שאל את הרב

צפייה בסרטים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 31/07/14 09:51 ד באב התשעד

שאלה

שלום, כבוד הרב,

אנחנו מנסים מאד להקפיד על נושא זכויות יוצרים.

בנושא סרטים הדבר נהיה מאד בעייתי בשנים האחרונות:

בגלל שרובו ככולו של הציבור לא רואה בכך בעיה, כבר אין מאיפה לשאול סרטים, אין מאיפה לקנות סרטים, אין אתרים להורדת סרטים בתשלום או לצפייה בתשלום וגם אין קולנוע באזור בו אנו גרים.

ליתר דיוק - יש אתרים כמו walla או HOT שדרכם אפשר לצפות בסרטים באופן חוקי בתשלום בדרך כלל, אבל באתרים האלה ישנו מבחר מסויים של סרטים, העדכניים והמבוקשים, וזה אינו סגנון הסרטים המתאים לנו. כנ"ל לגבי קנייה. ניתן להשיג רק סרטים חדשים ומבוקשים שבדרך כלל אינם מתאימים לנו.

לנו, ההורים, אין בעיה עם זה באופן אישי, כי ממילא איננו צופים בסרטים, אבל אנחנו מרגישים שהעובדה שאנחנו אומרים לילדינו לא לצפות למרות שכל חבריהם צופים יוצרת אנטגוניזם.

האם העובדה שאין דרך להשיג את הצפייה בסרטים בתשלום מאפשרת לראות אותם שלא בתשלום?

האם אפשר לצפות ביוטיוב? האם צריך לחכות זמן מסוים מתאריך ההעלאה ליוטיוב? (לגבי הטענה שיוצרי הסרט יכלו לפנות ליוטיוב - לפעמים כותרת הסרט ביוטיוב היא כזו שליוצרי הסרט יש בעיה לאתר את הסרט בחיפוש, בגלל ששם הסרט משובש או שהוא בשפה אחרת. האם זה רלוונטי?)

האם ניתן לצפות דרך אתרים שבהם מועלים סרטים באופן לא חוקי?

האם ניתן לשאול DVD מאנשים שצרבו מהאינטרנט?

האם זה משנה אם הסרט מוצג עדיין בקולנוע (באזור שלנו אין קולנוע)?

אם ניתן להשיג סרט מתאים בקנייה (דבר נדיר), אבל לא ניתן להשיגו בהשכרה לצפייה חד פעמית - האם במקרה כזה ניתן לצפות באופן חד פעמי ביוטיוב?

האם צריך למנוע מילדים ללכת לפעולה בסניף שבה מציגים סרט שכמעט ודאי שהוא צרוב?

סליחה על האריכות...

תודה רבה ויישר כוח!

תשובה

שלום וברכה

ראשית, יישר כוח גדול על הדרך ועל המגמה. זו הדרך הראויה לחיות באור ד' ולחתור לקיום מלא של ההלכה.
שנית, אני יודע שאין לי תשובה מלאה וטובה לשאלה זו. נושא הבעלות באינטרנט, זכויות יוצרים, מעמד סרטי ביוטיוב ועוד ועוד אינו מוסדר דיו, לא בחוק הכללי ובתקנות הקהל, ולא בהלכה.
מה אני עושה במצבים כאלה ?
איני הולך בשיטת "הכל או לא כלום", אלא מנסה לעשות את המיטב האפשרי, קמעא קמעא, עד שאמצא דרך מתוקנת יותר.

ועל כן:
נקודת המוצא היא שיש לשלם על סרט שרואים. זה גם צודק מאוד - הושקע בו ממון רב, ובלי שידוע שהבעלים הפקירו את הממון הזה - אסור.
זו גם צריכה להיות ההכוונה ההלכתית כלפי הילדים, ולמעשה אנו טועים בכך שאנו מקפידים בחינוך הילדים על נושאים פחותים בחשיבותם בהרבה, ואילו את הנושא הזה מזניחים.
האם יש מצבים חריגים ?
כאמור לעיל, תשובתי אינה מלאה אלא מציעה דרך זמנית להתנהלות:
אם מדובר בסרט שאין דרך להשיגו בתשלום ברשת - לעת עתה אני מקל בזה, כיוון שאני מתייחס אליו כחסר ערך כספי. כל זה כמובן אם הוא אינו סרט חדש שעדיין מוקרן בבתי קולנוע, שאז לא ניתן לטעון שאין לו ערך כספי.
האם תוכלו להתחיל בדרך זו ?

כל טוב, ושוב יישר כוח גדול מאוד

כתבות נוספות