שאל את הרב

מה המטרה בחיים שלנו ולמה ה' לא נגלה אלינו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/14 22:17 כה בתמוז התשעד

שאלה

שלום חברים מקשיבים ותודה על האתר המקסים הזה.. שעוזר לי באופן יומיומי... יש לי מספר שאלות הנוגעות באמונה שאלה ראשונה למה הקב'ה ברא אותנו כנבראיו בעולם הזה? מה התכלית מה המטרה? של הכל.. במילים אחרות במה אנחנו מיטיבים עם ה' ו מועילים לו? שאלה נוספת זה למה הקבה מטבע הדברים לא נתן לנו את היכולת לראות אותו ואז ממילא הכל היה ברור בלי חיפושים היינו יודעים מה התכלית בלי סימני שאלות. ואז גם לא היה תופעה של חילוניות בכלל... תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה!
אני חייב לציין שהשאלות שאת שואלת, הם השאלות הכי מרכזיות שיש ומן העמוקות שבהן, השאלות הללו לא פשוטות, שאלות שמצריכות הרבה עומק והרבה מחשבה, ומה שאני אביא זה את הנקודות שבהן אחר כך יש להעמיק בהן.
אני יענה קודם על השאלה השנייה ואז יחבר גם את התשובה לשאלה הראשונה
לראות את בורא עולם בכבודו ובעצמו, זה סותר לחלוטין את זה שאנחנו כבני אדם נוכל לחיות, "כי לא יראני אדם וחי" ולמה? כי לא יכיל אותו כל רעיון, כלומר אף אחד מנבראיו לא יכול להכיל אותו, וכל שכן לא לראות אותו, כמו להבדיל, רק כדי הבין קצת מן הקצת , אי אפשר להסתכל בשמש בקושי, אפשר להתעוור מזה, ה´ הוא מקומו של העולם ואין העולם מקומו, כלומר, אין ה´ נמצא בעולם אלא העולם נמצא בה´, ואם ה´ ייתן לנו לראות אותו, אין כל ברייה יכולה לעמוד בזה כי אנחנו בתוך גוף והגוף הוא כל כך חומרי ואור ה´ כל כך רוחני ועליון כך שכל הגשמיות לא תוכל לעמוד בהתגלות אור ה´ והכל התמוטט.
ובכל זאת , מה כן ה´ כן נתן לנו.
ה´ נתן לנו יכולת לראות אותו וגם את היכולת לא לראות אותו, כלומר את גילויו בעולם, ה´ מתחבא בעולם, העולם הוא העלם, ה´ הוא נעלם פה בעולם החומרי הגשמי, והתפקיד שלנו הוא לגלות אותו פה בעולם הזה, וזה, על ידי הבחירה החופשית שלנו, שמחוברת עם הרצון שלנו, כל המהות שלנו זה שיש לנו יכולת לבחור, וזה נגזר מכך שיש לנו צלם אלוקים,
על ידי הבחירה חופשית האדם מתחבר בכל רצונו אל הדבר, ועושה את מעשיו מתוך הזדהות וחיבור,
ה´ שם בעולם נקודות פתיחה , ששם הוא מתגלה לאדם, נפרט אותם:
[באדם:]
צלם אלוקים שבאדם זו הנשמה שבאדם, שהיא חלק אלוה ממעל, כלומר חלק קטן אלוקי, שדרכו ה´ מתגלה באדם, כמו בלון שהאדם מנפח הוא מעביר לתוך הבלון את האוויר שלו, שהאדם מתבונן בתוך עצמו ורואה את הטוב שבו "טוב שהוא לא רק כדי שנוכל להסתדר ביחד בעולם" כמו הטוב של אומות העולם, שהוא טוב אינטרסנטי, אלא טוב שהוא לתכלית הטוב והצדק בעולם, וזה רק על ידי גילוי הטוב שבצלם אלוקים שבאדם וזה שהאדם עובד על מידותיו לגלות את המידות הטובות שבו, וכל דבר טוב מעשה טוב מידה טובה שמתגלה בעולם זה אומר שה´ מתגלה בעולם (וכן להפך).
[התורה והמצוות:]
ה´ שם את עצמו בתורה ובמצוות, כמובן שיש יחסיות מסוימת בין תורה למצוות, נר- מצווה , ותורה – אור,
התורה- התורה שבכתב והתורה שבעל פה, הם דבר ה´ שהתגלה לעמינו על הר סיני, וממשיך להתגלות לעם שלנו בכל דוד ודור עד היום, וכל זה נצרב בתודעה של האומה שלנו, גם אם אנחנו לא מבינים, אבל לא יכולים לחיות בלעדי זה.
המצוות- הרב קוק מלמד אותנו שבכל מצווה ומצווה יש הרבה נקודות אור (אנושיות, מוסריות לאומיות וכו´) שדרכם אני רואה איך ה´ מתגלה במצווה הזאת, תרי"ג נקודות חיבור עם הקב"ה, והרב מתאר שכל המוסריות של העבר הווה והעתיד מתגלים במצוות,


[בישראל:]
אם האדם יתבונן לאורך כל ההיסטוריה של עם ישראל אז הוא יראה שהאומה שלנו לא יכלה כלל וכלל להתקיים לא רק במצב הפיזי אלא גם במצב הנפשי שלה שהיה ירוד לחלוטין, ובחסד ה´ קמנו לתחייה,
בכל המובנים העם שלנו הוא עם נצחי, עם שקשור וכל מהותו הוא לספר שיש לעולם בעל הבית דווקא דרכנו ודווקא אנחנו שה´ בחר בנו מכל העמים הוא נתן לנו את התורה שלו
רק עכשיו אפשר להתבונן בנסי נסים שקרו לעם ישראל במבצע "צוק איתן" שמאות קסמים לא הצליחו לפגוע בנו,
[בהיסטוריה:]
ה´ מתגלה גם בהיסטוריה, במבט כולל על ההיסטוריה אנחנו נראה שה´ מתכנן את עולמו במהלך אדיר שישוב עמנו לארצו ויגלה שם את שמו, ועל ידי כך יקדש את שמו בעולם.
אני נתתי לך רק נקודות בלי הרבה פירוט, כי על כל נקודה אפשר לכתוב ספרים, וכבר נכתבו ספרים רבים מראשונים עד אחרונים ותקופתנו אנו.
עכשיו שאנחנו מבינים קצת מיהו האדם ומה היחס אל אלוקיו, וחיבורו אליו על ידי עמו תורתו וארצו, אנחנו יודעים שזו המטרה לגלות את אלוקים כאן בעולם על ידי מה שהוא נתן לנו, ולגלות פה בעולם את האמת והצדק ולהביא את העולם לידי תיקון, על ידי הבחירה החופשית שלנו אנחנו כביכול מסייעים לה´ לתקן את עולמו, (המדרש אומר אם ישראל לא עושים רצונו כביכול תש כוחו, והכוונה שבהתגלות ה´ אלינו ולא הוא עצמו ח"ו).
אם נקרב את אותם רחוקים ונרחיב את עולמם, הם יחזרו אל ה´, הם כרגע רואים את המושגים כמו התורה , אלוקים בצורה שהיא לא מספקת ואף לא אמתית, ואם הם יראו את התורה במלא קומתה עומקה והדרה הם בוודאי ישובו אל ה´, מה שכן שאנו עדים לתופעה שהרבה מהעם, אומנים ואנשי רוח מתקרבים לה´ וברוך ה´, רוח ה´ אשר על האומה מתרחבת וגדלה ורואים זאת בחוש.
חן חן על הפרגון אנו תמיד נשמח לעזור
בברכה חן
לתגובות או אם יש משהו לא מובן אשמח להסביר
chencorcos@gmail.com

כתבות נוספות