שאל את הרב

צום ט באב בהריון

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/08/14 20:05 ז באב התשעד

שאלה

שלום,

אני בת 27, בריאה, בהריון ראשון חודש שביעי.

ההריון תקין ב"ה ואני מרגישה טוב. חיפשתי מידע בשו"תים שונים לגבי תשעה באב בהריון ומצאתי בעיקר שלאישה בריאה בהריון בריא מותר לצום.

השאלה שלי היא האם מותר לי לא לצום?

אני רוצה לחוות את תשעה באב, במיוחד בתקופה הזאת של חורבן ובניה, אבל מאד מאד קשה לי בצומות בד"כ, ועכשיו בהריון אני כל הזמן רעבה ופוחדת שיהיה לי מדי קשה. אני ב"ה מרגישה טוב אבל עדיין לחץ דם נמוך ושותה הרבה מים וכבד וכאבי גב וכשאני קמה בבוקר אחרי שלא אכלתי בסה"כ במהלך הלילה, אני ישר אוכלת וזה הדבר שמרגיע אותי פיזית ונותן לי להרגיש טוב. קל וחומר מים שאני שותה בכמויות ולא רואה איך אני מסתדרת בלי.

האם יש לי אפשרות לא לצום?

מקווה שתספיקו לראות את השאלה במהרה כיוון שמחר הסעודה המפסקת.

תודה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
מתוך שיעור של הרב אליעזר מלמד

מעוברות ומיניקות
למדנו שאחד ההבדלים בין הצומות הקלים לתשעה באב, שמעוברות ומיניקות פטורות מהצומות הקלים וחייבות בתשעה באב (ז, ח). והטעם לזה, מפני שבתשעה באב רק חולים פטורים, ומעוברות ומיניקות, למרות שהן סובלות ממחושים שונים, אינן נחשבות חולות (שו"ע תקנד, ה). אבל אם הן סובלות מחולשה מיוחדת, דינן כחולות שפטורות מצום תשעה באב.

למשל, מעוברת שסובלת מאוד מהקאות או סחרחורות נחשבת חולה ופטורה מהצום. וכן מעוברת הסובלת מחולשה גדולה, כגון שחסר לה דם (פחות מ- 10 גר' המוגלובין), פטורה מהצום. וכמובן שאין לצום כאשר יש חשש שהצום יגרום להפלה. ומי שיש לה ספק אם היא נחשבת חולה, תתחיל לצום, ואם תרגיש חולשה גדולה, הרי שהיא עברה ממצב של מעוברת רגילה למצב של חולה ותאכל ותשתה. 5

כתבות נוספות