שאל את הרב

מה תפקיד עם ישראל בעולם ואיפה אני בכל הסיפור הזה??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/08/14 21:27 כט באב התשעד

שאלה

שלום ותודה על האתר המדהים שכל כך עזר לי! רציתי לשאול מהו התפקיד של עמ"י בתור עם? מה הכוונה "אור לגויים"? והתכלית של בן אדם פרטי- האם זהו ייעוד ספציפי, מעשה או מספר מועט של דברים גדולים או שכל היומיום כל ההתמודדויות, הבחירות, מידות ואמונה במשך כל החיים זה הייעוד של האדם. אני ינסה להסביר את עצמי- אני יודעת שכל מעשה ומעשה חשוב ושהאדם נמדד דווקא ביומיום אבל כשמדברים על שליחות שבשבילה באנו לעולם וכשהוא יגמר נעבור לעולם שכולו טוב הכוונה לדבר/ים ספציפיים או לכל החיים? מקווה שהסברתי את עצמי. ועוד דבר- איך אני מוצאת את השליחות האישית שלי? למדתי במסילת ישרים שצריך לבחון מהו הטוב והרע שבעולם ומהו הטוב והרע שבמעשים שלנו וע"י התבוננות זו לבחור בטוב. אלא שטוב הוא מושג יחסי שלא כמו אמת שהיא חדה וברורה ובכלל טוב זה מושג רחב אז אשמח לדעת אם יש דרך למקד כדי לחשוף את התפקיד האישי שלי. תודה רבה רבה על החסד העצום שאתם עושים! ;)

תשובה

שלום לך צדיקה!

אם הבנתי נכון את שואלת שתי שאלות:
1. מה התפקיד, השליחות שלנו בתור עם
2. מה התפקיד, השליחות שלי בעולם
לכאורה שתי השאלות ששאלת הן שונות. שאלה על העם, ושאלה פרטית על עצמך...
אשתדל לענות ולברר אתך יחד שבעצם זו שאלה אחת ולה תשובה אחת.

אז נתחיל עם עם ישראל-

כדי לדעת מה תפקידנו בעולם בתור עם אנחנו צריכים לדעת מי אנחנו.
בכל יום אנחנו מברכים "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"- מה זה אומר?
האם זה אומר שכל העמים עמדו במסדר והקב"ה הגיע ובחר לו עם?? לא. כך בוחר בן אנוש, בחירה אלוקית היא סיפור אחר לגמרי.
בחירה אלוקית זוהי יצירה. כמו שלהבדיל הקב"ה בחר בחמור להיות חמור ובעצם יצר אותו כחמור, כך הקב"ה בחר ויצר לו עם נבחר. "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו".
ולמה צריך עם כזה? למה לא כל העמים נבחרו?

הבריאה כולה נבראה מדרגות מדרגות-
לדוגמא: בגוף האדם יש איברים חשובים יותר וחשובים פחות. ולמרות שהמוח כל כך חשוב לא נברא מוח מהלך. והמוח הוא קטן אך איכותי והוא מנהל את הגוף בצורה מופלאה.

יש ששואלים מה ההבדל ביננו לבין הנאצים ימ"ש. הלו גם הם אמרו שהם, הארים, נבחרים?
התשובה היא פשוטה.
גם אנחנו וגם הנאצים גזענים- רק ישנו הבדל אחד.
הנאצים טענו שהם הגזע והמסקנה היא שאין צורך בשאר הענפים, העמים האחרים ובעצם למעשה כרתו והרגו את כולם.
עם ישראל טוען- אנחנו הגזע! שורשו נטוע בתורה, ברבש"ע ותפקידנו הוא לקיים את הענפים, להחיות אותם, לנתב אותם למקום הנכון, האלוקי. לפרסם את שם ה´ בעולם.

ואיך זה קורה בפועל?

בגדול- עצם קיומו של עם ישראל בארץ ישראל שחי את חייו ע"פ תורה.
אצל אומות העולם יש חילוק- יש את אנשי הדת ויש את אנשי השלטון, אין קשר ביניהם. תרצי תקראי לזה הפרדת דת ומדינה.
עם ישראל הוא עם שחי את חייו הפרטיים והלאומיים ע"פ תורה. התורה היא נחלת כולם. כולם עובדי ה´.
לכן עצם קיומו בצורה אידיאלית הוא הרמת נס וקריאה לדגל לשאר העמים לעבוד את ה´.
ואיך אומות העולם יעבדו את ה´? 7 מצוות בני נוח.
ובאידאל, בדומה למוח והלב בגוף האדם שיש ביניהם השפעה הדדית (המוח מפקד על הגוף והגוף מספק לו את צרכיו לצורך קיומו) כך יש יחס הדדי בין עם ישראל לאומות העולם.

זהו תפקיד עם ישראל על אצבע אחת..

ומה אתנו בכל הסיפור הזה??

השאלה היא שאלה עצומה וגדולה. היא שאלת חיינו. מהו תפקידנו בעולם.
אבל לענ"ד אני חושב שלפני שעטים על איזו תשובה חטופה אנחנו צריכים לקחת כמה צעדים אחורה. וזה מקשר אותנו לשאלה הקודמת.

לפני הכל תפקידנו הוא לעבוד את ה´- קרי, לקיים תורה ומצוות. קלה כבחמורה. ה-כ-ל. בלי הנחות.
נכון.. לכל אחד יש אות בתורה. אבל האות הזו היא בסופו של דבר בתורה...
לפעמים העיסוק בעצמנו משכיח מאתנו את העובדה הזו וההשלכות לכך מרחיקות לכת.
לפעמים החיפוש אחר ה´אני´ מגיע ל´אני´ של הגוף ולא זה של הנשמה, זו שיונקת מתורה ומצוות.

על בסיס עבודת ה´ השלמה שאנו משתדלים לקיים, נלחמים, נופלים, קמים, שוב נופלים, מתרוממים, מתמודדים יום יום על כל ניסיון שלא יהיה, על בסיס זה אנחנו מתחילים לבנות עוד קומה.
על בסיס התורה על כל אותיותיה אנחנו מחפשים את זאת שהיא שלנו.
מה שכתוב במידת הזהירות שמסילת ישרים זו הדרך לעבוד את ה´. והיא חשבון הנפש.
לפשפש ולמשמש במעשינו, לבדוק מה טוב ומה רע.
ואיך נדע מה טוב ומה רע?
התשובה היא בהקדמה של מסילת ישרים שבה יש את המשנה של ר´ מאיר שעליה מסודר כל הספר.
בתחילת המשנה כתוב- "תורה מביאה לידי זהירות.."
אל הזהירות מגיעים מתוך תורה- הבדיקה מה טוב ומה רע נובע מתוך הסתכלות בתורה.
אבל לא עוצרים שם- ממשיכים לעלות בסולם המתואר בספר הזריזות וממנה אל הנקיות וממנה אל הפרישות וכו וכו..

ספר מסילת ישרים לא נכתב רק לאלה שלומדים תורה מהבוקר עד הלילה.. אלא לכל יהודי. כל יהודי יכול להיות יכול להגיע לרוח הקודש, כל יהודי יכול להיות נביא!

אבל אחרי הכל, מה התפקיד שליייי? איך אדע מהי הקומה השנייה?

אוקי.
זה נכון שאנשים שונים. לכל אחד יש נטיות שונות, רצונות שונים, חסרונות ויתרונות שונים.
איך כל אחד מגלה את האות האישית שלו?
אני חושב שזה עניין של הרבה זמן והרבה חשבון נפש.

חשבון הנפש צריך להתחשב בשלושה דברים: 1. נטייה 2. כישרון 3. צורך באומה.

1. מהי נטייתך? מה את חושבת שדוחף אותך ומחייה אותך?
2. מה הכישרון שלך? לא מספיקה נטייה חזקה.. ישנם רבים שיש להם נטיות לדברים שהם לא מוכשרים בהם.. הכישרון הוא בעצם כלי ההוצאה לפועל של הנטייה הפנימית.
3. ומהו הצורך באומה? האם צריך אותך בעם ישראל? האם הנטייה והכישרון שלך קיימים אצל רבים ואין צורך בך אלא יש צורך להופיע נטייה אחרת וכישרון אחר הטמון בך?

ישנה דרך כללית שהיא רשות הרבים וממנה יוצאים ומתפצלים נתיבים פרטיים לכל אחד ואחד.
בניית הנתיב הפרטי לא קורה לא ביום ולא ביומיים. לוקח זמן עד שהאדם בונה את אישיותו, מחליט במה לעבוד, עם מי להתחתן, מתווה לעצמו דרך חיים.
בסופו של דבר אחד הולך לרפואה, השני הולך לחינוך, השלישי לפוליטיקה והרביעי ללימוד תורה בכולל.
אך המכנה המשותף של כולם הוא הקישור שלהם לדרך, הקישור שלהם לתורה. שכל מה שהם עושים נובע מתוך יראת שמיים מתוך עבודת ה´.
אוסף של רבבות יהודים כאלו בונה את העם האידיאלי.

השליחות לא מצטמצמת למקצוע אלא לדרך חיים, לדעות, השקפת עולם, חסד, משפחה, חינוך ילדים ועוד.

אבל מה השליחות שלי עכשיו??

אני לא חושב שהשאלה הזו צריכה להטריד אותנו יותר מידי. היא צריכה לשבת איפה שהוא מאחורי הראש אבל לא מול העיניים.
אדם לא צריך לחיות כל רגע נתון בתחושה של ´אני בצומת, לאן לפנות?´ אלא לנסוע ומידי פעם להסתכל לצדדים לראות שהוא בדרך הנכונה.
חשבון נפש נכון ובריא מוביל את האדם למקום הנכון בזמן הנכון. ואם טועים, לא להילחץ, לשפר ולהמשיך הלאה.


האם בסופו של דבר מובטח לנו שכל אדם יידע את ייעודו? לא.
האם אנחנו מתיימרים לקבוע מהו ייעודנו? לא.

מה הייעוד של תינוק שנפטר לאחר כמה חודשים? של ילד שנפטר בגיל שמונה? של שלושת החטופים שנקטפו בדמי ימיהם? איננו יודעים ולעולם לא נדע. נסתרות דרכי ה´.
ואין זה רק במקרי קיצון. אלא גם אצל כל אחד ואחד מאתנו.
לעולם לא תצא בת קול ותלחש לנו באוזן את ייעודנו בעולם.

בלבלת אותי... אז אנחנו כן יודעים או לא יודעים??

אנחנו משתדלים לדעת. משתדלים ומתאמצים מאוד לכוון אל המטרה. אך לא מתיימרים לומר שאנחנו בטוח שם.
ולכן אנחנו חוזרים לדרך הכללית. לעבוד את ה´.
בדורנו שכל אחד מחפש להיות המי יודע מי יש משהו מאוד מיוחד בלהיות יהודי פשוט...

אני מקווה שהבנתי את שאלת ושעניתי ועזרתי במשהו..

אני ממליץ לך גם לתת מבט לקישורים הבאים שנוגעים גם הם לשאלתך:

http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=274698
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=255252
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=140700


מקווה שנתתי כיוון כללי
אשמח לעזור עוד אם צריך
המייל שלי: elronza@gmail.com
פלאפון: 0524521552

כתבות נוספות