שאל את הרב

עבודת המידות - יש הוראות הפעלה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/07/14 02:00 ח בתמוז התשעד

שאלה

שלום!

במהלך שנת הלימודים האחרונה(כיתה ט) הייתי עסוקה בבירור בעיקר ופחות בעבודה מעשית. עכשיו כשיצאתי לחופש יצא לי לחשוב והגעתי למסקנה שכרגע אני צריכה להתמקד בעבודת המידות, ומתוך עבודה פנימית זו להגיע לעבודה על עצמי בקטע של מצוות והלכות, כי אני אחת שאוהבת להבין דברים ולעשות דברים ביסודיות.

אצלי זה מתוך הבנה והפנמה, לכן קשה לי עם "אחרי המעשים נמשכים הלבבות" ואני מנסה לעשות סוג של אחרי הלבבות נמשכים המעשים.

האם זה בסדר, ולכל אדם יש התנהלות שונה? או שעליי ללכת בדרך המקובלת שהנהיגו טובים וחכמים ממני?

בנוסף, ניסיתי להתחיל לעבוד על המידות, אך נתקלתי במספר בעיות:

הראשונה היא - שאני רוצה להיות טובה בהכול, ולכן אני מתפזרת, ומצד שני אני לא מכירה מדד ואין לי מושג עם מה להתחיל, גם זה גורם להתפזרות שמובילה לקושי וחוסר יעילות.

והבעיה השנייה היא - שניסיתי את שיטת דרך הזהב, אבל במקרה עבר נסחפתי והגעתי לקיצון שני וזה לא נכון לי.

ומעבר לכך אני מרגישה מזוייפת, ולא מצליחה לאזן אני מפחדת שזה יקרה לי שוב!

יש דרך נוספת בעבודת המידות? יש לכם עצות בשבילי? אשמח לכל מענה:) תודה רבה!

נ.ב. האתר שלכם מדהים! ישר כח זו עבודת קודש! אתם מדהימים!!!

תשובה

שלום לך, צדיקה!

מתפעל מכוח הרצון החזק שלך לתיקון המידות, הלוואי שלכל אחד היה כוח רצון חזק כזה!

מקווה שהקב"ה יעזור לנו לענות [יחד] על שאלותייך, ובגלל שהם שאלות שנוגעות לנושאים שונים ו"שמנים"- זה לא יהיה קצר.

ברשותך, נענה על השאלות [לא] לפי הסדר.

[שרה טבעות]
נעמוד רגע על משמעות המילה "זיוף", ובבקשה לקרוא את הנקודה הזאת לפחות פעמיים, כי זה ממש חשוב, טוב?

סיפור (לא) קצר: שרהל´ה הלכה עם רבקה לקניון בחופש הגדול, וכמובן, כמו רוב הבנות שבגילן – החליטו לעשות שופינג! (רק אחת חולצה אחת, נו...).

הן נכנסו לחנות "רינג-רינג", שם היו מלא טבעות ושרשראות מהמות! כרטיס האשראי שלהן מיד התחיל לזמר...

ואז הן ראו אותה: טבעת זהב יפיפייה, עליה אבן "אופל" בצבע שקיעה. בטח עבדו עליה במשך שנים! אין מצב שמישהו זייף אותה!

עכשיו נחזור לשאלה, וברשותך, אעתיק משם: "הייתי עסוקה בבירור... אני צריכה להתמקד בעבודת המידות... אוהבת להבין דברים ולעשות דברים ביסודיות".

ומכאן נביא עוד נקודה:
מי ש[רוצה] להיות טוב – הוא כבר טוב! מי שרוצה לעשות לאחרים ופונה ומתייעץ, הוא כבר חושב על אחרים!

למה זה כך? כי [עצם ההרהור בטוב], כבר הופך אותנו לטובים! רק אדם שמרגיש טוב עם עצמו - יכול לאהוב אחרים, ומזה יבוא כל השאר...

אז את הדאגה הזאת אפשר להסיר מהלב – ממש, אבל ממש, [אין] כאן זיוף.

[שופינג]
נמשיך בסיפור: שרהל´ה ורבקה הביטו בטבעת ביראת קודש, ואז בדקו את הארנק שלהן.
לשתיהן יש אפשרות לקנות – אבל טבעת יש רק אחת!
מי תקנה?
החליטו החברות הטובות למדוד את הטבעת, ומי שגודל האצבע שלה הכי יתאים - היא תזכה ובגדול (או בקטנה)!

מידות ותכונות הן [מה שמרכיב אותנו].
הן מי שאנחנו, האישיות שלנו, היחס שלנו לאחרים, התגובות שלנו, ההחלטות שאנחנו מחליטים בחיים.
הדרך בה בחרנו, הדעות שלנו לכאן או לכאן.
הן מראות כלפי חוץ מה יש לנו בתוך הלב.

בקיצור: כמו שלכל אדם יש "[מידה משלו]" בחנות בגדים (לארג´ לדוגמה...), או בגודל האצבע – כמו בסיפור עם הטבעת – כך הם המידות.

[משוך בגזר...]
מי "מושך" את מי – המעשים את הלבבות, או הלבבות את המעשים? נמשיך בסיפור:
אחרי שחזרה שרהל´ה הביתה, נזכרה שמחר יש בוחן במתמטיקה (לא עלינו...), ושהיא בכלל לא למדה!

רגע! צריך להכין כוס תה, לנקות את הראש מהחוויה בקניון ולהעביר הילוך, אולי גם נתקשר לרבקה – לראות אם יש לה המלצות איך ללמוד (או לקבל תמיכה רגשית...).

לא! היא התיישבה ליד השולחן בחוסר רצון, הוציאה את ספר התרגילים מהתיק – וחרשה!
והציון שקיבלה שרהל´ה העיד על המאמצים...

[אין דרך אחת] לעבוד על המידות, וזה גם תלוי בזמן ובמצב!

יש אנשים שאצלם לימוד זה קצת מעיק ברוב המקרים. הם לפעמים לא מוצאים כל כך טעם למצווה. עליהם נאמר – "[אחרי המעשים נמשכים הלבבות]".

ויש אנשים שאצלם לימוד זה [רצון מהנשמה], הם לא צריכים תמריץ כלשהו. עליהם נאמר – "[אחרי הלבבות נמשכים המעשים]".

יש [זמנים קשים] לכל בן אדם – כמו זמני באסה, שאז רק אם מתחילים קצת ללמוד, "חוזרים לאקשן".
וכאן בא "[הנשק הסודי]" (שמתאים לשני סוגי האנשים) – "[אחרי המעשים נמשכים הלבבות]". אבל [המשפט הזה, מלכתחילה, לא מתאים לכולם].

דבר אחד ששייך [לשני המקרים]:
ראשית העבודה היא [בלימוד], כיוון שהכי חשוב שנדע לזהות אילו מידות טעונות שיפור.
אילו מידות אנחנו רוצים להשיג, ואיזה אנחנו רוצים לשפר.

[לתפוס את זה]
שרהל´ה הייתה מבואסת מהציון שקיבלה, וישר נרשמה למועד ב´ כדי להעלות את הציון בתעודה (מספיק שבאנגלית היה סיוט...).

אבל מה לעשות? איך להתכונן לזה בצורה הכי טובה? היא החליטה לשאול את רחלי, אחותה הגדולה, שבדיוק נכנסה לבית.
ישר כשהתחילה רחלי שוב את החומר - התחילה להקיא, אבל בסופו של דבר אמרה לשרהל´ה איך היא התמודדה... (תכיני שקית הקאה).

כיוון שעבודת המידות היא העבודה הכי קשה שיש לאדם והיא נמשכת לכל אורך חייו – כדאי להתקדם [כל פעם קצת].

אם נשים לב, נבחין במשהו מעניין:
המילה "להתקדם" והמילה "להתמקד" – הן [אותן אותיות]! כדי להתקדם – צריך להתמקד במטרה!
כדי להתקדם בעבודת המידות צריך להתמקד במידה אחת או שתיים, ואחרי שמרגישים בשלים – ממשיכים להוסיף עוד ועוד מידות!

ודבר נוסף – כדאי שמישהו מבחוץ יבחן את ההתקדמות שלנו, יעזור וייתן [תמיכה וביקורת בונה] (רב, מורה, מדריך וכדומה...).

יש משפט מפורסם שאומר: "[תפשת מרובה לא תפשת]" – כל פעם להתמקד בנקודה אחת, ולהתרכז בה.
לא לתקן את הכול בבת אחת, כי זה קשה מדי, ובגלל זה בסוף מתייאשים.
בוחרים מידה אחת – ומנסים לעבוד עליה. בהמשך, מתמקדים במידה אחרת, וכן הלאה...

[אז, מה?]
אחרי ששרהל´ה למדה [איך] צריך ללמוד, היא הגיעה לשאלה הבאה – מהו [המיקוד הנכון]?

אדם מטבעו חפץ לעשות טוב, ולכן מטבע הדברים: אם אדם רוצה לשים את עצמו בקנה אחד עם "הטוב המוחלט" – הוא צריך לבדוק את כל מעשיו (כלשון המסילת ישרים).

בעל ה"מסילת ישרים" ממשיך ומבאר בספרו כיצד עושים זאת, וכותב שהדרכים לכך הן:
1) להתבונן מהו הטוב האמיתי שכדאי לדבוק בו, ומה הרע האמיתי שינוס ממנו – לבדוק מה עוזר לנו להתקדם ולעסוק בו, וכן ההיפך.
2) לבחון כל מעשה שאותו הוא עושה, אם הוא מכלל הטוב או שהוא מכלל הרע – לבדוק את מעשינו במהלך ההתקדמות, טובים/רעים.

נשמע קל – קשה לביצוע. הרי החיים הם לא בדיוק "טוב ורע"... מה עושים?

נתחיל בשלב הראשון – התבוננות ובחירה בטוב. יש הרבה דרכים וכל אדם ודרכו המתאימה, אבל הנה כמה:

[מודעות עצמית]: אם אדם יעצור ויחשוב מיהו ומהו, אז ישר הוא יבין מה חסר בו ומה טוב בו.

[מודעות לסביבה]: שימת לב לאירועים שעוברים עלינו ביומיום. ליחס שלנו לאנשים, ביחס שלנו אל עצמנו.
זאת אומרת שלפני שאנחנו באים לתקן מידה או לשנות מידה, אנחנו קודם כל צריכים לפתח באישיות ראייה נכונה, בפשטות ובזרימה.

[נטיות]: יש לנו נטייה למידות מסוימות וכנראה שם המקום לעבודה שלנו.

[רצון כלפי החברה]: איזה מידות ותכונות היינו רוצים שיהיו לאנשים הקרובים אלינו? המון פעמים זה עוזר להבין ולראות איזו מידה חשובה לנו, ומשם אנחנו אולי יכולים להגיע למקום שבו אנחנו מבינים מה חסר/יש בנו.

שלב שני – בדיקת מעשים. שוב, גם בזה יש הרבה דרכים וכל אדם ודרכו המתאימה, אבל הנה אחת (שאחי לימד אותי):

[הוצאת ראש]: לשבת עם מחברת ולכתוב איך היינו באותו יום. מה כדאי לשפר, ודבר חשוב מאוד – מה [כן] הצלחנו לשפר. (סמיילי ליד יעזור לא מעט).

[לסיכום]:
מי ש[רוצה] להיות טוב – הוא כבר טוב, אפילו עצם ה[הרהור] בטוב - כבר הופך אותנו לטובים!

מידות ותכונות הם [מה שמרכיב אותנו], הם מראים כלפי חוץ מה יש לנו בתוך הלב, ולכל אדם יש "[מידה משלו]".

ישנם 2 סוגים של אנשים: חלק הם נמשכים מעצמם = מעשים אחרי לבבות, וחלק צריכים "משיכה" = לבבות אחרי מעשים.

כדי להתקדם – צריך להתמקד במטרה [אחת/2], כל פעם קצת. וכדאי להיעזר גם בדמות מוסמכת (רב, מורה, מדריך וכדומה).

דרכי ההתקדמות הם: התבוננות ובחירה בטוב, ואחר כך בדיקת המעשים שביצענו.

[סוף הסיפור]:
כששרהל´ה יצאה מהמבחן, ראתה את רבקה יושבת ובוכה על הספסל בחצר. היא ניגשה אליה במהירות ושאלה לשלומה.
רבקה ניגבה את הדמעות ואמרה: "פרסמו עכשיו בפייסבוק תזכורת, שיש מחר מבחן בביולוגיה, ואני לא יודעת כלום!".
"אל תדאגי," אמרה שרהל´ה, "אני מאוד טובה בביולוגיה, נחרוש [יחד] – וכך [שתינו נרוויח]!".

בנוסף להתקדמות עצמית, עזרה לאנשים (ולהתחיל [מהקרובים] כמו משפחה, וחברים...), אפילו בדברים הקטנים ביותר שנראים לנו לא ממש חשובים – עוזר מאוד להתקדמות המידות!
ולא רק למידות שלנו - אלא גם של [הסובבים אותנו]!

[ספרים רבותי! ספרים!]
והנה ספרים מומלצים ללימוד, לבחור [אחד] ולהמשיך:
1) "[מסילת ישרים]"- של הרמח"ל. החלק הראשון, עד פרק י"ב, עוסק ב[מי שרוצה להיות צדיק], ומפרק י"ג במי שרוצה להיות חסיד. מה ההבדל בין הצדיק לחסיד? כל אדם [מחוייב להגיע לדרגת "צדיק"].
משמעותה של מדרגה זו היא קיום כל השו"ע לכל פרטיו בלי יוצא מן הכלל. החסיד לעומת זאת, עושה מה שלפנים משורת הדין.
2) "[אורחות צדיקים]".
3) "[תיקון המידות]" של הרב דוד אביחיל.
4) "[חובת התלמידים]" של האדמו"ר מפיצסנה.
5) "[פרקי אבות]" עם פירושים.
6) הספר המופלא ´[פלא יועץ]´ לרבי אליעזר פאפו, בערך ´מידות.
7) "[אוצרות המוסר]" (2 ספרים שמנים, לא להיבהל).
8) "[שיעורים ושאלות-ותשןבןת]" באתרי אינטרנט.

[הערה חשובה]: רצוי לדעת שכל לימוד של ספרי מידות והמימוש שלהם עדיף ללמוד עם/בעזרת חברותא שכבר למדה את העניין, וביררה את זה כמו שצריך (או עם פירוש בהיר ומובן), כי הרבה פעמים אפשר להגיע לטעויות בדברים הללו.
לכן מומלץ למצוא מישהו שכבר למד את אחד הספרים הללו וללמוד איתו/בעזרתו את זה.

תודה רבה לך שזיכית אותי להשיב על שאלה גדולה כמו שלך! יישר כוח! ומצטער על האורך, ועל הזמן הרב שנלקח עד שעניתי...

רק תזכרי: להיות אדם רציני זה טוב במידה מסוימת, אבל [טוב גם לשמוח, לצחוק, ליהנות...] – כל דבר צריך להיות במידה!

ואם יש לך הערות הארות וכדומה, אתה הרבה יותר ממוזמן לפנות אליי למייל!

חודש טוב ובשורות טובות!

דורון

dozkih@gmail.com








כתבות נוספות