שאל את הרב

כבוד הרבנים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/09/14 18:41 ז באלול התשעד

שאלה

לרב יובל שרלו שליט"א שלום וברכה!

רציתי לשאול מה עלינו כאנשים פשוטים לעשות כאשר אנו שומעים ח"כ כאלעזר שטרן שמבזה תלמידי חכמים גדולים בציבור מהרב ליאור ועד הרב שמואל אליהו?

זה מרגיש כאילו כל אדם יכול לעשות ככל העולה על רוחו, לבזות להשמיץ ולהשפיל עד עפר את כבוד התורה.

בפרט שלא נשמעת מחאה של גדולי הרבנים נגד הדברים המזעזעים שנאמרים על רבני הציבור.

אני שואל כי הפעם אני חש כאב אישי כאדם שמכיר מקרוב את הרב אליהו שליט"א וביודעי קאמינא עד כמה הרב מוסר נפשו על כלל ישראל ועל תורת ישראל, לעיתים במחירים קשים.

זאת ועוד הנני מודע למחלוקות שיש בין הרב שליט"א לבין הרב אליהו שליט"א אך בטוחני כי אלו מחלוקות של תלמידי חכמים ולכן החלטתי לפנות אל הרב על אף המחלוקות הנ"ל.

אשמח לתשובה!

תשובה

שלום וברכה

אני לא יודע לענות באופן מלא על השאלה הזו. רבים, ובתוכם אני, פרסמו את דעתם על דבריו המבוזים של ח"כ שטרן, אבל קשה לראות בכך תועלת של ממש.
אני יכול לענות רק על מה שאני חושב שצריך לעשות:
א. ראשית, לקשוט את עצמנו. בעולם התורני שלנו והרבני שלנו יש הרבה ביזויים הדדיים. אי אפשר לצאת למערכה על כבוד התורה, כאשר דברי הביזוי נאמרים גם בשיח הפנימי. יש כל מיני "פטנטים" שגורמים לאנשים להתיר לעצמם, כגון "הוא לא רב", או שימוש מופרז ב"במקום שיש חילול השם אין חולקים כבוד לרב" ועוד ציטוטים מעין אלה, וככל שאנו עצמנו נמעיט בהם – יהיה טוב יותר, ויהיה אפשר להתמודד עם הבעיה.
ב. מעבר לכך, בכלל כדאי להתקדם יותר באימוץ השיח החיובי, כלומר: לא לעסוק בחסרונות השני, אלא לעסוק בדרך שלך ובאמונה שלך, ולהציג את הדברים לא בצורה לעומתית נגטיבית, כי אם בדרך חיובית.
ג. שנית, צריך לבדוק את עצמנו האם אנו יוצאים להגנת רבנים בשם כבוד התורה, או שאנו פועלים רק בשל העובדה שהם קרובים אלינו. אם אדם מסגל לעצמו את הדרך שעוסקת בכבוד התורה של התורה, וגם של רבנים שהוא לא מסכים עם דרכם – אזי דבריו נשמעים כמי שמגן על כבוד התורה; אם אדם עוסק בשאלות כבוד התורה רק כאשר מדובר ברבנים הקרובים לדעתו שלו – זו מניפולציה על כבוד התורה.
ד. שלישית, צריך לבדוק את דברי הביזוי הרבים רבים שנאמרו כלפי ח"כ שטרן. אני חושש כי בדיקה כזו תעלה תמונה עגומה מאוד, וממילא תחייב לתקן את הדרכים גם כלפיו.
ואז אפשר להשיב את עצמנו למקום שבו אנחנו צריכים להיות. המקום הזה הוא כאמור השיח החיובי, החולק בעוז ובעוצמה על דברים שראוי לחלוק עליהם, אך אינו מבזה, מתייחס עניינית, מציג את עמדת השני הדרך הנכונה להציג אותה ולא לאור שיקול הויכוח והרצון להלעיג אותה כדי שיהיה קל לתקוף, ועוד ועוד. ומתוך כך, יגדל כבוד התורה, וכלל לא נזדקק להתמודד עם תופעות מבישות כאלה.

האם אתה יכול ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות