שאל את הרב

עליתי להר הבית...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/07/14 01:28 כד בתמוז התשעד

שאלה

שלום רב,

לפני כשנה בערך נסעתי לטיול מאורגן בירושלים שכלל באחד הערבים עליה להר הבית.

אני דתייה והצד המשפחתי איתו הגעתי לטיול חילוני ואין מבחינתו בעיה לעלות.

ראיתי את השלט של הרבנות האוסר עלייה, אך עליו היה מודבק אישור משטרתי לעליה והסקתי שמותר לעלות.

לא חשבתי באותו הרגע על העניין הדתי, ולצערי, לא ידעתי שאסור לעלות להר להבית!

אחרי מספר חודשים מישהו העלה את העניין ורק אז הבנתי את האיסור.

מה עליי לעשות כעת? אני ממש מצטערת על כך...

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום רב,
ראשית, נסביר שיש מקומות בהר הבית שמותר לעלות אליהם מהדין אחרי טבילה, ואילו יש מקומות שלא ניתן לעלות אליהם גם אחרי טבילה, מחשש שאנו טמאי מתים.
במהלך הדורות היו זמנים רבים שבהם אסרו על יהודים כל עלייה להר הבית, כדי ´לא לפגוע´ במוסלמים ששלטו אז בהר.
בימינו, רבנים רבים שחששו שאנשים לא יטבלו כראוי, או שיעלו אחרי טבילה למקומות שאסורים בעלייה, חתמו על כרוזים שאוסרים לעלות, ומכאן המקור לשלט שאותו מציבה הרבנות בכניסה להר הבית.
יש רבנים היום שמתירים לעלות להר הבית בקדושה וטהרה ולאחר טבילה, וזאת כיון שזהו המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, ואנו עלולים לאבד אותו אם לא נעלה אליו ונפקיר אותו ביד הערבים שרוצים מאוד להשתלט עליו.

לנשים העלייה בטהרה היא מסובכת יותר, ולכן רבנים רבים כלל לא מעודדים עליית נשים. רבנים אחרים מעודדים גם עליית נשים בטהרה, ויש גם אתר באינטרנט שהוקם לצורך זה.

במהלך הדורות יש עדויות על אנשים שנכנסו להר, חלקם בטהרה, וחלקם בטעות בטומאה, הרבנים בדורות האחרונים אפילו רצו להחרים את מונטיפיורי על כך שהוא עלה להר הבית!
אבל כמובן, בסופו של דבר עבירה שנעשית בשוגג אינה חמורה כמו עבירה שנעשית במזיד. בזמן שבית המקדש היה קיים היו מביאים קרבן על מנת לכפר על העבירה של הכניסה, ועל כך שלא שמנו לב מספיק, בימינו, כמובן לא ניתן להביא קרבן כלל.
מה כן ניתן לעשות בימינו? ניתן לתת לצדקה סכום גדול שוה ערך של הקרבן, אך זה נראה לי קשה מאוד כי זה כמה אלפי שקלים. כיון שיש קושי גדול בדרך הראשונה, צריך להתוודות על החטא בפה, ולומר לעצמך שחטאת בחטא כניסה למקדש בטומאה בלי כוונה, ולא חשבת בכלל על הבעייה שבזה, ואת רוצה לשוב בתשובה.
בתור תשובת המשקל (שנותן משקל נגד לבעייה שנוצרה בקדושת המקדש) אולי תלמדי הלכות בית הבחירה לרמב"ם (הדברים שם יחסית מובנים) על מנת לבנות אצלך יחס נכון כלפי המקדש.
http://he.wikisource.org/wiki/רמב"ם_הלכות_בית_הבחירה
ובעזרת השם נקווה שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ונעלה אליו כולנו בטהרה להקריב קרבנות.
עקיבא
akivamakshivim@gmail.com

כתבות נוספות