שאל את הרב

אבא גוי

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 20/10/14 00:09 כו בתשרי התשעה

שאלה

שלום רב,

הנני בעלת תשובה מזה כשש שנים. נשואה עם ילדים ברוך השם. לאחרונה התגלה לי כי אבי איננו יהודי. בבירור שעשיתי איתו הסתבר כי אמו הייתה נוצרייה שהתחתנה עם סבי היהודי וכך גם דור אחורה, אמה הייתה נוצרייה שהתחתנה עם יהודי. הדבר התגלה לאבי במקרה ביום פטירתה של סבתי לפני כחמש עשרה שנה. עד אז אבי גדל אבי על הידיעה שהוא יהודי לכל לכל דבר. אמנם הוא לא שומר תורה ומצוות, אבל דברים בסיסים: ברית מילה, בר מצווה, קידוש, בית כנסת, צום בכיפור ובשנים האחרונות התקרב אף יותר והחל להניח תפילין ולהתפלל. כשחזרתי בתשובה לפני כשש שנים, אבי השליך מעליו כל סממן יהודי וחוץ מלצום ביום כיפור אינו עושה עוד דבר. הוא טוען שבגלל שחזרתי בתשובה זה הרחיק אותו מהדת ולחזרה בתשובה שלי הוא מתנגד בכל תוקף ואף לעיתים מבזה אותי בשל כך. סבתי נקברה בקבר ישראל וכן אח נוסף של אבי שנפטר נקבר אף הוא בקבר ישראל כיהודי לכל דבר. סבתי הייתה רשומה כיהודייה ואף אחד אינו יודע שלמעשה היא אינה כזו. בשיחה עם אבי הוא טען כי הוא יהודי לכל דבר וכי הוא מרגיש יהודי וגדל כיהודי. הסברתי לו שהיהדות נקבעת על פי האם ולכן הוא אינו נחשב כשיהודי ואולי כדאי שיחשוב על גיור. הוא סרב לשמוע בכל תוקף. עלי לציין שמהצד של אמי אני יהודיה לחלוטין ברוך השם שלא עשני גויה! כמה שאלות בנושא:

1. האם העובדה שאבי הוא גוי הופכת אותי ליהודיה פחותה, זאת למרות שמצד ההלכה אני נחשבת יהודייה? האם זה שיש בי צד נוצרי משפיע על היהדות שלי או עלי מבחינה רוחנית? הרי ידוע שהאב והאם הם המלבושים של האדם בעולם הזה וכל מה שהם עושים או לא, משפיע על אותו אדם..

2. במידה ואבי בעזרת השם, ירצה להתגייר, האם עצם העובדה שסבתי רשומה ברבנות כיהודיה עלול להוות בעיה? כי הרי צריך להוכיח שאבא שלי אכן גוי ואיך ניתן להוכיח אם היא הייתה רשומה כיהודיה? איך אבי יוכל להתגייר אם מבחינת הרבנות הוא בכלל יהודי?

3. כפי שציינתי, גם סבתי וגם אח של אבא שלי קבורים בקבר ישראל. האין זה מהווה בעיה? שהרי אסור לגוי להיות קבור בקרבת יהודי לפחות 4 אמות, ובמידה ואבי לא ייתגייר ובע"ה שייזכה לחיים טובים וארוכים, אבל בבוא העת כשיגיע זמנו, האם יהיה עלי לדווח כי אינו יהודי ושאינו יכול להיקבר בחלקה יהודית?

4. האם יש דברים שעלי להימנע כשאני בקרבתו? אני יודעת שחל איסור על בישול עכו"ם ועל קבלת צדקה ממנו, אך

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. סערת רוחך מובנת ומוצדקת, מכיוון ששאלתה הזהות היהודית של האדם היא בבסיס הקיום, וכל שינוי מעורר ומסעיר.
ב. ברור יהדות הוא אחד מהדברים הקשים בהלכה, ולא נתונה סמכות זו לכל אדם. יש הרבה משתנים שנראה לי שגם את אינך יודעת, ובייחוד לסבתה שיש לה חזקת יהדות (נקברה בקבר ישראל וכך גם בנה), לכן שינויים כאלו הם רציניים ביותר ויש לפנות לב"ד אזורי שהוא עושה בירור יהדות ולא שאת תחליטי בעצמך. אינני יודע על סמך מה באה ההחלטה שלך שהסבתא לא יהודיה, אבל מהצד השני יש לה חזקת יהדות, על כן שאלה זו היא עדיין פתוחה ויש לעשות ברור הלכתי מעמיק. המירב שהייתי אומר שהסבתא יש ספק על היהדות.
ג. לגבי האבא נראה שכל זמן שאין ברור בבית דין יש לו את החזקה הראשונה, אמנם יש כנראה איזה ערעור על החזקה אבל זה צריך ליבון ב"ד, ואין יוצא מחזקתו אלא א"כ הדבר ברור שהסבתא נוצריה וכן שלא עברה גיור, וכן שלא טבלה ועוד אפשרויות.
ד. לגבייך אין משמעות שהאב נכרי, אמנם בודאי שהאב והאם נוטעים בילד תכונות וכוחות שונים, אבל העיקר הוא הילד עצמו והתפתחותו, ועל כן אדם שהולך בדרך הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם, הוא האהוב אצל הקב"ה, וגדולי ישראל היו בהם חלקיות משפחה נכרית, אבל כח הרצון לעבוד את השם באמת הוא הקובע המרכזי.
ה. אם יש ראיה ברורה שהסבתא הייתה נוצריה בזמן לדת האב, עלייך להקפיד על בישול עכו"ם אבל אם אין ראיה ברורה אלא שמועות ספקות, יש לגשת לברור יהדות, ועד אז הוא מוחזק כיהודי.

בברכת התרה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום - שבי דרום

כתבות נוספות