שאל את הרב

פיצול דירה ושמירת טינה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/08/14 18:15 ט באב התשעד

שאלה

שלום רב,

יש לי 2 שאלות שונות:

1) לפני שנה כל דיירי הבניין שלנו ואנו ביניהם הרחיבו את הדירות, גם הדייר בקומה העליונה הרחיב ואף ביקש את הסכמת הדיירים לתת לו את הגג כדי שיזכה בדירה מרווחת יותר. הסכמנו מאחר ואין שימוש בגג ומכיוון ולאותו דייר נשוי יש 5 ילדים ופירגנו לו את זה. לאחר תקופה גילינו שהוא מתכנן לחלק את דירתו כולל הגג שניתן לו במטרה להשכיר לדיירים חדשים. בתחילה הוא הכחיש ואחר כך כשכבר הודה בעניין(תוך כדי שהחלוקה והבנייה כבר בעיצומן) הוא ואשתו הסתירו והתחמקו מלגלות לדיירים לכמה יחידות בכוונתם לחלק כאילו שאין זה ענייננו. מיותר לציין שכולם כמעט בריב עם אותם דיירים והם אכן חילקו את דירתם המורחבת ל5 יחידות דיור וכבר גרים בבניין הדיירים החדשים. הבניין מרגיש כמו תחנת רכבת ובעיקר סובלים הדיירים בקומה מתחתם שכל הרעש של הדיירים הלדשים על ראשם. העניין כמובן בהליכים משפטיים אבל חשוב לי להבין מה עמדת ההלכה במקרה כזה מאחר שאותו זוג שועבר על החוק האוסר ע ל פיצול דירה הוא זוג חרדי למהדרין, הבעל לומד בכולל בלבד והאם מורה שבעקבות הנכס החדש כבר לא עובדת כמעט כי הם הסתדרו כלכלית. שכנה אחרת אמרה שהיא מפרגנת להם וששמחה שיתפרנסו וגם שכולם עושים את זה(אנחנו גרים בבני ברק). גם אותו זוג טןען שהרבה בעיר עשו זאת. לי הדבר מפריע לא מתוך צרות עין אלא שזוג ירא שמים המקפיד לכאורה על קלה כבחמורה באמת ובתמים לא מבין על מה הרעש וסבור שהוא בסדר גמור גם הלכתית! לי זה נראה לא נכון הלכתית אך אחני בקיאה ולכן חשוב לי לדעת נקודתית מה לא בסדר הלכתית בהתנהגות כזו. אני מודה שמרגיז אותי שבעלי עובד כמו חמור ומגוייס כרגע גם למלחמה ואנשים אחרים שהם כביכול נורמטיבים ויראי ה׳ מכל בחינה עושים מה שבא להם וטוענים שההלכה לצידם. אותה שכנה אף העירה לי לא מזמן על שבני לקח איזה חפץ סתמי שלא שייך לאיש וזרוק בחצר הבניין שאסור לקחתו ושהיא לא הרשתה לבנה לקחת אותו בניגוד אליי, ןבעניין כל כך גדול היא עושה. מה שמתאים לה ללא התחשבות בדיירים. מה דעת ההלכה בעניין זה אף ללא קשר לעוגמת הנפש ליתר הדיירים?

2) איך אפשר להתגבר על שמירת טינה על חמותי? חמותי אישה מקסימה וצדיקה אבל מאוד חסרת טאקט בכל הנוגע לשמירת הלשון וכן גם ביקורתית ושיפוטית. אני בנאדם מאוד רגיש. אני אולי לא צדיקה כמותה למרות שמשתדלת אבל יש לי לרוב הרבה רגישות לענ

תשובה

שלום וברכה

כאשר אנו עוסקים בדיני ממונות קשה לכתוב דבר מה ראוי בלי לשמוע את שני הצדדי. לא משעתי את דברי דייר הקומה העליונה ועל כן איני יכול לומר דברים חתוכים. מה שאני כותב הוא רק לאור הצגת הדברים בשאלה, וזה כמובן מוגבל יותר.

אם אכן כך הם פני הדברים, מדובר במעשה של גזל ושל פגיעה בדיירים האחרים. הדבר אסור על פי ההלכה בסוגיות מפורשות בתחילת מסכת בבא בתרא.
איני יודע כיצד אדם הרואה עצמו כמקיים את דבר ד' עושה כדבר הזה. אכן, הנביאים הדגישו בפנינו את העובדה שאנשים מזלזלים בתחומים אלה, וחושבים כי לעשות את רצון ד' זה רק בתחומים של "בין אדם למקום". זהו קלקול גדול, וחבל שהוא בא לידי ביטוי בביתכם. בכל מקרה, גם ההלכה וגם ספרי המוסר רואים בחומרא גדולה התנהגות מעין זו.
כמובן, שאם לשכנים זה לא מפריע ההיבט הזה לא קיים, ואין שום איסור לפרגן כשזה לא מפריע. אולם אם זה מפריע - זה מעשה חמור מאוד. איני נכנס כאן להיבטים החוקיים של הנושא.



לצערי, איני חושב שיש פיתרון למה שמתחולל בינך ובין חמותך. אמנם, שערי שינוי ותיקון לא ננעלים, אולם ככל שאדם מזדקן יותר הוא לעתים דווקא מתקבע בתוך דפוס התנהגות שהוא התרגל אליו, ואף מקצין את המציאות הזו.
מותר לך לחיות את חיים שלך כרצונך. מותר לך להתעלם מהערותיה, ומידי פעם אף לבקש ממנה שתפסיק להעיר לך - אולם ספק אם זה יעזור. מותר לך לצמצם את היחסים ביניכם כדי שלא להיפגע, וכדאי לך שלא להישאר עם טינה בלב, אלא לנקות אותה מלבך כדי שלך עצמך יהיה טוב יותר.


כל טוב ושמחה.

כתבות נוספות