שאל את הרב

הספר חברה צנועה מעורבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/04/14 17:49 כה בניסן התשעד

שאלה

שלום הרב

אני מדריך באחד מסניפי בני עקיבא, ובסניף קיים דיון ארון על החוברת.

אלה המתנגדים לה, סוברים שגם אם הולכים בדרך זו הכוונה בספר היא לחברה שצנועה קודם כל, ובסניף שלנו "בנות הולכות עם חצאיות מעל לברך"(ואני מצטט, כמובן שישנן בנות שהולכות גם מתחת..)

הספר אינו שייך לנו, בגלל ההלכה שאומרת שאסור לדבר עם בנות "לא צנועות"(יש הלכה כזו?).

האם זו כוונת החוברת? האם הגדרת הצניעות היא רק בצורת לבוש ומכוונת לבנות בלבד?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

בשאלה שהצגת יש כל כך הרבה נושאים שאתה מבקש לדון בהם, ונראה לי שכדרכו של ויכוח מתערבבים כל מיני נושאים שאינם תלויים האחד בשני.
אנסה לעשות סדר בקיצור:
א. צניעות בוודאי אינה קשורה רק לצורת לבוש, וצניעות בוודאי אינה מכוונת לבנות בלבד. צניעות היא מציאות חיים מול ריבונו של עולם ("והצנע לכת עם אלוהיך") והיא נוגעת לכל תחומי החיים. לא זו בלבד, אלא שלעתים דיון בצניעות במובן של בנות בלבד ושל לבוש בלבד הוא הוא המעשה הלא צנוע.
ב. צניעות בוודאי קשורה גם לצורת לבוש, ולצורת התנהגות בין בנים ובנות. קדושים תהיו.
ג. בחוברת שכתבתי עסקתי בשאלת החברה לכתחילה. במצבי בדיעבד - יש לשקול בכל מקום לגופו. האם יכול להיות שהחברה השלמה תגיע למצב בו יהיה אסור להיות ביחד כי הצניעות מופרת שם ? בוודאי שאפשר. זה מצב נורא, אבל אפשרי לצערי. האם יכול להיות כי גם במקום שהצניעות הלבושית אינה מושלמת בו תתקיים החברה השלמה ? בוודאי. זה נכון ביחס לכל נושא בתורה ולכל הקשר, ואין אנו מושלמים. צריך לשקול שכר כנגד הפסד.
ד. נושא הצניעות הוא נושא יסודי ביותר. למענו, אני מציע לכם לתקופת ביניים להפסיק לדון בו. מדבריך נראה שהוא הפך לפולמוס קשה. לא לדיון על הצניעות. אני מציע כי הסניף יתרכז לתקופה מסוימת לקידום ההלכה בתחומים אחרים - כגון לשון הרע, הלבנת פנים וכדו' - ולאחר שתהיה התקדמות רוחנית והלכתית בנושאים אלה תשובו לעסוק בנושא הצניעות.

כל טוב

כתבות נוספות