שאל את הרב

אבולוציה: ילדי ישראל יוצאים לשמד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/06/14 21:26 ג בסיון התשעד

שאלה

שלום לרב שרלו שליט"א

צר החינוך שהוא חבר קרוב שלך מכניס את התורה הנוראה של אבולוציה לתוך חומר הלימודים. אולי אתה יכול להסביר לי למה? למה אתם מחליטים כאלה החלטות נוראות? עד מתי כבוד הרב יחפה עליו ולא יצא נגדו בהחלטה שתביא להדרדרות נוראה ולכפירה? האם אין גבול לכל דבר? ילדי ישראל ממש ייצאו לשמד !

הכותב בדמע

תשובה




שלום וברכה

קשה לי לכתוב את עמדתי לאור הכאב הגדול שאתה מביע בדבריך. אני מכבד את הכאב מאוד. אדגיש בפתיחה כי מאז בחירתו של הרב שי פירון להיות שר החינוך (אגב, איני מבין כיצד אתה כותב, גם כשכואב מאוד, דברים האסורים מאוד על פי ההלכה, כמו מכנה שם לחברו ("צר החינוך"), בשבוע בו אנו קוראים על צרעת מרים שהיא הבסיס למצוות עשה של הישמרות מלשון הרע) איני קשור לכל החלטה שלו. נותרנו חברים טובים, אולם אין אנו מדברים כלל על נושאים הקשורים למשרד החינוך, וזאת כחלק מההפרדה שאני מאמין בה. כאמור, אני מכבד מאוד את הכאב שלך – אולם סובר אחרת, ואת הדברים שאני כותב אני כותב רק אם תרצה לקרוא. ואם לא – אפשר למחוק.

הבה נתחיל במה שאנחנו כנראה מסכימים בו. מבין הנושאים החשובים הקיימים ללמד את ילדי ישראל, גם בביולוגיה – איני חושב שהאבולוציה עומדת בחשיבות הראויה להכנסה לתוכנית הלימודים בחטיבת הביניים. היא תיאוריה העוסקת בניסיון להבין כיצד הגענו למקום בו אנו נמצאים, ומהם הכללים המעצבים את ההתקדמות מכאן. יש לה יתרונות, הרבה חורים והרבה בעיות מתודולוגיות, וזה נראה לא רציני ללמד בחטיבת הביניים את התיאוריה הזו.
אולם, אנו כנראה חלוקים בשאלה מה יש בלימוד האבולוציה לחולל. אתה רואה את הלימוד הזה כמוביל לכפירה. אני רואה בו הזדמנות להרבה מאוד דברים. האמונה שלי אינה בנויה על עצימת עיניים מפני תיאוריות מדעיות או מפני מדע של ממש. להפך. המדע, או תיאוריות מדעיות, מסעירות אותי מאוד, ואת זה הייתי רוצה שתלמידנו יפגשו. מתוך אמונה עמוקה בריבונו של עולם כבורא עולם ומנהיגו הם יפגשו תעלומה מדעית המבקשת להסביר את המקום בו אנו נמצאים כעת; הם ילמדו את התשובה של תיאוריית האבולוציה; הם ילמדו על מה שהיא כן מצליחה להסביר ועל החורים הגדולים שבה; הם יעמתו את התיאוריה הזו עם מה שהם למדו בספר בראשית; העימות הזה יאפשר לפתוח להם דרכים מגוונות להתמודדות עימו – למן בוז לתיאוריות מדעיות, דרך קריאה עמוקה יותר של פרשת הבריאה ומציאת תיאוריית האבולוציה בתוכה, ועד להבנה כי התורה והתיאוריה המדעית מדברים בשתי שפות שונות, וממילא לא ייתכן עימות ביניהן (האפשרויות השונות נפתחות באגרותיו של הרב קוק זצ"ל, איגרת צא). ויש כמובן אפשרויות נוספות. כל אלה אינם מובילים לכפירה חס ושלום אלא לעושר.
ולא זו בלבד, ואין מדובר בתהליכי התגוננות בלבד, אלא גם בפתיחות שתיאוריה זו מאפשרת לפתוח. היא מאפשרת לפתוח אמונה עמוקה בהתפתחות העולם ובצעידתו קדימה; היא מאפשרת לראות במפץ הגדול את ההופעה האלוקית של הבריאה; היא מאפשרת להביט מחדש על פרשת בריאת האדם, ולהבין למה מתכוונת התורה באומרה כי שנות חיי אדם נמנים מלפני 5774 שנים, ועוד ועוד. גם קביעתה כי התקדמות העולם והתפתחותו מקרית לחלוטין, ופועלת לאור הברירה הטבעית מאפשרת להופיע היבטים אמוניים חדשים, ועוד ועוד.
על כן, בכפוף לכך שהנושא הזה אינו החשוב ביותר, צריך גם לראות את האפשרויות הגלומות בו. נראה לי כי הקינות על לימוד האבולוציה נובעות ממסורת נוצרית של מאבקי הכנסייה בגילויי המדע, עוד מימי קופרניקוס וגליליאו, ואילו היהדות מאפשרת מגע שונה לחלוטין בין השניים, וראיית המתח שבין השניים כמתח מפרה ומאפשר.
ואפילו אם כל אלו יתגשמו באופן חלקי בלבד – האם לא כדאי כי לא יגיעו למצב בו יפגשו את התיאוריה הזו לאחר סיום לימודיהם אצלנו ? האם זה לא יגרום למשבר כפול – גם בשל העובדה שאין להם כל דרך להכיל את הדבר, וגם מתוך תחושה שאנו רימינו אותם וקשרנו את עיניהם בסרט ?
על כן, במקום לראות את ילדי ישראל יוצאים לשמד אנו יכולים להפוך את ההחלטה הזו לבעלת עוצמה רוחנית ואמונית גדולה, ולהצמיח תלמידים מאמינים בעיניים פקוחות ובידיעה מרווחת.

כל טוב

כתבות נוספות