שאל את הרב

פסח

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 31/03/14 21:00 כט באדר ב'

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

כיצד מכשירים לפסח:

כיריים(מה אם נפל חמץ מתחת לחצובה לכיריים עצמם, והאם חייב להכשיר את כל החלקים[כולל העיגולים השחורים והגומיות]),

כיריים חשמליות,

שולחן(עץ)

וארונות?

והאם מותר להשהות חמץ וכליו במהלך הפסח בבית?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש הבדל עצום בין דברים שמשתמשים בהם בחום: כיריים וכד' מפני שהחום גורם לחומר לבלוע את החמץ. ובין דברים שמשתמשים בהם בקר: שולחנות וארונות, שם צריך לנקות היטב ודי בכך.
עיין שיעור מפורט של הרב אליעזר מלמד
http://www.yeshiva.org.il/midrash/245

אין להשהות חמץ ממש בשום אופן. ואם מדובר בהפסד מרובה יכול לעשות מכירת חמץ.

כלי חמץ (דהיינו כלים שבישל בהם חמץ ובלעו טעם החמץ) מותר להשהותם בפסח (גם בלי מכירה לגוי), ואין כל איסור לא יראה ולא ימצא בכלים שבלוע בהם חמץ. אך אסור להשתמש בהם בפסח, ויצניעם בחג במקום שאינו רגיל לילך לשם, וטוב לסוגרם בחדר ולהצניע המפתח. ויקפיד לנקות הכלים כדי להסיר מהם כל חמץ בעין הדבוק בהם.

מכאן, שבמכירת חמץ אין עניין למכור את כלי החמץ לגוי (ומי שמוכר את הכלים, צריך לאחר הפסח לטבלם, כדין מי שקונה כלי מגוי). אמנם את החמץ הדבוק בכלים (חמץ בעין) מוכרים.

[על פי שו"ע, רמ"א ומשנה ברורה בתחילת סימן תמז ובסימן תנא, וכן ספר הלכות חג בחג פרק ט הלכה ט; ועיין שם בהערה, שיש שנהגו "סלסול בעצמם" לפרט בשטר המכירה את טעם החמץ הבלוע בכלים, אף שאינו בעין. אמנם בספר פניני הלכה (הרב אליעזר מלמד) ראיתי שמאריך לצאת נגד מנהג זה, שהופך את מכירת החמץ לחוכא ואטלולא].
מתוך
http://www.limudyomi.com/Default.asp?sType=0

כתבות נוספות