שאל את הרב

שמירת חלב ובשר

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 04/08/14 09:09 ח באב התשעד

שאלה

שלום רב,

לאחרונה אני מרגישה קצת צורך יותר להתחזק.. וכל פעם זה בא לי בדבר אחר. אמונה תמיד הייתה לי ואני מרגישה שהיא רק מתחזקת בזמן האחרון, אבל מבחינת הלכות וכו' קשה לי. והתחלתי לחשוב למה לא לשמור חלב ובשר? אני כיום לא מקפידה לשמור 6 שעות בין חלב לבשר.. אני לא אוכלת ביחד, אבל לא שומרת שעות.

מהסיבה שקשה לי לעשות דברים בלי להבין את חשיבותם. אז רציתי הסבר למה באמת חשוב לשמור 6 שעות ולא מספיק רק שעתיים נגיד? או לצחצח שיניים? מאיפה באה ההחמרה הזאת שזה גם לא יתערבב בבטן? סליחה על השאלות האולי מוזרות, אני פשוט באמת לא יודעת ומבינה ככ ורוצה הסבר משכנע שיעזור לי להתחיל לשמור.

תודה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

יישר כח על כל המאמץ עלי והצלחי.
אמנם עניין השעות לא הוזכר בתלמוד אלא בדברי ראשונים. היסוד הוא סוף העיכול שאפילו בין השיניים לא ישאר. אבל נראה שהטעם המרכזי הוא שכל סעודה תהיה בפני עצמה, דהיינו מה המרחק בין סעודה לסעודה, ועל כן יתכן שיש בזה מנהגים שונים. בימינו התקבל ברוב הקהילות (יש קהילות שנוהגות אחרת) להמתין 6 שעות.
ההפרדה בין בשר וחלב היא שימת גבולות לכל דבר בעולם, לדעת שכל דבר יש לו תפקיד ואין לערב בין התפקידים השונים. אם החלב בד"כ מסמל את האוכל לדור הבא של בע"ח הבשר לעומתו מסמל את האוכל של האדם השוחטו, וכל דבר צריך את ייעודו.


בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

כתבות נוספות