שאל את הרב

היחס הנכון לערבים ולמחבלים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/14 00:39 כה בתמוז התשעד

שאלה

שלום חברים מקשיבים! תודה רבה על האתר המקסים הזה! יש לי שאלה כתוצאה מהמצב והמבצע והכל אני נחשפת להמון דעות כלפי הערבים... יש כאלו שאומרים שאסור סתם לפגוע בערבים חפים מפשע... ויש כאלו שדוגלים בפיצוץ כל עזה בלי הבחנה...ואני פשוט עומדת ותוהה האם יש שדבר כזה בכלל אזרחים ערבים חפים מפשע? והאם נכון להסתכן בפגיעה במיטב חיילנו רק כדי לא להפציץ מהאוויר שיש בכך סיכון בפגיעה באזרחים ערבים חפים מפשע? ומהש עמדת היהדות כלפי כל זה? מצד אחד "עשיו שונא ליעקב" ו"הקם להוגך השכם להורגו" אבל מצד שני האם באמת יש ערבים חפים מפשע? ויש לחתור להסכמי שלום?!? אני מבולבלת נורא... תודה רבה!

תשובה

שלום לך

שאלת שאלה מצוינת, ואני אנסה לעשות סדר בדברים.

באופן עקרוני, אין ספק שיש ערבים חפים מפשע. למעשה הרוב הגדול הם אנשים הגונים, בעלי משפחות, העובדים לפרנסתם. על כן, בודאי שאין הצדקה לפגוע בהם סתם כך, כמו שלא יעלה על הדעת לפגוש גוי בחוץ לארץ באמצע הרחוב ולעשות לו רע.

כמובן, ביחס לאלו שהם פושעים ועבריינים, בין בתחום הפלילי ובין בתחום הלאומני, יש להאבק בהם ולהענישם כראוי.

אמנם, כל זה הוא בימים רגילים ובזמנים רגילים. כאשר יש קבוצה או אזור שנלחם בנו, בודאי שאין מקום לחלק בין ´חפים מפשע´ לבין אלו ש´אינם חפים מפשע´ אלא עלינו להלחם בהם עד חורמה. למשל - כאשר מצרים נלחמה בישראל, בודאי שמותר ומצווה להפגיז את הבסיסים שלהם, גם אם יש בהם איזה מישהו שנקלע לשם במקרה.

במצב שלנו היום - המצב מורכב הרבה יותר משום שהטרוריסטים נלחמים מתוך האוכלוסיה האזרחית, שבחרה בהם לשלטון ותומכת בהם בשתיקה או בעידוד. במצב כזה, בודאי שמותר לפגוע בטרוריסטים גם אם על ידי כך יפגעו האזרחים משום שכך היא דרך המלחמה. בודאי ובודאי שאין שום מקום לסכן חיילי צה"ל בשביל להמנע מפגיעה באזרחים.

כמובן, יתכן שמבחינה ´פרקטית´, כדאי להמנע מפגיעה באזרחים כדי למנוע תגובות קשות מהעולם, ולחץ שלילי על ישראל, אבל מבחינה תורנית ומוסרית, אין ספק שחיי החיילים שלנו קודמים לחיי אזרחי האויב.

כמובן שיש לחתור להסכמי שלום, אבל שלום אמיתי (גם בין בני אדם ולא רק בין עמים) מבוסס על עוצמה ולא על חולשה. מבוסס על נתינת מקום לשני לחיות בארץ בצורה ראויה ולא על רדיפתו עד מוות.

ברכה והצלחה ושנזכה בע"ה להתגבר על כל שונאינו

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות