שאל את הרב

נשים בשמחת תורה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/10/14 01:28 כג בתשרי התשעה

שאלה

עכשיו חזרתי מהקפות שניות וממש הפריע לי שרק הבנים רקדו עם ספרי התורה..האם יש איסור הלכתי לבנות לרקוד עם ספרי תורה?אם כן למה?

תשובה

שלום רב,
שאלתך היא קצת מורכבת מכיון שהיא נוגעת להרבה אנשים בנקודות, שהם מעדיפים להמנע מהעיסוק בה. לכן נשתדל לעקוף את המהמורות, ולענות על השאלה באופן ישיר ובהיר.
(כמובן, סליחה על האיחור בתשובה)

ראשית: האם יש איסור הלכתי לבנות לרקוד עם ספרי תורה: תשובה: לחלק מהנשים וודאי אין איסור.
אמנם יש מנהגים שאוסרים על אשה במצבים מסויימים להחזיק ספר תורה (שולחן ערוך אורח חיים פח, א וערוך השולחן ומשנה ברורה שם).

אז מהי הסיבה שנשים לא רוקדות עם ספר התורה?
לדעתי, השאלה צריכה להיות הפוכה: מדוע שגברים ירקדו עם ספר התורה? הרי לא אמורים לרקוד עם ספר תורה, ספר תורה אמור להיות במקום, ולא לצאת ממקומו אלא בשביל קריאה. אז למה כן רוקדים עם ספר תורה?
המנהג לרקוד עם ספר תורה הוא מנהג עתיק (יתכן שבעבר הריקודים היו מסביב לספר התורה, ולא כשמסובבים את הספר בחוץ) שנועד לכבוד התורה, ולכבוד המעמד שבו מסיימים את לימוד וקריאת התורה בכל שנה, לכן בשמחת תורה, התירו למשתתפי הקריאה, לרקוד איתה, ובכך להראות את החיבה והקשר המיוחד שבין התורה לעם ישראל.
עכשו השאלה היא אחרת, האם כשהנהיגו לרקוד עם ספרי התורה, לכבוד התורה, האם הנהיגו זאת גם לנשים?
ברור שהתשובה היא: לא.
נכון אמנם, שפעם נשים פחות היו מגיעות לבית הכנסת, והיום יש נשים שמגיעות יותר (כמו כן מתרבה לימוד התורה לשם שמיים אצל נשים), אך השאלה הגדולה היא האם הכיוון הזה של לתת ספר תורה לנשים בא מכיוונן של הנשים שמשתתפות כל השנה בקריאת התורה, וכעת רוצות גם להראות את הכבוד שהן רוחשות לתורה, או שמא, זה בא דווקא מכיוונן של נשים שאינן פוקדות את בית הכנסת בזמן קריאת התורה, והדבר היחיד שמעניין אותן הוא לא להפלות נשים בזמן הריקודים.

חשוב להדגיש: חוץ מהשאלה העקרונית, כמובן, שיש להמנע ממחלוקת, ולהשתדל שלא לעשות דברים שיעוררו מחלוקת גם אם חושבים שהם נכונים (מותר לשנות מפני השלום).

בקצרה: אין כל כך בעייה הלכתית שנשים תחזקנה ספר תורה, אך הבעייה ההלכתית קיימת גם על גברים והתירו להם רק לצורך שמחת התורה, שמטבע הדברים שייכת פחות אצל נשים.

מקווה שהועלתי
עקיבא
akivamakshivim@gmail.com

כתבות נוספות