שאל את הרב

המקדש או המשיח מי יבוא קודם ומי יבנה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/08/14 12:43 ט באב התשעד

שאלה

שלום, מצטערת אם השאלה יצאה קצת מבולבלת.. כל העניין הזה של המשיח שיבוא ויקים לנו את בית המקדש.. איפה זה כתוב? מי אמר שככה זה יקרה? את בית המקדש הראשון והשני אנחנו בנינו אז למה מחכים עכשיו?! ועוד משהו- אם הנצרות גם מאמינה בתנ"ך, למה הם לא רוצים בית מקדש?

תשובה

שלום וברכה !

מצטער על העיכוב בתשובה היה עומס גדול
שאלת שאלות מצוינות וחשובות, וגם הניסוח הוא טוב ולא מבולבל כמו שכתבת, אולם הנושא הוא רחב ויש המון מקורות אבל בכל אופן אני אביא את העיקריים, ואביא גם קישור להרחבה ושוב מצטער על העיכוב.

ברצוני להתייחס לארבעה נקודות בתשובה:
משיח
בית המקדש או משיח מי קודם?
למי אנחנו מחכים?
נצרות ותנ"ך

[מלך המשיח]

עניין של המשיח וקיבוץ גלויות מוזכר במפורש בתורה ובנביאים, בתורה: ושב ה´ אלוקיך את שבותך ... ושב וקבצך מכל העמים... ובנביאים יש המון בישעיהו ובירמיהו וביחזקאל והרבה בתרי עשר ועוד.
ואחרי כן במדרשים ובגמרא , בעיקר במסכת סנהדרין פרק "חלק", ואח"כ ברמב"ם בהלכות מלכים פרק י"א, ושם מוזכר: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד ליושנה, הממשלה הראשונה..."
מכאן אנו רואים שכל האמונה בביאת המשיח היא עברה מדור לדור בספרות חז"ל, באגדה ובהלכה עד לימינו במסורת ברורה.

[מי קודם?]

ברמב"ם בהלכה שהבאתי מוזכר בהמשך, "ובונה המקדש", מכאן רואים שלדעת הרמב"ם קודם יבוא המשיח ואח"כ יבנה המקדש וכך הוא פסק להלכה.

אומנם, ישנם כמה מדרשים שדעותיהם שונות זו מזו לגבי מי יבוא קודם, למשל יש מדרש שאומר "בשעה שמלך המשיח בא .. עומד על גג בית המקדש.. משמיע לישראל ואומר ענווים הגיע זמן גאולתכם" , משמע מכאן שקודם יבנה המקדש.

[מי צודק?]

למרות שישנם מדרשים שסותרים זה את זה, אנחנו צריכים לדעת שכל מה שנאמר על "לעתיד לבוא" בגמרא ובמדרשים, זה בעצם ניתוח של האמוראים והתנאים, על מצב הדור ואופי של הדור ובהתאם למה שהם מנתחים את המצב שיהיה הם אומרים שכך וכך יהיה, ויכול להיות סתירה בין ניתוח וסברה אחד לשני, כמו שהם חולקים כמה זמן יהיה המשיח, ומה יהיה שמו ומה יהיה באותו זמן, וגם צריך לדעת שכל אחד דיבר לשלבים מסוימים ומצבים שונים בגאולה.

[מי יבנה?]

בגלל שהמקורות השונים רבים, יש אתר יפה שמרכז הרבה מקורות בקשר למה יהיה קודם, ומי יבנה את בית המקדש הבאתי קישור שתעייני.
http://aharit.com/A-09.html
(בקישור יש הרבה מקורות אולם הוא לא נכנס לפרשנויות ומלוא עומק הדברים ולכן יש לקחת הכול בפרופורציה)
כעיקרון יש מקורות שונים האם אנחנו נבנה או משמים, ויש אומרים שזה לא סותר, אנחנו נבנה וה´ ישרה עליו את שכינתו ויבנה אותה ברוחניות.

[על הנצרות ותנ"ך]
הנוצרים לא מאמינים בתנ"ך כמות שהוא, אלא יש להם את "הברית החדשה" , הם מאמינים שה´ החליף אותנו, עם ישראל, ולכן כל מה שנאמר לנו , או שלא יתקיים או שזה נאמר להם, (ככה הם סוברים) והם עכשיו הסגולה מכל האדם, כמובן שזה כפירה מוחלטת, ולכן הם לא רוצים להכיר במדינת ישראל כי זה סותר את אמונתם.
שנזכה לבניין בית המקדש וביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן ואמן
בברכה חן
chencorcos@gmail.com



כתבות נוספות