שאל את הרב

דינא דמלכותא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/04/14 18:45 ל בניסן התשעד

שאלה

כבוד הרב שלום,

אני סטודנט, מסיים עוד מעט בינתיים לא עובד, מקבל

קיצבת נכות, יש לי עוד 3 אזרחויות ואני זכאי לקבל

גם מהמדינות בהן אני זכאי קצבת נכות, האם הדבר

מותר?, אחרי שאני יסיים את הלימודים אני לא אצטרך

להשתמש בכסף, אני נותן כל חודש 15 אחוז ממה שאני

מקבל, אם אכן הדבר מותר האם לבטל את הקיצבה

לאחר שאני יעבוד, הסכומים יהיו גדולים שאני יעבוד

בעזרת השם, ויש לי שתי אפשרויות או לתת את

הכסף לצדקה או לבטל את הקצבה, בארץ לא

ישלמו לי אבל באחת מהמדינות האחרות אני

זכאי גם לעבוד וגם לקבל סכום משמעותי בהרבה

ממה שנותנים פה, אני מודה שאין לי ביטחון חזק

בה', ולכן אני כנראה יעשה את זה, אבל אותו

דבר אני יכול לשבת כל היום בישיבה, ולהגיד

שעמל תורה יותר חשוב, והאמת ניסיתי לעשות

כך תקופה קצרה אבל זה לא הגיוני, כתוב

בהרבה ספרים שזה כן טוב, אבל שמעתי מרב

מפורסם היום משהו שישמע כמו כפירה לעומת

מה שרבנים אחרים אומרים, אם הוא לא היה

גדול דור לא הייתי מתייחס, הרב מעריץ את מי

שעובד קשה, ובז לאלו שמסתכלים על השעון

בכולל, כמובן הוא לא שולל שמי שלומד ילמד

שם, הוא אומר שהפרנסה תלויה במאמץ שהאדם

עושה, הוא אמר את זה לא בצורה חד משמעית

אלא שמאוד יכול להיות שזה ככה, בכל מקרה

אני לא מרגיש שאני יכול לחיות כאן לצערי הרב,

אם כבוד הרב יגיד לא לעשות את זה אני לא

יעשה וברור שאני לא מאלה שמחפשים להתבטל

ולהשתמש בכספים האלו לדברים בטלים.

תשובה

שלום וברכה


אני לא בטוח שהבנתי את השאלה בצורה נכונה.
אם המדינות השונות נותנות לך קיצבת נכות בלי שאתה צריך להצהיר כי אינך מקבל ממקום אחר, או משהו מעין זה – משמע שזה החוק שם, ואתה רשאי לקבל את הכסף הזה.
אם מדובר בהצהרת שקר – הדבר הזה בוודאי אסור.
אותו הדבר לגבי עבודה: אם הן מחייבות אותך להודיע על כך שאתה עובד, כי אז הן מעניקות פחות – אתה חייב לעשות כך. אולם אפשר שהן נותנות קיצבת נכות גם למי שעובד, כדי לסייע לו, ואז אינך צריך לעשות דבר.
כך לעשות לפי החוקים.
אני חושב אפוא שאתה נוהג נכון מאוד.


כל טוב

כתבות נוספות