שאל את הרב

סודותיו של ג'ק המרטש - דבר תורה לפרשת כי תבוא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/09/14 19:10 טז באלול התשעד

שאלה

([לקט מדבר תורה של הרב שלומי עינברי לפרשת כי תבוא])

בפרשת השבוע, פרשת [כי תבוא], משה מצווה את העם לבצע מעמד מיוחד כשיכנסו לארץ:

"[וְהָיָה, בְּעָבְרְכֶם אֶת-הַיַּרְדֵּן, תָּקִימוּ אֶת-הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם, בְּהַר עֵיבָל; וְשַׂדְתָּ אוֹתָם, בַּשִּׂיד... וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, אֶל כָּל-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: הַסְכֵּת וּשְׁמַע, יִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ. וְשָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; וְעָשִׂיתָ אֶת-מִצְו‍ֹתָו וְאֶת-חֻקָּיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם]" (דברים, פרק כ"ז פסוק ב' – פרק כ"ח פסוק ס"ט).

המצווה המיוחדת היא עשיית [מעמד של ברכה וקללה] - על הר גריזים ועל הר עיבל, פירוט למעמד נמצא בפרשת "ראה".

מכיוון שהציווי עצמו, נמצא ב"כי תבוא", נעמוד על מה הנושא העיקרי שבפרשה שלנו בנוגע למעמד (משחק מילים, חחח...) - נושא [השכר והעונש].

שישה שבטים יעמדו לברך את העם על הר גריזים ושישה יעמדו על הקללה בהר עיבל, כאשר הלויים עומדים בתווך.

כאן מגיעים אחד עשר פסוקים בהן מפורטות הקללות שייאמרו באותו מעמד עליהן יענו העם אמן:

עשיית פסלים, קללת אב ואם, הסגת גבול, הטעיית עור, הטיית דין של גר יתום ואלמנה, איסורי עריות שונים, הכאת אדם אחר בסתר, לקיחת שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה.

יש לנו תרי"ג מצוות בתורה – ו[רק אחד עשרה] מתוכן נמנו כאן.

גם אם נאמר שאותן מצוות המנויות בפרשת ראה מייצגות את כל התורה, עדיין נראה שיש תחומים נרחבים שלא מכוסים ברשימה הזאת.

למה נבחרו העניינים האלה להיות אלה שעליהן הקב"ה מזכיר את עונשיהן, [יותר מכל מצוות לא תעשה אחרות]?

אִבּן עזרא ([רבי אברהם בן מאיר אִבּן עזרא]) מסביר, שכל העבירות המנויות כאן הן עברות שנעשות [כאשר אף אחד אינו רואה]:

פירוש: מדוע מדברים דווקא על דברים הנעשים בסתר?

כי על עבירות שבגלוי אדם יודע ש[ישלם מחיר].

ומעטים הם האנשים שיעזו לעבור עבירות בגלוי, מפחד שמא ייתפסו וייענשו.

השבוע שמענו שוב על [פרשיית "ג'ק המרטש"], שהשקיע בכיסוי עברותיו כל – כך, שאפילו עד היום, אחרי עשרות שנים – לא יודעים בדיוק את זהותו.

עבריין טוב, ישקיע בדרך כלל [הרבה מחשבה ותכנון] איך לבצע את העבירה מבלי להיתפס, ובלי להשאיר

תשובה

כתבות נוספות