שאל את הרב

על מנת לקבל שכר?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/04/14 07:10 כד בניסן התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפי כמה הרצאות ששמעתי ה' משלם במזומן לרשעים,

אם אדם השקיע בלימודים או בעסק וההצלחה הגיעה

לו לאט ולא מהר האם זה גם תשלום שהוא לא טוב?

כמובן יש גם עשירים צדיקים שה' משלם להם כי הם

עושים עם הכסף מה שה' מבקש מהבנים שלו,

שמעתי שהרב פינטו אמר שמה שבא מהר נופל

מהר, לעומת זאת הצלחה איטית מעידה על הצלחה

אמיתית, אני מקווה שהרעיון ברור, עוד יש גישות

שונות בהרצאות שאני שומע לגבי הפרנסה, יש רבנים

שמדברים הרבה על מידת הביטחון ויש רב מאוד

מפורסם שזה פלא לשמוע ממנו דבר כזה אבל

הוא אמר, לא בטוח שהבנתי טוב, שהרבה מאוד

תלוי באדם, כמעט הכל כך הוא אמר, בספרים לפני 1000

400 שנה קראתי דברים אחרים, שצריך למעט

במלאכה, אם כבר אני שואל על זה אז אני יוסיף

שאלה, למה לא מייצרים מקומות עבודה שעונים

על צרכי החרדים, אם הציבור הזה חכם, הוא אמור

להיות כזה, למה הוא לא מתאים את הקדמה וההשכלה

באוניברסיטאות ומשלב בין התורה לבין המדע,

תוך הורדת כל חלקי הכפירה בספרים האלו,

הרי יהדות לא מלמדת לחיות חיי סבל וצער

כמו דתות אחרות.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הרמב"ם אומר שבנושא של שכר ועונש יש תשובות שונות לפי מדרגת השואל - לאנשים קטנים נותנים תשובות קטנות ולאנשים גדולים תשובות גדולות.

כל מי שמדבר על שכר אישי: עושר, פרנסה, כבוד, הצלחה וכו´ אפילו אם זה שכר לעוה"ב - אלו דברים קטנים, זה נקרא "לא לשמה".
בלשון המשנה באבות:
"אנטיגנוס איש סוכו קבל משמעון הצדיק
הוא היה אומר אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס
אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס,
ויהי מורא שמים עליכם."

השכר של העובד האמיתי הוא מעצם היותו קרוב אל ד´ מעצם זכותו להיות איש שתורת ד´ מקדשת ומרוממת את נשמתו - בעוה"ז ובעולם הבא.

אמנם זו עבודה גדולה וקשה - אבל יש לשאוף למדרגה הזאת ולכן לא להתחשבן יותר מדי בשאלות של השכר במדרגה הנמוכה - "שלא לשמה".
המטרה היא מתוך ´שלא לשמה´ נבא ´לשמה´.

באשר להתנהלות של הציבור החרדי - אני לא שייך להם אבל אני מאוד מכבד אותם. אני בטוח שהם מספיק חכמים ונבונים לכלכל את דרכם באפן שיהיה להם הקמח וממנו תהיה תורה מרובה ומבורכת.

כתבות נוספות