שאל את הרב

לפגוע במישהו בגלל העדה שלו?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/06/14 21:55 ז בסיון התשעד

שאלה

שלום חברים מקשיבים,

יש לי שאלה מרכזית לגבי גזענות...

יש תופעה שבזמן האחרון מאוד מציקה לי .. גזענות אצל עדות.

כל עדה חושבת שהיא המובחרת, ומרגישה צורך חזק מאוד יורדים אחד על השני, בדיחות אחד על השני, זה שונא את זה כי הוא שייך לעדה כזאת או אחרת....

אני אשכנזייה 1 מבין 4 בכיתה ואני כל הזמן שומעת הערות כמו "איכס אשכנזים" , "אין על תימנים" , "פרסים קמצנים" וכל מיני דברים כאלה.

לא כולן אומרות את זה, אבל אף אחת לא קמה מול זה.

אני יודעת שזה נראה ילדותי מאוז מצידי לשים לב לדבר כזה ,אבל זה מתסכל כשכל הזמן ממעיטים בערך של המוצא שלך ומדברים עליה רעות .

זה מתסכל אותי כי חשבתי על זה הרבה ... ואם נחשוב על זה לעומק , הסיבה להיווצרות המצב הזה היא חורבן בית המקדש והיציאה לגלות.

זאת אומרת שהמשמעות של העדות הוא לאן ברחת ומה המנהגים היהודיים שנוצרו כדי לשמור על הדת ועל הגחלת היהודית של העם המפורק שלנו.

את השמירה הזו אני מכבדת ומעריכה.

אבל את השנאה וההשפלות אני לא יכולה לסבול .

למה אנשים מתגאים בעדות ומשפילים אחרים על דבר שמתבסס על הגלות? על חורבן בית שני שקרה בגלל שנאת חינם !!!

אדם יאמין, יתפלל ויצום בכל נשמתו אבל בלב שלו הוא יגנה יהודי אחר על צבע עור, מוצא ומנהגים?

יהודי מהעם שלו?

מה עושים נגד האפלייה הזו?

אייפה האחדות? איפה ההיגיון? איפה אהבת ישראל וההבנה שכל זה נוצר בגלל שנאת חינם ???

למה בנות שכלפי המשפחה שלהן היו גזעניים מפנות את אותה גגזענות כלפי?

אף פעם לא היה איכפת לי מהעדה ! כולנו יהודים...

אני יודעת ששאלתי הרבה שאלות ויש פה הרבה בלאגן, אבל זה הכי מסודר הצלחתי לנסח את זה.

אני מתוסכלת ואני לא יודעת מה לעשות..

הסתכלתי בשאלות קודמות ולא מצאתי את התשובה .

בבקשה תעזרו לי להבין .

תודה מראש :)

תשובה

שלום לשואלת היקרה!

לא קל להיות בחברה כשאתה מקוטלג בצורה מסוימת ושייך לאיזה מיעוט שצריך להתמודד עם הרוב. כל הכבוד לך שאת לא נכנסת למקום הנמוך שמחזיר "מלחמה" אלא מעדיפה לראות את המאחד שיש בינינו, שהוא כמובן, המשמעותי והנכון.
אחד מהדברים (הנפלאים!) שכתבת היה שלא הבנת איך אנשים שהתנהגו אליהם בצורה גזענית בגלל היותם יהודים, פוגעים ביהודים אחרים רק בגלל שמוצא שלהם בדורות האחרונים היה מארצות אחרות. זה הזכיר לי שתמיד כשהתריסו החרדים כנגד טומי לפיד (יו"ר מפלגת שינוי החילונית ואבא של יאיר לפיד) ושאלו אותו מה הופך אותו ליהודי אם הוא אוכל חזיר לא מקפיד על מצוות וכו´ - הוא היה עונה מילה אחת. היטלר.
אין אבסורד יותר גדול מכך שדווקא בדור של קיבוץ גלויות, שברוך ה´ אנחנו רואים יותר ויותר יהודים באים לארץ ישראל מכל רחבי העולם, דווקא בתקופה כזאת ודווקא במדינת ישראל היקרה שלנו יהודים יפגעו ביהודים אחרים בגלל המוצא שלהם. לא רק מבחינת האויבים שלנו אין הבדל אם אני אשכנזי או ספרדי. [גם מבחינת הקב"ה אין הבדל]... אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לאביו שבשמים אמרו חז"ל, ולא משנה אם סבתא שלך גדלה במרוקו המערבית או בפולין המזרחית. לפעמים, כחלק מהרצון להיות יחיד ומיוחד, רצון שהוא סה"כ חיובי, יש אנשים שמדגישים צדדים מסוימים גם אם הם קצת פחות חשובים. אפשר להצטער בשבילם שזה הדרך שהם בחרו. בכל אדם יש ייחודיות ושונות הרבה יותר משמעותיים מהכפר שבו גדל סב המשפחה...
ברוך השם, היום במדינת ישראל קשה למצוא אפליות על רקע עדתי. נכון שבשנות המדינה הראשונות היה ניתן להבחין באפליות רשמיות ולא רשמיות כנגד עדות המזרח, אבל מאז עברו כבר הרבה מים בכינרת. ובזה דווקא התקשורת עושה עבודה טובה...
רעיון קטן שאולי יכול להוריד את המתח שקיים בכיתה (אפשר להציע למחנכת או פשוט ביניכן): שכל אחת תספר את סיפור עלייתה לארץ של המשפחה שלה. אצל אחת מהבנות זה יהיה הסיפור של ההורים, אצל אחת אחרת סבא וסבתא ואולי יהיו כמה שסבא רבא שלהם עלה לארץ והם כבר דור רביעי. כולנו אבל עולים חדשים לארץ ישראל. אולי סיפור של המשפחה יכול מצד אחד להביא לידי ביטוי את הייחודיות של כל אחת מצד אחד, ומצד שני, להדגיש שהעיקר הוא היותנו כולנו יהודים שזכו לחיות, ברוך ה´, בארץ ישראל ובמדינת ישראל.
עם ישראל נמצא בתקופה לא פשוטה. אנחנו צריכים להרבות באהבת ישראל ובהעצמת מה שמאחד אותנו ולא בדברים הקטנים שיכולים לפגום באחדות. תמשיכי בדרך שלך להרבות באחדות בכיתה והלוואי וכל עם ישראל יוקרן מזה.
בהצלחה!
אורי, חברים מקשיבים

כתבות נוספות