שאל את הרב

תפילה במניין - נראית בלתי אפשרית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/05/14 09:29 יב באייר התשעד

שאלה

לכבוד הרב שרלו שלום רב,

בעלי ואני, עובדים במשרה מלאה (9 שעות ביום), והורים ב"ה לשני ילדים בגילאי שנה ושלוש שנים.

מאז שנולדה בתי לפני כשלוש שנים, התחלתי לצאת לעבודה ברבע לשש בבוקר, על מנת להספיק לחזור לקחת את הילדים בארבע אחרי הצהריים (כולל נסיעה מביתנו ביישוב לעבודה בעיר). בעלי הוא זה שמכניס את הילדים בבוקר למסגרות, מה שגורם לכך שהוא לא יכול להגיע לתפילה במניין (התפילה הכי מוקדמת מסתיימת בשש וחצי) ומתפלל יחיד בבית. אין לו אפשרות להתפלל אחר כך במניין כי הוא כבר צריך להגיע לעבודה.

אני לא אגיד שאין פתרונות אחרים שיאפשרו לבעלי כן להתפלל במניין בבוקר: למצוא עבודה במשרה חלקית (קשה למצוא מקום כזה הפסד כלכלי), למצוא בייביסיטר שתשגיח על הילדים אחרי הצהריים כדי שאוכל לצאת ולחזור מאוחר יותר (לא רלוונטי מבחינתי שלא נהיה עם הילדים שלנו אחר הצהריים) לעבור לגור יותר קרוב למקומות העבודה (אנו גרים מספר שנים ביישוב שלנו, התאקלמנו בו כבר, ואין לנו שום רצון לעבור עכשיו לעיר).

מבחינתי כל הפתרונות הינם יחסית קיצוניים וידרשו מאיתנו ויתורים רבים. השאלה היא מה באמת דין תפילה בציבור כאשר יש קושי כזה. האם זה חובה בכל מחיר או שיש מקום להקל?

נשים הרי פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן מכיוון שהיו צריכות להשגיח על הילדים, התחושה שלי היא שכיום שהנשים גם הן יוצאות לעבודה, והאחריות על הילדים היא גם של הגברים יש מקום להקל לעיתים גם לגברים...

אשמח לשמוע את דעתו של הרב בנושא,

תודה מראש

אסנת

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מצטער על העיכוב בתשובה. אבי ז"ל נפטר בשבוע שעבר, וישבנו שבעה.
שנית, יישר כוח על כל מה שאתם עושים. זה לא קל, ואלו חיים משמעותיים וייעודיים, וראויים להמון הערכה.

לשאלה שאת שואלת אין תשובה אחת נכונה, ושהיא מתאימה לכולם. זו שאלה שכל זוג צריך לתפור את החליפה המיוחדת שלו למצבים מורכבים אלה.
נראה לי כי יהיה נכון להתקדם בנושא זה צעד אחר צעד. הצעד הראשון הוא לבחון את כל המצבים שבהם הוא כן יכול להתפלל במניין (לדוגמה: מנחה ומעריב; אם אתם לא עובדים בימי שישי וכדו') ולהקפיד עליהם. זו תהיה החלטה משותפת שלכם שהתפילה במניין היא חלק בלתי נפרד מעולמכם הדתי (אין קשר לשאלת הסיבות שנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן). הדבר יעצב אתכם כמי שתפילה במניין חשובה להם מאוד, אלא שהם אנוסים במצבים מסוימים, וכעת אינם מסוגלים למלא חובה זו במלואה, אולם כן מאוד קשורים אליה.
זה אמנם לא פשוט, אולם צעד ראשון וחיוני. לאחר מכן – בוודאי תמצאו את הדרך להמשיך, הילדים יגדלו וכדו'.

האם אתם יכולים ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות