שאל את הרב

כיתה יב בפתח - שנה חדשה. להצליח להשתנות - להיות טובה יותר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/08/14 17:21 טז באב התשעד

שאלה

*שנה חדשה ב"ה בפתח ואני רוצה לנצל אותה להתבגרות,התקדמות וצמיחה בע"ה.

יש לכם המלצות איך להכין את עצמי לכיתה י"ב ולהתקדם בה?

*כל שנה חדשה מתחילים עם החלטות חדשות בשיא הרצון והמוטיבציה אבל לאחר זמן מה המוטיבציה הזאת יורדת...איך מחזקים את הרצון ?

*איך מחליטים על מה לעבוד השנה??

לעבוד על משהו אחד כל השנה או ששמעתי איפה שהוא שכל חודש עובדים על משהו קטן אחר וכך בע"ה מתקדמים בהרבה דברים קטנים שאנו צריכים להתקדם בהם?

(הרבה פעמיים מחליטים על מידה כלשהי אך כל פעם מגלים המון מידות אחרות שעלינו לתקן והשיטה השניה ממש טובה בקשר לזה)

תשובה

שלום לך!

ראשית אני רוצה לומר לך שמאוד מאוד התרגשתי לקרוא את שאלתך. באמת. זו שאלה עם רוח יהודית מקורית ואמיתית, כל הכבוד!

הרצון שלך להשתנות, להשתפר ולהתעלות הוא דבר יקר וחשוב מאין כמותו, אשריך שזכית בו, ואל תוותרי עליו לעולם.

כותב הרב קוק "הרצון הטוב הוא הגרעין שהכל צומח ממנו" (אורות הקודש ח"ג מג). עצם האמונה שלך שאת יכולה לעבוד על עצמך ולהשתפר היא כ"כ חשובה וגדולה. זה באמת תמצית כל היהדות, האמונה שהחיים טובים ושיש מה לעבוד ולבנות אותם עוד ועוד ולעשות אותם טובים עוד יותר!


1לגבי המלצות לכיתה יב. איני יודע היכן את גרה ומה מצב הלימודים שלך, אך כיתה יב זו באמת כיתה מיוחדת, כיתה שיש בה הרבה מאוד חיים. וכדאי לנצל אותה טוב.

והנה שני כללים פשוטים :
[דבר ראשון לעשות דברים טובים מכל הלב ולנסות להגשים חלומות] (לא את כולם תצליחי.. יש גם מבחנים וכו´ לא נורא יש את כל החיים בשביל זה (: )

להגשים חלומות זה יכול להיות ללכת קבוע לאיזה שיעור תורה של איזה רב או רבנית גדולים באופן קבוע ולשאול אותם שאלות אחרי השיעור או ללמוד ריקוד. אולי החלום שלך זה להקים ארגון חסד קטן בשכונה, ואולי טיול מחוף אל חוף. אולי זה קורס ציור ואולי זה התנדבות בבית חולים איני יודע. אבל עשי דברים חיוביים עם הרבה שמחה ומיצוי עצמי. תני לכוחות החיוביים לפרוץ בצורה נכונה.

דבר שני להזהר לא להתפזר, כלומר לא להיסחף לדברים שליליים או לוותר על החובות שלנו(כמו הקפדה על צניעות או על כל ההלכות, או סיום הלימודים וכיבוד הורים ובכלל)
כאשר אנו מבטאים כוחות בכיתה יב יש גם כוחות שליליים שמתעוררים, וזה טבעי. כוחות כמו קנאה באחרים, הרצון למצות את ההנאה, והרצון להסתכן, זילזול בהורים או מורים, איני יודע, לכל אחד יש החסרונות אחרים שיכולים להתעורר. היזהרי לא להתפזר, יש הרבה חיים בכיתה יב, וכאשר יש ריבוי חיים, ב"ה יש גם ריבוי של כוחות שליליים, וצריך להיות מודע לזה [ולא לתת להם להרוס את היופי של החיים של כיתה יב.]


ולגבי איך מחזקים את המוטיבציה לכל השנה? אכן המוטיבציה יכולה לרדת ככל שעובר הזמן וזה טבעי. ולכן אנחנו חייבים כל הזמן "לתדלק" את הרצון. [הכי הכי טוב זה להיצמד לרב או רבנית שאת אוהבת ולהיות איתם בקשר קרוב, אז אפשר ללמוד מהם כ"כ הרבה ולהתעלות, הם כבר לא טירונים בעבודת ה´, ואפשר להתפתח מהם הרבה מאוד]. אבל גם חשוב מאוד ללמוד אמונה ולשאול שאלות נכונות באמונה, ואז אם בזכות הלימוד ברור כמה התורה היא חשובה וכמה עם ישראל הוא עם מיוחד וקדוש וכד´ אז המוטיבציה לא תרד. המוטיבציה יורדת בעיקר כאשר היא בנויה על רגש חלש, אבל אם הרגש הוא רגש עמוק, אז המוטיבציה לא תרד, ומוכנים אפילו למסור את הנפש בשביל עם ישראל.

כמובן אי אפשר בלי תפילות. בתפילות אנחנו מראים את הרצון האמיתי שלנו. להתפלל לה´ מכל כל הלב שירחם עלינו ושנצליח לבנות מוטיבציה שתחזיק מעמד כל השנה.
נכון צריך ריענון מידי פעם, אבל בשביל זה יש לנו את החגים שבהם אנחנו שמחים ונזכרים מי זה עם ישראל וכמה התורה היא טובה. ומחג לחג אחר מתפללים לה´ להתחזק.

נכון שזה לא קל, אבל אפילו חיילים מאומנים צריכים אימונים קבועים, גם אנחנו חיילים של ה´, וצריכים מידי פעם תזכורות וחיזוקים. בטח אם אנחנו עדיין בשלבים של הטירונות שלנו בעבודת ה´.

ולגבי באיזה שיטה לעבודת אז שתי השיטות טובות ביחד! כמו בצבא, צריך גם חיל שיריון וגם חי"ר וגם תותחנים, גם וגם.

לדעתי כדאי קודם כל להחליט על משהו אחד שעליו עובדים כל השנה. לדוגמא את יכולה השנה להחליט לעבוד על על איך משמרים מוטיבציה לכל השנה ואת זה לברר כל השנה, לשאול על זה רבנים ללמוד על זה ולא לוותר! אולי משהו אחר לדוגמא לדוגמא ללכת קבוע לשיעור מסויים, לעשות חסד או משהו גדול וכללי, ואולי פשוט להחליט שלומדים הלכות שבת כמו שצריך השנה. וזה יהיה הקרב של השנה, ועל זה צריך להתפלל לה´ שיעזור לנו להצליח בזה.

חוץ מזה, לבחור דברים קטנים ולהשקיע בהם מידי פעם.
אפשר לקחת איזה נושא מסויים כל חודש ולהתעסק רק בו. אבל באמת דברים קטנים ולא גדולים. לדוגמא להחליט לברך ברכת המזון מתוך סידור לאט, או להקשיב לחברים בכנות, או לשים לב האם אני מדברת על חברות שלי לשון הרע או לעבוד על מידת השמחה וכו´ ועם זה ללכת כל החודש, ובחודש הבא לחפש נושא אחר "קטן".

לפעמים כדאי לנהל יומן קטן בפלאפון או על איזה דף, כי זה באמת לא יהיה קל, ולא להתייאש אם הדף הולך לאיבוד במהלך השנה, להתחיל שוב ושוב ולא להתייאש.
לדוגמא אפשר לכתוב ביומן :
השנה החלטתי לעבוד כל השנה על עניין לימוד אמונה, וכל חודש אנסה לסיים ספר (או פרק) אמונה של הרב שלמה אבינר (סתם דוגמא כי אני אוהב אותו, אבל יש עוד המון סוגי ספרים ורבנים כמובן, תבחרי מי שאת אוהבת). כל שבוע אלמד 20 עמודים וכו´ כך שבסוף השנה אסיים כך וכך ספרים וכד´
בחודש תשרי אני בוחרת לעבוד על מידת ההקשבה לחברות.
בחודש חשוון תכתבי ,אני מחליטה לעבוד על להיות בקשר טוב יותר עם ההורים שלי וכד´.
בחודש כסליו אני עובדת על להיות יותר שמחה ויותר להקשיב לצרכים האישיים שלי וכד´

והכי הכי הכי חשוב זה להאמין שזה אפשרי.
אפשר להתקדם, אפשר להצליח, אפשר לחיות טוב יותר, אפשר להיות צדיקים! אפשר להיות מאושרים!
זה לא יהיה קל. לפעמים תגלי שהלכת לאיבוד וכד´ אם לדוגמא החלטת ללמוד כל יום הלכה מהלכות שבת, מה יקרה אם פתאום יהיה לך טיול שבוע ותשכחי את הספר בבית?? מה יקרה אם יהיה לך תקופת מבחנים עמוסה? ולכן אני אומר לך מראשת זה לא תמיד יהיה קל. לפעמים עליות ולפעמים ירידות, לפעמים הצלחות ולפעמים כשלונות. אבל אם רוצים - בסוף מצליחים גם אם לא מאה אחוז.

הכי הכי חשוב זה לא להתייאש, גם אם פספסת חודש, להתחיל מחדש. כך בשם רבי נחמן מברסלב, לא משנה מה היה במשך היום או החודש שעבר, גם אם הכל הלך דפוק להתחיל עכשיו מחדש בשמחה.

ממש כמו במלחמה עם האויב לפעמים האיוב מצליח להנחית איזה טיל, אבל בסוף המלחמה אנחנו מנצחים.

אז אני רוצה מאוד לברך אותך מכל הלב, שתמשיכי בכוחותייך המיוחדים, בלב הטוב שלך וברצון שלך להתקדם.

ואני באמת מאמין שאם תעשי כפי שאמרתי לך השנה הזו תהיה לך טובה ומתוקה ושמחה, ובשנה הבאה תוכלי לראות, אפילו אם קצת, שהשתנית לטובה.

אם יש לך עוד שאלות אשמח לענות או לחדד.

שנה טובה ומתוקה!
בהערכה רבה מאוד
חגי

כתבות נוספות