שאל את הרב

חודש אלול וחזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/09/14 16:27 ח באלול התשעד

שאלה

שלום,

אני רוצה להשתפר בכל כך הרבה דברים, במיוחד עכשיו בחודש אלול. אני רוצה לנצל את החודש הזה לחזרה בתשובה אבל אני מרגישה שבמקום להשתפר אני רק עושה עוד חטאים ודברים רעים וזה ממש מתסכל ואני לא יודעת איפה להתחיל. יש כל כך הרבה דברים להשתפר בהם: צניעות, כיבוד הורים, תפילה, לשון הרע ועוד הרבה.. אני אשמח לעזרה איפה אפשר להתחיל ואיך לעשות את זה ואיך לנצל את חודש אלול בצורה הכי טובה.תודה רבה

תשובה

שלום חברה יקרה,

קודם כל, ישר כח גדול על הרצון לנצל את חודש אלול לחזרה בתשובה, ולא לתת לו לחמוק לנו מבין האצבעות. קשה להצליח לצאת מהשגרה ולהתמסר לדרישה שאלול דורש מאיתנו, אבל אם מצליחים אפשר להיכנס לשנה החדשה בתחושה הרבה הרבה יותר טובה. את זוכרת שאלול עכשיו, שימי הדין מתקרבים, ואת רוצה להתכונן אליהם ולשפר דרכיך. זה כל כך לא ברור מאליו! רק על זה מגיע לך ישר כח!
אבל מה הבעיה? מכירה את הפתגם: "האויב של טוב מאוד זה מצויין"? זאת בדיוק הסכנה, שמרוב רצון להשתפר, ולהתקדם בכל כך הרבה תחומים לא נעשה כלום.
הגמרא במסכת יומא (דף פ"ו עמוד ב´) אומרת שמי שחוזר בתשובה מאהבה הזדונות נהפכים לו לזכויות, זה לעומת מי ששב מיראה, שזדונות נעשים לו לשגגות. כלומר, חזרה בתשובה שבאה מתוך אהבת הקב"ה, ורצון להשתפר, היא הרבה יותר גדולה מחזרה בתשובה שבאה מתוך פחד מהעונש שנקבל על חטאנו. הרב דסלר מסביר למה (מכתב מאליהו ח"א עמ´ 80) "השב מיראה, מראה כי לו היה יודע בשעת עשיית החטא את גודל הפגימה, לא היה מזיד לחטוא, אולם סוף סוף בשוגג אולי היה עובר, ולכן נהפכו הזדונות לשגגות. לעומתו, השב מאהבה, זוכה לכך שהקב"ה עובר מהנהגת דין ומשפט להנהגת חסד ורחמים, הנובעות מרצונו של השי"ת לכוון את הבריאה כולה להכרה במלכותו. נמצא, כי השב מאהבה משתמש במעשים הרעים שעשה, ככלי לגילוי הנהגה זו של הבורא, ונמצא כי הפכם לאמצעי לקידוש השם".
הרצון שלך לחזור בתשובה הוא אמיתי, זאת חזרה בתשובה מאהבה, ולכן זאת חזרה בתשובה גדולה ונעלה. את צריכה לשמור עליה ככזאת, ולהיזהר שתהליך החזרה בתשובה לא יהפוך להיות מתסכל ומבאס, אז התשובה שלך עלולה להפוך להיות מיראה, ולא מאהבה. אם תיקחי על עצמך יותר מידי את עלולה לא להצליח באף אחד מן האתגרים, לעומת זאת אם תצליחי באחד, הוא יתן לך מוטיבציה להמשיך לאתגר הבא.
אז מה אני מציעה? צעד צעד. לאט לאט. חזרה בתשובה היא תהליך ארוך שנמשך כל החיים. גם אחרי אלול אפשר להמשיך ולהשתפר. קשה לי לומר לך ממה להתחיל, כי אני לא מספיק מכירה אותך, ולא יודעת מה חשוב לך, ובמה את יותר חזקה... הייתי מציעה לך להתחיל מאתגר אפשרי, משהו שתוכלי להסתכל בסוף החודש ולדעת שהצלחת. לכן, לשון הרע נראה לי כמו אתגר שלא נגמר (לפחות אצלי), ולא הייתי מתחילה ממנו, אבל דווקא תפילה זה אתגר שאפשר "לספור" אותו, ולבדוק אם הצלחת. את לא חייבת לחכות עד סוף החודש, ורק אז לעבור לאתגר הבא, אפשר להתחיל מאחד, ואחרי כמה ימים, כשכבר נראה לך שהוא טבעי לך, והוא נכנס לשגרת החיים שלך, לעבור לאתגר הבא. אבל שימי לב שזה לא יבוא על חשבון הראשון, ושאת לא זונחת אותו.
בסופו של דבר, אני מאמינה שהקב"ה רואה את ההשתדלות שלנו, ומעריך אותה. הוא יודע שאנחנו לא מושלמים, ככה הוא ברא אותנו. הכי חשוב זה להיות במגמת עליה. להמשיך ולהשתדל. ככה תגיעי לראש השנה מוכנה יותר לעמוד לפני הקב"ה.

שנה טובה,
יעל
yaelkagam@gmail.com

כתבות נוספות