שאל את הרב

מיניות בגיל ההתבגרות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/08/14 09:53 ב באלול התשעד

שאלה

שלום וברכה,

יש לי בן בגיל ההתבגרות (15). זה זמן רב שאני חושדת שהוא מתעסק עם עצמו (כל מיני סימנים קטנים).

אתמול הוא חזר לישיבה שלו (ישיבה תיכונית תורנית) וכשסידרתי את ארון הבגדים שלו מצאתי שם ציורים מזעזעים שניתן לראות בהם באופן ברור כי הוא ראה דברים מזעזעים ביותר... אינני יודעת היכן וכיצד הצליח לראות כי יש לנו אינטרנט רימון המסנן אתרים אלו. אך בכל זאת ניתן להבין עפ"י הציורים כי ראה.

לקחתי את כל הציורים - למרות שאני לא יודעת אם זה נכון שכך הוא יגלה שאני יודעת.

ושנית - איך אוכל לדבר איתו על הנושא ולהסביר לו את חומרת העניין (למרות שאני בטוחה שבשכל הוא יודע) ולמנוע ממנו לראות בהמשך. אני לא ככ רוצה לשתף את בעלי בכך כי אני חוששת שהתגובה שלו תהיה מאד קשה והילד יכול לעשות לעצמו חלילה משהו מהבהלה והבושה. היה מקרה שגילינו שירים לועזיים נוראיים אצלו בטלפון ובעקבות התגובה של בעלי הילד ברח מהבית (עד היום בעלי לא יודע מזה) ובכה מאד מאד מהבושה ומפחד. ובחסדי שמיים החזרתי איתו ואח"כ קראתי לבעלי לבוא הביתה כדי שידבר עם הבן וילבנו את הנושא, שלא ישאר המצב באוויר. לכן, אני חוששת מהתגובה הפעם. אודה לתשובתך המהירה. הנושא בוער ואני ממש לא יודעת איך להגיב ומה לעשות. אני מזועזעת וכאובה מאד. תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה כבדת משקל. אין לה תשובה אחת נכונה. הדבר כל כך תלוי בשאלה מי הילד, מה מערכת היחסים איתו, עד כמה אתם קרובים ויכולים לדבר, ועוד ועוד. על כן, על אף ההזדהות עם הכאב שלך ועם התסבוכת שהכל יוצר – קשה לי לתת מתכון מה נכון לעשות. מה שאני כותב אפוא הוא ראשי פרקים בלבד, ואת בחוכמתך ובתבונות לבך תגזרי מהם את מה שנכון לכם.

א. הילד נורמאלי. הוא בגיל בו העיסוק שלו במיניות שלו עצמו מתעוררת, והיא מסקרנת אותו ומושכת אותו. כך ברא אותנו הקב"ה, ודווקא במקומות שהנושא כלל לא מטריד – אנחנו צריכים להיות מוטרדים.
ב. כמובן שהעובדה שהילד נורמאלי מבחינה המשיכה שלו והעניין שלו אינה אומרת שהוא דברים מכוונים. אתגר הקדושה והצניעות, וגם הבריאות הנפשית והמינית, עומד בפנינו – ואנחנו מכוונים גם את הילדים שלנו לעמוד בו, ובדרכה של תורה.
ג. אני בספק גדול האם בכלל ניתן לחסום משהו. אם האינטרנט חסום – תימצא דרך אחרת; אם הדרך האחרת חסומה – ייפרצו חומות החסימה של האינטרנט. אינטרנט חסום הוא כלי מסייע להתמודדות, אולם אי אפשר לתלות בו את התקווה כי משהו ישתנה לטובה.
ד. אי אפשר להתחיל לשוחח על ה"עניין" דרך "חומרת העניין". אם רוצים לעסוק עם הילד בנושא – אני לא מכיר דרך אחרת מאשר פתיחת החזית כולה. רק מי שיכול לדבר עם ילדיו הן על מקומה החיובי של המיניות בחייו של האדם הבוגר – יוכל לדבר איתו על הדרכים והאיסורים וההדרכות כיצד לחיות כנער. את בוודאי צודקת שבצעקות ונזיפות ובושות אין כל סיכוי.
על כן, מה שאני מציע הוא דווקא שיחה בין הילד ובין נפש קרובה לו על כל הנושא, ומקום בו הילד יוכל לשאול ולקבל תשובות, ובד בבד לימוד מה נכון ומה לא נכון לעשות בגיל בו הוא נמצא, ומה מותר ומה אסור, וכדו'.
זו הדרך שאני מאמין בה. האם את מכירה דרך אחרת ?


כל טוב

כתבות נוספות