שאל את הרב

החגים בזמן הגאולה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/08/14 12:28 י באב התשעד

שאלה

יש מדרש כזה שאומר שלעתיד לבוא כל החגים יתבטלו חוץ מפורים .

האם הם באמת יתבטלו ? או שהם יתקטנו ויתבטלו מול המשיח?

ואם כן, למה פורים נבחר דווקא להיות חג נצחי?

תשובה

שלום רב,
הדבר נידון במקומות רבים בראשונים ובאחרונים ונביא כמה הסברים:
א. רשב"א (שו"ת א, צג) - אין הכרח שהחגים יתבטלו, אלא שעל כל החגים אין הבטחה שלא יבטלו, פרט לפורים שעליו נאמר 'וזכרם לא יסוף מזרעם', ולדעתו גם יום כיפור שעליו נאמר 'והיתה זאת לכם לחוקת עולם'.
ב. רדב"ז (ב, תרסו) - אין הכוונה שהחגים יתבטלו בכלל, אלא שלא תהיה להם משמעות, כי כל ימות החול יהיו שמחים כמו החגים. ולא תהיה כל כך משמעות לדברים שקרו בחגים, אך בפורים עדיין תהיה משמעות, כי יזכרו את הנס שקרה בעבר, ואת הצרות שמהם נושעו.
ג. ספר חסידים (שסט) - כל החגים בטלים, כי אינם על צרות שהיו חמורות, ורק בפורים רצו להשמיד את כל היהודים וזכרם, מנער ועד זקן, ולכן יש לזכור את פורים (אולי אפשר ללמוד מכאן לשואה... =() וכן ביום הכיפורים שבו דנים גם את המתים, הוא לא מתבטל.
ד. בני יששכר (אדר - ימי הפורים ד אות ח) - יציאת מצרים לא תחשב בזמן הגאולה העתידה שיהיו ניסים גדולים יותר, ולכן תתבטל חשיבות החגים, אולם פורים הוא על מחיית עמלק שתהיה לה משמעות גם לעתיד לבא.
ה. ר' צדוק מלובלין (פרי צדיק פורים) - ייתכן שהגויים ימנעו מאיתנו לקיים את מצוות החג, ואז החגים יתבטלו. אבל על פורים (וכן על יום כיפור) יש משמעות בעצם 'עיצומו של יום' שיש בו משום מחיית עמלק, ולכן גם אם לא נקיים את המצווה המעשית, כי הגויים יבטלו אותה, עדיין תתקיים המשמעות הפנימית של פורים.

יום טוב

עקיבא
akivamakshivim@gmail.com

כתבות נוספות