שאל את הרב

נבואת חולדה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/04/14 08:50 כט בניסן התשעד

שאלה

שלום הרב

חולדה מנבאת ליאשהו שיאסף בשלום

רדק מסביר הכונה שלא יראה החורבן בימיו אך עדיין קשה לי האם שלום הכונה שימות בקרב?

ועוד הרי הרמבם כותב בהקדמה למשנה שנבואה לטובה תמיד מתקיימת?

ועוד הרי יאשיהו היה מלך צדיק?

תודה

תשובה

שלום וברכה

השאלה העוסקת במותו של יאשיהו היא מורכבת מכיוונים שונים. אנסה לכתוב ראשי פרקים, ואם תרצו לפתח דבר מה – אשמח מאוד.

א. האם נבואה טובה חייבת להתגשם ? נראה לכאורה שהרמב"ם כתב כך, אולם כל לומד תנ"ך, ולו בקריאה ראשונית, רואה שכמעט כל הנבואות הטובות – לא התגשמו. ראשונים אחרים אפוא כתבו, בהיקפים גדולים, כי נבואות טובות פותחות אופק, אך "העניין האלוהי לא יחול על האדם כי אם לפי הכנתו אליו – אם מעט מעט ואם הרבה הרבה", לאמור: נבואה טובה מתגשמת רק כאשר מכינים את הקרקע להתגשמותה. לכן, לדוגמה, רוב נבואות בית שני לא התגשמו עדיין כי לא הוכנו בזמנו התנאים להתגשמותם. כתבתי על כך באריכות בספרי "יראה ללבב", ובקיצור כאן: http://www.ypt.co.il/show.asp?id=62587
ב. אפשר שגם הרמב"ם מסכים עם עיקרון זה, ומה שהוא כתב שנבואה טובה חייבת להתגשם הוא רק כאשר מדובר בנביא שעוד לא הואמן, ואנו עדיין לא יודעים אם הוא נביא אמת. אולם משעה שהוא נביא אמת – יש נבואות טובות שלא מתגשמות.
ג. הדברים נכונים אפוא גם לגבי נבואת חולדה. חולדה אמרה ליאשיהו כי הוא יבוא אל אבותיו בשלום – לאמור: נפתח האופק שהוא יבוא לאבותיו בשלום ולא יראה את החורבן (כפי שכתב רד"ק). בוודאי שכוונתה המקורית לא הייתה שהוא ימות במגידו. אולם הוא בחר ללכת במגידו, כנראה נגד רצון ד', ועל כן מצא לדאבון לבנו שם את מותו.
ד. גם מלך צדיק – נופל. מי לנו גדול מדוד המלך ?


כל טוב

כתבות נוספות