שאל את הרב

כינויים חיוביים לה'

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/06/14 19:47 כד בסיון התשעד

שאלה

שלום

ראיתי כמדומני אצל הרמח"ל שהסיבה שה' ברא את העולם כי הטוב רוצה להיטיב(אם לא אצלו אז אצל אחרים,תשובה זו שמעתי לא מעט).

במבט ראשון זה נראה נורא תמוה,טוב זו הגדרה אנושית,מנין שהוא טוב?ובכלל-בניית השקפת עולם על הנחות יסוד שה'=טוב(שאלות דומות ראיתי במאמרים בסוף אחריך נרוצה של הרב אם אני זוכר נכון)

אבל,האם אפשר להניח את ההנחת יסוד הזו מכיוון שכך רשום בתפילה-"כי אל טוב ומטיב אתה","האל ישועתנו ועזרתנו סלה,האל הטוב"(ועוד שהתפילה היא הטקס שבו הגבולות לעולם האמונות והדעות כמו שהרב כתב כאן:http://www.ypt.co.il/show.asp?id=49319)

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אני מתקשה לענות על נושאים מעין אלה. איני מבין כיצד אנו כבני אדם מתיימרים לדעת על הקב"ה את מה שהקב"ה לא חשף בפנינו. התורה התחילה מבריאת העולם, ולא עסקה בסיבות שהביאו את ריבונו של העולם לברוא אותו. יש מדרשים המלמדים כי הדבר מובע גם מעצם העובדה שהתורה התחילה באות "ב" – גם מבחינת היותה שניה באותיות וגם צורתה, החסומה לצד האחורי.
לא זו בלבד, אלא שהניסיונות להחיל על ריבונו של עולם את הכלים והכללים שאנו יודעים מתוך עולמנו שלנו – אינם מובנים לי, ועל כן איני יודע בכלל לענות על השאלה מפני מה ברא הקב"ה את העולם. אני כמובן מכיר את דברי הראשונים, כולל דברי הרמח"ל, על סוגיה זו – אולם איני מוצא את עולמי הרוחני נבנה מהסברים אלה.
קשה להוכיח את העובדה שהקב"ה הוא טוב מהעובדה שסידור כתב כך. היות הדבר כתוב בסידור אינה מוכיחה. היא מלמדת שזו הטענה שלנו, אולם אין בדברים הוכחה.

כל טוב ויישר כוח על העיסוק בסוגיה

כתבות נוספות