שאל את הרב

רוצה לחיות חיי אמונה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/06/14 15:01 כ בסיון התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב.

הייתי רוצה לדעת איך אני יכולה להפוך את הכוונה יותר בתפילות, עשיית יותר מצוות ברצון ובשמחה וכדומה מתוך אמונה אמיתית בה' יתברך, ולא רק כאשר אני צריכה איזה שהוא משהו ממנו או כשאני או משהו שקרוב לי בצרה? איך אפשר להפוך את האמונה שלי בה' לאמונה תמידית ולא זמנית? או אולי לצערי אני בכלל צריכה להתחיל מאפס ולשאול איך להגיע לאמונה בה'?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך!

לפני הכל אני רוצה לומר לך פשוט כל הכבוד! אין לי מילים להביע את הערכתי אליך.
הרב קוק כותב באורות התשובה(פ"ט) ש"הרצון הטוב הוא הכל" ואני נפעם מהרצון שלך להיות טובה יותר, להיות אמיתית יותר. התרגשתי ואני רוצה לאחל לך, לי ולכל עם ישראל שהרצון הזה יתעצם ויזדכך עוד ועוד..

אנסה לענות לך ואני מקווה שאצליח.

אולי באמת נתחיל מהשאלה איך להגיע לאמונה בה´. אולי נשאל מהי בכלל אמונה בה´?
[אמונה היא תודעת חיים שמבטאת את הערך הגדול, האמיתי והניצחי שיש בחיים.] כלומר זה שילוב של רגש, שכל, רצון ומעשים שיוצרים ביחד אדם [שחי את כל החיים] לא בצורה "קטנה", אגואיסטית, אדישה, עצובה ועצבנית, אלא חי את חייו באופן גדול, מתוך חיבור עמוק למקור של החיים, לה´, לעם ישראל ולעולם כולו. מתוך כך הוא הופך להיות אדם חם ואכפתי, רגוע בריא ושמח מעצמו ומסביבתו.

ואיך מגיעים לזה?
זו באמת שאלה (: אבל את החלק הראשון כבר השגת (: כי את מאוד רוצה וזה חשוב מאוד.
כי קודם כל כדאי לרצות. לרצות להיות טובים לרצות להיות אמיתיים, ומתוך כך לרצות להיות קשורים למקור של החיים, לקב"ה. לרצות לחיות את החיים מתוך אמת.
אם כבר רוצים להיות יותר טובים אפילו בקצת, אפשר להתקדם קצת, והדבר הראשון זה להיות [קשור לעם ישראל], בחסד, בתפילה, בלימוד אמונה ולימוד תורה באופן כללי, ובקיום מצוות.

למה?
[מכיוון שעם ישראל הוא היחיד שבאמת יודע איך לחיות את החיים באופן שהם באמת מלאים ערך טוב, אמיתי וניצחי.]
ולכן ככל שנהיה קשורים יותר לעם ישראל, נחיה חיים יותר אמיתיים ויותר טובים.
ואיך הופכים להיות קשורים יותר לעם ישראל?
אז הנה חשבתי על 3 נקודות, לא חשוב הסדר (:

[הדבר הראשון : מידות טובות וחסד] - המידות של האבות והאימהות של עם ישראל. לדוגמא: להשתדל להיות כנים, להשתדל להקשיב לחברים, חסד, פשטות, צניעות פנימית וחיצונית ועוד.
[הדבר השני : לימוד תורה וקיום מצוות] - התורה היא הרוח של עם ישראל. לעם ישראל יש שיטת מחשבה, רוח, מסורת ומנהגים וככל שנכיר את הרוח של עם ישראל יותר נהיה מחוברים יותר לעם ישראל, ואז נחיה חיים יותר מלאי אמונה.
לפעמים יש שאלות בנושאי אמונה אז כדאי לשאול ולברר אותם, עד כמה שניתן (אחרי הכל, לכל אחד יש יכולת שיכלית שונה), כדי שלא יהיו שאלות טורדות בראש כל הזמן.
ובכלל לפעמים אדם רוצה להיות טוב, אבל בגלל שהוא לא לומד ולא מפעיל את השכל שלו הוא פשוט פשוט טועה ועושה רע! הנה דוגמא: יש אדם שמרוב שהוא רוצה לתת צדקה הוא נותן את כל המשכורת שלו לצדקה ואז ולמשפחה שלו אין מה לאכול כל השבוע.. זה באמת רצון טוב, אבל נובע מחוסר לימוד של מה זה צדקה וכו´ והנה עוד דוגמא : יכול להיות אדם שבטוח שכדי לחיות באמונה אמיתית כל היום צריך כל היום רק לשיר שירים חסידיים ולומר ברוך ה´, בעזרת ה´, ברוך ה´, בעזרת ה´… והנה הוא גם טועה! למרות שיש לו רצון אמיתי, אך אין לו [הבנה איך] להתקרב לה!
ולכן חשוב מאוד ללמוד, לשאול לפי השכל, לשאול שאלות ולחשוב בצורה נכונה, וכן גם ללמוד אמונה(יש ספרי אמונה רבים,לדוגמא ספרים של הרב אבינר, או ספרים אחרים)

[הדבר השלישי: חיזוק הרצון] - לפעמים אפשר לחזק את הרצון ע"י קריאה של ספרי צדיקים וספרים בכלל על אנשים שעשו הרבה בשביל עם ישראל או התורה. או ע"י התבודדות ותפילה, כמו להתפלל לה´ שהאמונה שלנו תהיה טובה יותר ואמיתית יותר..

ואז אם שלושת הדברים האלה קיימים : רצון לאמת ולטוב, שכל ותורה, מידות טובות ומעשים טובים, זה חיים מלאים אמונה…


ואז...
כבר אין שאלה איך אפשר להיות קרובים לה´ בכל שניה ושניה אפשר להיות קרוב לה´!

איך?
כי בכל רגע בחיים שלך את תראי שהחיים הם לא סתם, אלא שיש להם ערך ומשמעות, כי ה´ עשה אותם, הם לא סתם!
איך תראי את זה בכל רגע בחיים? כי לכל רגע, לכל אדם, ואפילו לכל בעל חיים ולכל רגש את תתייחסי באהבה ובכבוד, ותחשבי ותעשי את הדבר האמיתי לעשות.
גם ברגעים העצובים וגם ברגעים השמחים, תמיד תעשי מה שנכון וטוב לעשות לפי המידות הטובות והשכל וכמובן כמובן לפי התורה.
לא צריך דווקא "להרגיש" תחושה חזקה של אמונה, למרות שזה קורה מידי פעם (כמו שכתבת בזמן צרה או בזמן של צורך מסוים), אלא צריך לחיות בתודעה של אמונה, כלומר בתודעה שהחיים הם טובים, כי ה´ עשה אותם ויש להם ערך ויש סיבה לכל הרוע שעדיין קיים, ושאין להתייאש, ושתמיד כדאי לעשות מה שנכון וטוב.

זה תודעת חיים שלא קשורה רק להרגשה חזקה שבאה מידי פעם, אלא אפשר לחיות בתודעה כזו כל היום.

מה את אומרת? האם עניתי לך על השאלה?
האם זה עזר לך?

מקווה שכן, זו הדרך לדעתי להיות באמונה אמיתית כל היום.

שוב הערכתיעל הרצון הגדול שלך, אל תוותרי עלי והצליחי בכל מעשה ידייך!

חגי


כתבות נוספות