שאל את הרב

שנת שמיטה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 21/04/14 22:14 כא בניסן התשעד

שאלה

שלום!

שאלה כללית בקשר לשנת השמיטה...

האם מותר - ויהיה זה, לדעתי הצנועה, יעול - לחלק את האדמות החקלאיות לשבע, ולשמוט שביעית שונה בכל שנה ?

בצורה זו תהיה שביעית האדמה תמיד בשמיטה אבל לא יחסר מזון בשל כך!

אני לא דתי - אך מבין אני את הערך של השמיטה מבחינה חקלאית וחברתית - - האדמה נצרכת למנוחה והעשרה...

תודה

תשובה

בס"ד


שלום וברכת ד'


שמחתי לראות את הדברים. הצעתך היא בעצם הוברת שדות, דבר שהיה נהוג בימי קדם, לא שבעיות, אלא שנה נרה ושנה בורה. במשניות שיטה זו מוזכרת כדי להטיב את הגידולים השונים (לאחר שהשטח מובר). כידוע גם היום משתמשים בשיטה זו בגידולים שונים. אם אתה חקלאי אתה בודאי מכיר את הדברים.
מצוות השמיטה ערכים רבים לה, אפשר לחלק אותם כערכי האדם, האדמה והיבול. דהיינו יש ערכי האדם שהוא ינוח, שיכיר שיש מצווה ומנהיג לעולם, לא האדם מחליט על הבריאה מתי תתן יבולה ומתי לא, הרבה מדת הענווה של האדם. כמו כן לגבי האדם זה נותן לו את פסק הזמן לחזור ללמוד, לפתח את המחשבה היצירתית לא להיות משועבד לאדמתו (כפי שקורה הרבה פעמים לחקלאים). כמו כן ערכי האדמה, כבר כתבת עליהם. וערכי היבול הם שהפירות שייכים לכל ויד כולם שווה בהם, ואפילו אם נגמר לחי בשדה כלה לך מהבית. כמו כן ערך קדושת הפירות.
אנו רואים שהשמיטה היא בעלת ערכים רבים, ואמנם ציינת ערך אחד, ויתכן שהצעתך טובה היא לעניין זה, אבל השמיטה מקיפה הרבה יותר מצד אחד או הסתכלות אחת. על כן נלך לקראת שמיטה בשמחה, ונשתדל לכנוס לתוכנו את כל ערכי השמיטה ולהיות לאחר השמיטה טובים יותר, ואנו מקווים שנוכל גם לקיים מצוות שמיטת כספים בסוף שנת השמיטה, ובכך גם הכספים שלנו יהיו בעלי ערך גבוה יותר.

שבת שלום
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות