שאל את הרב

פלטת שבת

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 12/09/14 15:15 יז באלול התשעד

שאלה

כבוד הרב שלום רב!

בעקבות כך שהנני מתחזקת בדת ומנסה לשמור שבת פרט לפלטת שבת (לא מדליקה אש, אך מחממת את האוכל במיקרו). והנני רוצה להפסיק עם המיקרו בשבת, על כן אצטרך לרכוש "פלטת שבת". השאלה:

א. האם זה לא מסוכן (שילדים לא יגעו)?

ב. אם רוצים לאכול אוכל שהוא לא חמין, איך יש לשים אותו? האוכל ארוז בשלל קופסאות פלסטיק, אם אני אשים את הקופסא על הפלטה - הפלסטיק ישרף. אולי יש צורך להעביר לסירים, אבל אז כאילו שמבשלים אוכל בשבת

ג. האם מותר לשים על פלטה מזון שהוא נוזלי - מרק?

ד. האם יש איזה שהם כללים בבחירת פלטה?

תודה מראש

תשובה

שלום!

כל הכבוד על ההתחזקות!

א. מניחים בדרך כלל את הפלטה על התנור או על המקום של הגז, מקום שממילא הילדים לא אמורים להגיע אליו. הרבה משפחות גם מחברות את הפלטה לשעון שבת, שיפעל רק לקראת הארוחות (זה גם פותר את בעיית החום שנוצר מהפלטה בקיץ).

ב. מותר לשים סירים על הפלטה בשבת. מכיוון שהאוכל כבר מבושל מיום שישי ורק מחממים אותו - זה לא נקרא בישול.

ג. לפי רוב העדות מותר בשבת לחמם על הפלטה רק אוכל מבושל יבש (יש נוהגים שלא מניחים בשבת ישירות על הפלטה, אלא על תבנית הפוכה וכדומה, צריך לברר את מנהג העדה). התימנים נוהגים להתיר להניח בשבת גם אוכל מבושל לח, כמו מרק.

אבל ביום שישי לפני כניסת השבת מותר להניח ישירות על הפלטה כל אוכל שרוצים, שימשיך להתחמם בשבת, כולל מרק.

ד. קנו פלטה שמתאימה לצרככם (גודל מתאים, איכות החימום).

ה. אני ממליץ ללמוד את הנושא מתוך ספרי הלכה שנכתבו בדורנו ועוסקים בנושא, כמו הספר "שמירת שבת כהלכתה" או "פניני הלכה - שבת", שאפשר למצוא בחנויות לספרי קודש, וגם מומלץ להתארח אצל חברים דתיים ששם אפשר לראות איך בפועל שומרים את השבת.

שבת שלום ומבורך!

כתבות נוספות