שאל את הרב

אישות

חדשות כיפה רבני בית הלל 21/09/14 15:44 כו באלול התשעד

שאלה

האם בני זוג (שניהם גרושים) אשר הכירו מיד לאחר קבלת הגט של האישה (בטרם חלף האיסור של 90 יום לאחר קבלת הגט), וקיימו יחסים יכולים להתחתן זה עם זו?

האם מדובר במצב האוסר את הבן זוג על האישה מאחר ונחשב לו כמי ששכב עם אישה נשואה?

תשובה

אישות – אי המתנה שלושה חודשים

1. כאשר בעל מתגרש מאשתו, הוא מניח את הגט על כפות ידיה, אומר בלשון: הרי את מגורשת ממני ומותרת לכל אדם..
2. מאותו רגע שהאשה קיבלה את הגט (והלכה עימו ארבע אמות), האשה מגורשת!
3. מסקנה: אם היא חיה עם גבר כעבור שניה מהגירושין, אין היא אסורה עליו.
4. האיסור של בעלה ובעלה, הינו כאשר האירוע התרחש כשהיא עדיין אשת איש.
5. הרמב"ם מביא את חובת ההמתנה לאורך שלושה חודשים להלכה: בהלכות גירושין יא,יח): כל אישה שנתגרשה או שנתאלמנה הרי זו לא תינשא ולא תיתארס עד שתמתין תשעים יום חוץ מיום שנתגרשה או שמת בעלה בו וחוץ מיום שנתארסה בו כדי שיודע אם היא מעוברת או אינה מעוברת להבחין בין זרעו של ראשון לזרעו של שני".
6. היינו, הרעיון בהמתנה של שלושה חודשים אינו משפיע על הפסקת היותה אשת איש. ההסבר הינו בשל הצורך להבחין אם הילד שייוולד לה הינו מהבעל שממנו התגרשה, או מהגבר החדש.
7. אגב, המקור הינו במסכת יבמות מ"א, במשנה ובגמרא, כאשר ההסבר לאיסור, שצויין לעיל הינו בהתאם להסבר שמואל, אך רבא נותן הסבר נוסף, עיינו שם.
8. יש לכך השלכות הלכתיות בדיני ממזרים, למי נייחס את הילד – ולכן, יש להקפיד ביותר בנדון, כדי להימנע מהכרזת הילד כממזר.
9. אציין שדין המתנה של שלושה חודשים, חל גם אצל אשה שאינה ראויה ללדת, ואף שהרציונל לעיל אינו רלבנטי. ראו ברמב"ם, (גירושין יא,כ: "וגזירת חכמים היא שאפילו אישה שאינה ראויה לילד ואפילו נתגרשה או נתאלמנה מן האירוסין צריכה להמתין תשעים יום".
10. ישנם עוד מקורות והסברים, וכן נבהיר שעולה לכאורה מהרמב"ם, בהתאם לרדב"ז לדוגמא, שהאיסור הראשון הינו מן התורה, לעומת האיסור גם על מי שאינה ראויה ללדת, שהינו גזירת חכמים. כך או כך, בשני המקרים אין היא אשת איש, מרגע הגירושין. לכן, מה שקרה ביניהם מרגע הגירושין (לא לפני כן כמובן) לא יגרום לאסור אותם להינשא.

התשובה נתקבלה ע"י הרב עו"ד צוריאל בובליל

כתבות נוספות