, ממוקד, הוא שליח.
כשאדם למשל מגיע לרמת הזדהות גבוהה עם רצון ה´- הוא מלאך.
השמש היא מלאך-היא כוח ספציפי.
"לכל עשב יש מלאך המכה על ראשו ואומר לו גדל"-ככל הנראה אותו מלאך הוא לא אחר מאשר-הגשם! כך יוצא שכל רצון ה´ שמתמקד בנושא אחד, שיש לו תפקיד אחד מוגדר והוא שליח לאותו נושא-הוא מלאך.
השטן הוא נושא אחר. השטן הוא הדבר הטוב ביותר שיכל להיות לאדם-הוזשששא עוזר לו לגלות את עצמו. הוא יוצר את החוסר-ובעצם נותן לנו מקום להתקדם...
תחשבי עולם מושלם בו כולם מושלמים בו הכל כבר עשוי- האם היינו קיימים בכלל? האם היה הבדל ביני לבינך? החיסרון הוא יתרון. הוא שיוצר לאדם את השאיפות, את היכולת להתקדם לגלות את עצמו כל פעם מחדש. בכל אתגר בכל קושי.
כעת נשוב לגן עדן ולגיהינום.
גן עדן הוא מקום בו האדם הוא עצמו, הוא כבר יודע מי הוא ומה הוא ומכאן הוא הולך ומתפתח מבלי גבולות ומגבלות הגוף.
הגיהינום הוא ההכנה לכך, האדם לא תמיד מצליח להתנתק מכל הדברים שהם לא הוא במהלך חייו לא פעם האדם לדוגמא מזהה את עצמו עם גופו-למרות שהוא באמת באמת לא גוף-הוא הרבה יותר מזה. תפקיד הגיהינום הוא לזכך את האדם. יש כאלו שרואים זאת כעונש-אך האמת שגם בהסתכלות היותר פשטנית שזהו עונש-אבא מעניש כאשר אכפת לו, כאשר הוא רוצה שהילד שלו יצליח, יתקדם. כאשר הוא רואה שבנו-לא הוא. חוטא לעצמו-הוא מעניש-כי לפעמים יש גם צורך בכך.
אלו הם הדברים בצורה פשוטה מאוד. וממש על קצה המזלג. אלו נושאים נרחבים שנאמר עליהם כל כך הרבה ונכתב עליהם כל כך הרבה והם עמוקים.
ככלל, אני חושב שצריך כמה שיותר לפשט לגילאים נמוכים בעיקר כיוון שזה מסוכן לקפוץ ולכן צריך כמה שיותר להפוך את הדברים לפשוטים- גיהינום לדבר ברמת העונש אבל בהסתכלות החיובית כפי שצוין, גן עדן הוא מקום קבלת השכר- הוא המקום של האדם לאחר שעמל כאן כל חייו בין בנקים להחזיק משפחה כאשר השאלה היא לא כמה כסף הצליח להביא הביתה-אלא איזה אדם הוא יצא למרות או (בזכות) הכסף שהביא הביתה.
מלאך-הוא כח חיובי ספציפי, מדוייק מאוד. בעל שליחות אחת
שטן- סמל של כוח הרע בעולם שאנו מאמינים שגם הוא-לטובה
הרבה הרבה הצלחה!
לכל עניין בשמחה!
חנן.
HANANB1081@gmail.com

כתבות נוספות