שאל את הרב

כף זכות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/05/14 06:08 כג באייר התשעד

שאלה

כבוד הרב שלום,

יש לי שאלה, יש לי בן דוד שהתחתן עם גויה, הייתי בקשר

מאוד טוב איתו ומאוד קשור אליו ועדיין אני בקשר איתו,

אבל לצערי קשה לי לדון אותו לכף זכות, שמעתי שיותר

גרוע להתחתן עם יהודיה ולא לשמור איתה נידה, שזה

יותר חמור, האם זה נכון?, וגם שמעתי שבכלל אין דבר

כזה גויים ויהודים ויש הרבה יהודים שיותר גרועים

מהגויים בגלל שהם לא מתנהגים כיהודים, וגוי יכול

להתנהג כישראל שזה בחינת להשפיע על מנת להשפיע

וכך להגיע לדרגת ישראל והכל זה דברים פנימיים,

אשמח לתשובה, תודה

תשובה

שלום!

א. לדון לכף זכות זה קודם קודם להבין את המקום של הזולת (גם אם לא להסכים), כמו שאמרו חז"ל "אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו" (אבות פרק ב´ משנה ד´), והרבי מקוצק ביאר: לעולם אל תדון את חבירך, כי לעולם לא תגיע להיות ממש במקומו.

קשה להבין עד כמה גדול הפיתוי בפרט בדורנו, בכל הנושא של התבוללות. ואף שמובן שאנו לא מסכימים עם המעשה, צריך להבין את המקום של בן הדוד, ולדעת שדרכנו אינה בכעס, אלא בקירוב.

ב. במקום לדון מה יותר גרוע - עדיף להתמקד במה יותר טוב. ויותר טוב להתחתן עם בת ישראל כשרה ולשמור על טהרת המשפחה. ומה לנו לחשבונות שמים.

ג. להיות יהודי זו מעלה פוטניציאלית מעל גוי. כלומר: יהודי שישקיע בקשר שלו עם ריבונו של עולם יכול להגיע למעלות גבוהות הרבה יותר מגוי. ולהיפך, יהודי שלא משקיע בקשר שלו עם ריבונו של עולם מפסיד הרבה יותר מגוי. כמו, להבדיל, מעלת האדם מעל בעל החיים. אדם שמשקיע במעלת הדיבור והמחשבה שלו - מגיע לתרבות גבוהה ומוסר עליון לאין ערוך מבעל חיים. אבל אדם שמזלזל במעלת האדם שבו ומתנהג כבעל חיים - ברור שנחשב הרבה יותר גרוע מבעל חיים שלא מצפים ממנו ליותר.

וכך ביאר הרב שך זצ"ל למה מברכים בברכות השחר "שלא עשני גוי", בלשון שלילית, ולא "שעשאני יהודי" באופן חיובי. כי הקב"ה עושה שלא תהיה גוי ועל זה יש להודות לו, אבל אתה עושה שתהיה יהודי - זה תלוי רק בך!

* התשובה נכתבה ע"י חתנו של הרב עוזיאל אליהו שליט"א.

כתבות נוספות