שאל את הרב

''שלא עשני אישה'' - נפגעתי ואני כועסת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/07/14 14:18 כב בתמוז התשעד

שאלה

שלום,

הבוקר שמעתי את אחי הקטן מתפלל בקול,ואומר ברכות השחר. הוא הגיע לברכה "ברוך... שלא עשני אישה" ופתאום קלטתי את המשמעות של הברכה הזאת.אני פמיניסטית,וגאה בזה. תמיד התעצבנתי והתרעמתי על הברכה הזאת,אבל הבוקר כששמעתי, פשוט נפגעתי.ממש.הבנתי פתאום שהוא מצווה,כן,ממש ככה, להגיד כל בוקר תודה לבורא עולם על זה שהוא לא אישה!!! ובא לי לבכות. יש לי מעלה רוחנית שבגללה אני לא צריכה ללמוד תורה ולקיים כמה מצוות. הגברים לא אמורים לרצות את המעלה הזאת?! לימוד התורה והמצוות הנוספות 'משלימות' את החוסר הזה ברוחניות! אבל אני יודעת שאין מצב בעולם,שגבר יגיד:"אישה יותר טובה ממני". אני מרגישה שזה כמו שאומרים לילד קטן ששואל שאלה:"נסביר לך כשנגיע הביתה" כי אין כח אליו.סתם כדי להשתיק אותו. אותו דבר עם אותה מעלה רוחנית. משפט שגברים אמרו כדי להשתיק אותנו, ולא כי הם חושבים שהוא נכון. אם הם רוצים לומר תודה על קיום המצוות והחיוב בהן, הם יכולים לומר את זה פשוט ככה. למה להתפלפל עם זה שאני בתור אישה לא מצווה, ולכן הם אומרים תודה שהם לא אישה, אבל הם בעצם מתכוונים לומר תודה על זה שהם מחויבים בלימוד תורה וביותר מצוות. כן,ממש. הם הרי חייבים בקיום יותר מצוות כי הם פחות רוחניים מנשים! זה מה שאמרתם קודם,לא? גבר לא אמור לשאוף לרוחניות היתרה הזאת? זה ממש מוכיח לי את מה שאמרתי, שגבר לא יודה בחיים שאישה יותר טובה ממנו במשהו. אני מבקשת סליחה מראש אם היתי קצת לא ברורה, הנושא הזה ממש מרתיח אותי. תודה רבה רבה!

תשובה

איילה היקרה מאוד שלום!

ראשית, אני מתנצל על האיחור בכתיבת התשובה, ברור שזה מאוד כואב וחשוב לך ולכן סליחה על האיחור.

רציתי לומר שאני מאוד מעריך אותך ומבין מה שאת מרגישה ומרגיש כמה שזה מאוד כואב לך ומתסכל אותך. באמת.

השאלות שלך אמיתיות מאוד, אני מקווה שהדברים שאכתוב יצליחו לדבר אל ליבך,ומקווה שלא יצא לי ארוך מידי..

קודם חשוב לי מאוד לומר, שייתכן יש גברים שוביניסטים שמשתמשים בדברים שכתובים בתורה או בתפילה בתור תירוצים לשוביניזים שלהם, והם בטוחים שהאישה נחותה וכל זה, עליהם אני לא רוצה בכלל לדבר, מסכנים. הם בעצמם נחותים, המידות שלהם עקומות, הלב שלהם סגור, והמוח שלהם צר, ולא צריך להסביר למה.

אך כתבת ששום גבר לא יודה באמת שאישה גדולה ממנו, זה ממש לא נכון! הרי כתוב בתורה על אברהם "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" וכתבו במדרשים שאברהם היה טפל(כלומר לא נחשב) לעומת שרה בנבואה - הנה מפורש ששרה היתה גדולה מאברהם בנבואה. וכתוב בגמרא הרבה דברים על מעלת האישה ביחס לאיש והנה קצת מהם "אישה מכירה באורחים יותר מן האיש", וגם כתוב "בינה יתרה ניתנה באישה יותר מבאיש" ולפי ההלכה יהודי צדיק ככל שיהיה אם יתחתן עם אישה לא יהודיה, לא יעזור לו כלום בניו לא יהיו יהודים, כי היהדות עוברת דרך האישה לא דרך האיש. (לדוגמא יש הרבה מאוד עולים מרוסיה שיש להם אבא יהודי אך אמא לא יהודיה, וכולם חייבים לעבור גיור אם הם רוצים להיות יהודים) והגמרא מספרת שרבי עקיבא חזר עם 24 אלף תלמידים ואמר לתלמידיו על אישתו רחל, שלי ושלכם שלה הוא ויש עוד הרבה מקורות כאלה.

אלו לא דברים שנכתבו "סתם", אלו דברים שנכתבו באמת בכנות אמיתית על מעלתה של האישה ביחס לאיש. באמת באמת.

אבל באמת, איילה, כל מי שיש לו משפחה עם טיפ טיפת בריאות יודע. יש משהו יותר חשוב מהאישה?? מהאמא?
אם יש בית שהאישה לא משקיעה בו האם הבית יכול לשרוד יום אחד? צריך לכתוב משהו בכלל על מעלת האישה? זה ברור לכל גבר, שכל מה שהוא יודע זה בזכות אמא שלו. כל בעל, צדיק ככל שיהיה, מקבל את חייו מאישתו. גבר בלי אישה זה דבר נורא. הגמרא כותבת "כל השרוי בלא אישה שרוי בלא ברכה בלא חומה בלא שמחה בלא ברכה" ועוד
במשלי כתוב "וראה חיים עם האישה אשר לקחת" אין חיים בלי אישה, זה פשוט עובדה.

אז בכלל לא צריך לכתוב, שלאישה יש מעלה גדולה, זה מובן מאליו.

אך האמת היא אפילו פשוטה יותר. אישה בלי איש זה חסר. ואיש בלי אישה זה חסר.
איש ואישה, אישה ואיש, זה שני חלקים של אותו דבר שנקרא אדם.

כל אחד לעצמו זה אדם חסר.

כשהאיש מניח תפילין זה לא בשבילו, אלא בשביל אישתו ובשבילו, בשבילו ובשביל אישתו, זה אותו אדם. המצוות של הגבר זה לא בשבילו אלא בשביל האדם.
ומה זה האדם? איש ואישה ביחד. האישה היא לא משהו נפרד מהאיש והאיש הוא לא משהו נפרד מהאישה, זה חיים שלמים.

זה כמו המוח והלב, לכל אחד יש מעלות מיוחדות ואי אפשר זה בלי זה. לכל אחד יש את "הברכות שלו" לכל אחד יש מעלות מיוחדות, אבל ביחד ורק וביחד, כאשר יש מוח ולב ביחד, יש בן אדם שחי.

וכמו שלא הגיוני שהמוח יתנשא על הלב ולא להפך, כך לא הגיוני שהאישה תתנשא על האיש או להפך. כי הם שותפים לאותו העניין, החיים. אין דבר כזה גבר גדול יותר מאישה או אישה גדולה יותר מגבר, כי זה כמו שהלב והמוח שלי יתחילו להתווכח איזה איבר חשוב יותר, הלב יגיד אני חשוב יותר מהמוח, כי אי אפשר להחיות בלי רגש והמוח יגיד לא נכון, אי אפשר לחיות בלי שכל ולכן אני יותר חשוב. אז מה אני יעשה?? [אני מיד ארגיע את שניהם ויחבק אותם, את המוח ואת הלב ואומר להם :"המוח והלב היקרים שלי! אתם שניכם שותפים לחיים שלי. אני לא יכול לחיות רק עם מוח ולא יכול לחיות רק עם לב, אני זקוק לשניכם בשביל לחיות אחרת אני מת. בשבילי שניכם זה בדיוק אותו הדבר! אתם זה החיים שלי לא מוח לבד ולא לב לבד. זה לא שווה לי כלום לבד. מה ששוה זה החיים שלי. ושניכם שייכים באותה המידה לחיים שלי"]

אז שאלת אם הנשים יותר רוחניות אז למה הגברים לא מברכים תודה על המצוות או ברוך שעשני גבר אלא ברוך שלא עשני אישה?

תראי, יש לזה הרבה הסברים, [הסבר אחד] הוא שלגבר קשה מאוד מאוד להתנתק מאמא שלו(שלא כמו הבת שהיא תמיד קשורה בקשר עמוק לאמא שלה, כי הגבר צריך לעזוב את אמא שלו מתי שהוא ולהזדהות עם גברים) ולכן בברכה צריך להדגיש לגבר שהוא לא נשי. [הסבר אחר] הוא שזה בגלל התכונה הייחודית של הגבר, שהגבר בכל בוקר מודה עליה לה´, [והיא שתכונת הגבר היא להילחם, לעבוד קשה מאוד בחוץ, לא להיות זורם, אלא להוביל ולשנות ולעבד את עצמו ואת הסביבה]. לפעמים הגבר מצליח ולפעמים ולפעמים הוא הורס... ולכן זו תכונה שאין משהו חיובי לברך עליה, אין מה לברך על זה שאתה גבר. כי מה זה גבר? כלום. תלוי אם תתאמץ במהלך היום ותתגבר אז טוב שאתה גבר, אם לא אז לא. אבל עד אז, בתור גבר יש לך רק פוטנציאל, אז על מה לברך? תברך שיש לך אפשרות להתאמץ ולהילחם, שאתה לא אישה. וזה ההדגשה של השלילה שלא עשני אישה. אך האישה מברכת ברכה חיובית "שעשני כרצונו" כי כבר יש לה בפועל.
האישה, שתכונתה היא לחיות, להיות מה שהיא, לזרום עם עצמה להיות מלאה מהחיים איך שהם מאירים. באמת אם האישה תהיה מה שהיא היא תגיע למדרגות גדולות אפילו גדולות מהאיש (כמו אברהם ושרה). יכולה לברך על מה שהיא כי זה כבר שווה הרבה.
זה פירוש הברכה ברוך שעשני כרצונו - איזה רצון?? כרצון של ה´ - האישה בצורה טבעית חיה כמו הרצון של ה´ לעומת האיש שהוא לא כרצון ה´ מעצמו.
אך לאיש זה בדיוק מה שאסור לו. אם גבר יזרום עם עצמו הוא יגיע למקומות לא טובים.
הוא חייב להיות לא אישה כדי להיות גבר אמיתי, ללמוד גמרא הרבה וכד´ להילחם נגד עצמו וכו´ אם הוא יעשה זאת רק אז הוא יגיע לרצון ה´.
לתכונה הזו של הגבר יש הרבה דברים טובים ודברים רעים. אבל זו היא תכונתו וכל אחד חייב לברך כל בוקר על מה שהוא.
אישה צריכה להודות לה´ על כך שעשה אותה אישה כרצון ה´ - ברוך שעשני כרצונו. והאיש חייב להודות לה´ על כך שעשה אותו [לא כרצון ה´] - ברוך שלא עשני אישה.

יש עוד הסברים לזה, אך לי נראה [שההסבר העיקרי והכי פשוט הוא] שלגבר יש מעלה מסויימת על האישה בענייני העולם הזה. וזה רק בענייני בעולם הזה. זה לא שלגבר יש מעלה שנותנת לו זכות לנצל או לקבל יותר בצורה שוביניסטית. אלא זה פשוט חלק מהטבע.
גם היום במדינות מערביות מאוד, שנותנות לאישה שיויון זכויות מלא כמו ארה"ב או גרמניה, עדיין את הצבא מנהלים גברים, עדיין את החברות הגדולות מנהלים גברים ועוד ועוד. זה לא רק בגלל שמישהו לא נתן לנשים להתקדם (וגם זה נכון בחלק מהמדינות וזה כמובן גרוע, ביהדות לא חסמו נשים שרצו, כמו דבורה הנביאה ועוד) אלא גם בגלל שככה זה בטבע, תכונת רוב הנשים זה לא להילחם, לנצח, לכסח, לכופף ידיים ולסבול וכו' ולכן בדברים של העולם הזה שדורשים כוחות נפשיים קשים כמו שאלה שכתבתי, האישה פחות נוכחת. ומכיוון שאנחנו חיים בעולם הזה, לגברים יש בתחום הזה מעלה על נשים. זה הכל. פשוט וקל.
זו לא מעלה טוטלית, זה לא חזות הכל, אבל זו איזה מעלה שגברים מברכים עליה. בעולם הזה הגברים יותר פועלים, יותר מובילים, וזו תכונתם שלא כמו האישה. בקיצור הגבר מודה לה´ שהוא לא אישה. זה לא אומר שהאישה דפוקה או משהו כזה, אלא שיש לה חיסרון ביחס לגבר, בתחום הזה ורק בתחום הזה. ועל זה הגבר מודה.
אגב, בגלל זה גברים מחוייבים יותר במצוות עשה, כי המצוות עניינם לפעול בתוך העולם הזה, תפילין, ציצית, סוכה, לולב ועוד. וגברים שייכים יותר לעולם הזה, ולכן הם עושים את התפקיד הזה.
אין מה להיבהל מזה. זה אולי כמו שאם היתה ברכה לכוהנים "ברוך שלא עשני ישראל" או ברוך שלא עשני לוי" האם היינו נפגעים מזה? נראה לי שלא. כי יש לכוהנים מעלה על הישראלים הם עובדים בבית המקדש וכו´ זה לא אומר שהישראלים נחותים וכו´ זה לא אומר שלא צריך ישראלים וכד´

נכון שבעולם שוביניסטי זה מיד גורם לנו להתקוממות. אבל בעולם טוב ואמיתי זה בסדר לומר שלגבר יש מעלה על האישה אבל זה לא אומר שהוא צריך להתנשא עליה או לנצל אותה או כל דבר. וזה בטח לא אומר שהוא לא צריך אותה, כי הוא ממש ממש צריך אותה, לגמרי. רק שיש לו מעלה מסויימת שעליה הוא מודה, ועל זה הוא מברך שהוא לא אישה.
אפשר לתת עוד משלים כדי להסביר אבל אני לא רוצה להאריך מידי, תחשבי על זה.

ה´ עשה בעולם גברים ונשים. כמו שעשה משוררים ומהנדסים, כמו שיש חיל אויר וחיל רגקלים, יש תכונות שונות בעולם ולכל אחד יש ברכה משלו. לגברים יש מעלה מסוימת על נשים, ועליה הם מודים כל בוקר לה´. אבל זה לא אומר שהם שווים יותר! וכמובן מצד שני יש מעלה לנשים על גברים, בענייני העולם הבא – כלומר בכל ענייני הרוח והנפש הנשים ברמה הרבה יותר גבוהה מהגברים – ללא ספק. יותר צדיקות, טהורות ונאמנות – בצורה טבעית.
זהו, נראה לי שההסבר הזה הוא הכי פשוט והגיוני, תחשבי על זה, קצת קשה לעכל את זה, אבל זה נראה לי הכי פשוט..


ובכלל, הרי אם איש ואישה הם בעצם שני חלקים של אותו אדם, אז יוצא שכהאישה מברכת ברוך שעשני כרצונו, האיש צריך לשמוח! ברוך ה´ שיש לי אישה או אחות או אמא - ברוך ה´ שיש נשים בעולם שמברכות שעשני כרצונו, כלומר שמהטבע שלהם הם כרצון ה´! ולהפך כאשר הגבר מברך ברוך שלא עשני אישה, האישה צריכה לשמוח ברוך ה´ שיש לי בעל או אח או אבא שמברכים שלא עשני אישה, כלומר אע"פ שהם לא כרצון ה´ אלא הם צריכים לעבוד על עצמם ולהילחם וכו´

ברור שאי אפשר רק עם גברים בעולם, וברור שאי אפשר רק עם נשים בעולם. צריך גם וגם ולכל אחד יש מעלות וחסרונות וחשוב להודות לה´ כל בוקר על מה שה´ עשה אותי איש או אישה.

אבל איילה לסיום אני רוצה לומר לך משהו אחד.
[אני לא כתבתי את הדברים האלה רק כדי להשתיק אותך] כמו שכתבת בשאלה, חס וחלילה, לי לפחות הם נשמעים הסברים נכונים. אבל, גם אם לא הצלחתי לשכנע אותך, וההסבר שלי לא מספיק טוב בשבילך,
אנחנו חייבים להמשיך לברך גם אם אנחנו לא מספיק מבינים. מכיוון שאנחנו יודעים שהברכה הזו תוקנה ע"י אנשי הכנסת הגדולה שהיו הכי אוהבים והכי מעריכים והכי קשובים והכי חכמים שהיו בעולם אי פעם.
והם ידעו מה כדאי לברך כל בוקר, ואנחנו בנים של עם ישראל ומברכים את הברכה הזו מעל 2000 שנה כל בוקר! והיהודים תמיד תמיד ידעו לאהוב, לכבד ולהעריך את הנשים שלהם כמו כל המקורות שהבאתי לך בהתחלה. ובכלל היהודים הם עם הכי טוב והכי מיוחד בעולם (23 אחוזים של פרסים נובל בעולם שייכים ליהודים!, ומאחורי כל עם מצליח עומדות נשים מצליחות (: )

תמיד כדאי לעשות מה שהעם הזה עושה, גם אם לא תמיד מצליחים בדיוק להבין ויש דברים שמרגיזים ומכאיבים. ולכן גם אם לא שכנעתי אותך, אני באמת בטוח שיש הסבר טוב אבל ממש טוב, לשאלה שלך, תהיי בטוחה! רק תתאזרי בסבלנות, כי העם שלנו, עם ישראל הוא לא טיפש, הוא חכם מאוד מאוד.

אנחנו לא סתם העם הכי חכם והכי טוב בעולם, יש לכך סיבה, וזה קשור גם לכל התורה והתפילות שלנו, ולכן תמיד נמשיך לברך ולהתפלל מה שתיקנו לנו רבותינו גם אם זה קשה להבנה לפעמים.

אח שלך בסה"כ עושה מה שיהודים עשו בכל הדורות, ויצא מזה רק טוב, אל תכעסי ואל תיפגעי, בסוף יצא מזה טוב.

תשמחי מזה שאת אישה, תודי על כך שה´ שה´ עשה אותך כרצונו(רצון ה´), ויהיו לך ולאחיך חיים מאושרים וטובים, שזה באמת העיקר, ותשמחי מזה שיש לך אח שהוא גבר ולא אישה, אני בטוח שאחיך שמח שיש לו אחות אישה (:

[נראה לי שאין לך מה לדאוג, אם אחיך ילמד תורה כמו שצריך, ויתנהג כמו גבר יהודי אמיתי עם לב ושכל של יהודי, הוא לא יתנשא על נשים,] כי זה פשוט טיפשות להתנשא על נשים... הברכה הזו שהוא מברך כל בוקר, רק תחזק אצלו את התכונה הגברית שבו, וכך טוב, שיזכור מה ה´ עשה אותו ולאיזה מטרה ה´ שם אותו בעולם...

מקווה שעזרתי מעט לשכך את הכעס שלך ואולי גם הדברים שכתבתי ישמעו לך... אולי.

מעריך מאוד מאוד, המון הצלחה.

חגי

כתבות נוספות