שאל את הרב

חתונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/09/14 14:49 טז באלול התשעד

שאלה

ש לי כמה שאלות שאני מבררת כבר הרבה הרבה זמן ועוד לא מצאתי תשובה שמספקת אותי..בינתים אני חושבת שזה ממש מפריע לי לרצות קשר אמיתי של נישואין.. אשמח אם הרב יוכל לפנות לי זמן כדי לעזור לי:

1). למה כל כך חשוב בתורה ובהלכה שהשם של האיש ימשיך? למשל - ניתן לראות את מצווה הייבום, בנות צלופחד, אישה משנה את מנהגיה למנהגי האיש כשהם מתחתנים, משנה את שם משפחתה וכו') יותר עמוק מזה- מדוע שמה של האישה לא חשוב שימשיך כשל האיש?..

2). בכלל- מדוע דווקא האישה תמיד מוותרת על כל מה שחיצוני לה?- על שם המשפחה, על המנהגים, על השיער וכו'.. מרגיש לי שמורידים לי את הייחודיות שלי, מדוע לא מבקשים מהאיש לשנות את כל זה?? זה ממש מתסכל וקשה לי לוותר על זה (אין לי באמת בעיה לעשות את כל השינויים האלה, אבל קשה לי שמבקשים את זה ממני כי אני האישה [ דוגרי- זה עניין של כבוד אני חושבת, קשה לי לוותר על הכבוד שלי ואני עובדת על זה אבל בינתים קשה לי עם זה])

3). למה אנשים רוצים להתחתן? אני רואה כמה קשיים יש לכל זוג שמתחתן, בדרך כלל זוגות שמתחתנים לא נראים יותר מאושרים או שמחים, נראה רק כאילו החיים שלהם הם סבל ושקשה להם. (בשנה הראשונה אולי הם כן נראים שמחים, אבל אח"כ כבר לא.. [בהכללה כמובן..])

אשמח מאוד אם הרב יוכל לעזור לי.. אלו שאלות שמאוד מאוד קשות ומציקות לי.

נ.ב- הרבה פעמים כששאלתי אנשים את השאלות האלו (בד"כ מבוגרים שעוסקים בזה)- נשאלתי אם הזוגיות של הורי טובה...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

גם הטוענים לשוויון בין המינים, לא דורשים לבטל כל הבדל בין המינים. גם מי שדורש לאפשר לצעירה לשרת בחייל קרבי לא דורש לגייס בנות ליחידות קרביות כמו שמגייסים בנים בשרות חובה.
זוהי עובדה. יש הבדלים מולדים בין איש ואישה. האישה ככלל נבראה להיות אם והאיש ככלל להיות אב. ההבדלים לא מסתכמים בכך שלאישה יש רחם, המבנה והיכולת הגופנית של האיש שונה מהאישה. האיש יותר חזק בגופו - אפשר לראות זאת בעובדה שבכל תחרויות הספורט מבדילים בין גברים ונשים. גוף האישה יותר עדין ורך. ההבדל הוא גם נפשי – האישה יותר עדינה ורכה, יותר רגשית, היא תומכת ומתחברת, הדבר מתבקש למי שמגדלת ילדים ומנהלת משפחה.
האיש יותר לוחמני, מבקש לנצח ולהתגבר על אחרים – הדבר מתאים למי שצריך לשמור על משפחתו ולקיים אותה.
איננו מדברים על עליונות ונחיתות אלא על חלוקת תפקידים טבעית.
ברוב העולם, בכל תרבות, גברים יצאו להלחם נגד אויב ונשים יגישו סיוע וסעד לחלשים. מתוך ההבדלים הללו בתכונות הגוף והנפש נגזרת חלוקת התפקידים בחברה ובמשפחה.

אין להסיק מכאן שנשים ישרתו את הגברים. אין כל הצדקה לכך שמלאכות הבית כמו בישול, נקיון והשגחה על הילדים לא יתחלקו בהגינות בין האיש והאישה. בימינו כשהפרנסה אינה דורשת יכולת גופנית היא מתחלקת בין איש ואישה באותה מידה.

אין להסיק מכאן שאישה לא יכולה לנהל מערכות – אבל עדיף שתעשה זאת בסגנון נשי, עדין, מחובר ותומך ולא בסגנון הגברי של מאבק והתגברות. זו הברכה שניהול נשי יכול ללמד את הגברים.

באשר לשאלה - מדוע להתחתן?
יש לכך שתי תשובות שכל אחת בפני עצמה מספיקה כדי להתחתן:
1. הורות - להביא ילדים כהמשכיות טבעית ושמחה לאדם. הילדים שלך הם תשובה ראשונה לפחד מפני הכיליון של המוות.
2. זוגיות - חיבור וקשר בין שניים, ממנו זוכים לאושר, שמחה ובטחון. ממנו שואבים כוח לעשיה וחוסן להתגבר על משברים קשים.
אנחנו מאחלים לעצמנו שהזוגיות תתאים לשתי התשובות: גם בסיס למשפחה – וגם זוגיות אוהבת. בני הזוג מחוברים ואוהבים שהם אבא ואמא. יוצרים משפחה חזקה ומאושרת. ילדיהם זוכים לגדול בביטחון ובהערכה, זו המתנה הכי יקרה שאפשר להעניק לילד לקראת חייו בעולם המבוגרים, שהרי רוב הבעיות הרגשיות של המבוגרים נעוצות בחוסר בטחון וחוסר הערכה שנוצרו בילדותם.

נותרה שאלת שם המשפחה.
גם כאן יש חלוקה מעניינת: הקשר לעם עובר דרך האם - רק מי שנולד לאם יהודיה הוא יהודי.
הקשר לשבט ולמשפחה עובר דרך האב – בנו של כהן הוא כהן ובנו של לוי הוא לוי. לכן שם המשפחה הוא לפי האב.
מכל מקום במסורת ישראל היו גם נשים רבות שבזכות שבן המפורסם נקראה המשפחה על שמן: בייליס (בלה), חנקיס (חנה), חבקין (חווה), סורקיס (שרה), ריבקין (רבקה), בשעביס (בת שבע), דסה (הדסה).

כתבות נוספות