שאל את הרב

מוסר ואלימות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/09/14 22:25 יא באלול התשעד

שאלה

שלום לרב,

זו לא שאלה מתריסה אלא כדי באמת להבין.

מה ההבדל בין ארגוני איסלאם קיצוניים למכבים של בית שני או לקבוצות יהודיות אחרות שנלחמו באלימות קשה? האם יש הבדל מוסרי ואם כן מהו? נניח, בעיני העורפי ראשים בעירק, הם נלחמים נגד האימפריאליזם המערבי, שזהו צד אחד שהוא (למיטב הבנתי) שווה בינם לבין המכבים שנלחמו גם בהלניזם.

מהם בעצם אמות המידה בהן אפשר לבחון שאלות כאלו וכיצד מכריעים? מתי טרור הוא ארור ומתי הוא מבורך?

תודה וחודש טוב.

תשובה

שלום וברכה

שאלה זו אינה מתריסה, אלא היא כבדת משקל.
היא מחייבת דיון עמוק, ואני כותב כאן רק את אחד מקצות החוט שלה לדוגמה (ויש עוד):
לא ניתן להתעלם מדרכי המלחמה.
דרכי המלחמה המוסריות קשורות קשר בל יינתק לתקופה הכללית (והדבר נכתב על ידי במאמרים על מוסר המלחמה לא אחת). לעולם תורת ישראל חייבת להיות צעד אחד קדימה בהתנהגותה המוסרית, והדבר כמובן מותנה במוסר המלחמה הכלל עולמי.
על כן, גם אצלנו היו מחליפים שלטון במלחמות אחים פנימיות, עם הרוגים רבים רבים, בתקופה שכך היו מחליפים שלטון, ואף על פי כן היינו צעד קדימה בתחומים שונים;
גם אנחנו נלחמנו על חרותנו בכללי מלחמה שונים לחלוטין מהיום, וגם אז היינו צעד אחד קדימה.
ואילו כאשר דרכי המלחמה בעולם הן אחרות כיום – אנחנו מחויבים בכללים אחרים.
כשהמכבים נלחמו הם נלחמו כראוי. גם נגד אחיהם (ראשית המלחמה הייתה נגד יהודים שהתייונו). היום אין אנו נלחמים בדרך בה המכבים נלחמו.

זה קצה חוט אחד.

צריך להתחיל לעסוק בפקעת הזו גם בקצות חוט נוספים, כמו ההבדל בין מאבק על החרות ועל השחרור בו מנסים לכפות אותך לחיות באופן אחר מחייך, ובין מאבק בו אתה מנסה לכפות אחרים בגי'האד לחיות לפי הערכים שלהם; קצה חוט נוסף הוא הניסיון כן לעסוק בטוב וברע במובן האובייקטיבי ולא רק הסובייקטיבי, ועוד ועוד.

האם הצעתי דרך להתחיל לעסוק בסוגיות אלה ?

כל טוב

כתבות נוספות