שאל את הרב

טעם מצוות סוכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/05/14 14:50 ד באייר התשעד

שאלה

מעטות הן המצוות שהתורה שבכתב כתבה את טעמם, אחת מהן זו מצוות סוכה, "למען ידעו דורותיכם..." למה דווקא בסוכה?

השאלה מתחזקת לאור ההסבר הידוע שסוכות עושים בתשרי ולא בניסן, כי בתשרי דרך העולם לא לעשות סוכות בגלל החורף הקרב, אם כן לפי הסבר זה אף אחד לא יעלה בדעתו שעושים סוכות כי זה דרך העולם לבנות סוכות בעונה זו, והסיבה היחידה היא זכר לסוכת המדבר.

ועוד-אם התורה נתנה טעם, למה המדרשים מביאים טעמים אחרים, למשל-אם נגזר על ישראל ביום כיפור גלות, הסוכה היא במקום הגלות.

תשובה

שלום וברכה

א. אינני יודע לענות למה דווקא מצוות סוכה. אולם יש חשיבות עליונה בהזכרת הטעם בסוכה. כתבתי על כך פעמים רבות, ובין השאר בקיצור כאן: http://www.biu.ac.il/jh/parasha/ekev/shar.html
ב. כאן גם תוכל למצוא את הקשר שבין חג האסיף דווקא ובין הישיבה בסוכה, וממילא אפשר שזה גם מיישב את שתי שאלותיך: הטעם שנכתב אינו רק זיכרון היסטורי, אלא צורך במעשה המתמודד עם שאלות ההווה. אפשר שזו הסיבה לכתיבת הטעם במפורש.
ג. המדרשים מביאים נימוקים נוספים בשל העובדה שזו דרכם. אין זה הכרח שטעם אחד "ישתלט" על כל תנועת הישיבה בסוכה, ואפשר שיהיו גם עניינים אחרים הקשורים בכך. אולם אפשר שכאן יש סיבה מיוחדת: חג הסוכות מופיע בפרשת המועדים פעמיים – פעם כחלק מחגי החודש השביעי ופעם כחלק משלושה רגלים. הטעם הכתוב בתורה קשור להופעה השניה של חג הסוכות. אפשר שחז"ל חיפשו גם את הטעם להופעה הראשונה של סוכות.

כל טוב ויישר כוח על הבירור

כתבות נוספות