שאל את הרב

האם בציפורניים יש כוחות טומאה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/02/14 19:12 כג באדר א'

שאלה

שלום כבוד הרב

יש לי שאלה בנוגע לציפורניים

נאמר לי שלפי הקבלה לציפורניים קצוצות ולציפורן מעל קו הבשר יש כוחות רשע

מה הכוונה לציפורן? האם מדובר בציפורן גדולה או שגם שאריות קטנות שעפות באוויר או נופלות מהציפורן נחשבות

ולמה מתכוונים לכוחות רעים? מה הם עושים?

הם פוגעים פיזית?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,
ננסה לעשות סדר בבלאגן (ויש הרבה בלאגן...)
נביא חלק מההלכות לפי הפשט והסוד, וננסה להסביר אותם.
יש כמה גמרות שעוסקות בענייני גזיזת ציפורנים, יש גמרא שאומרת שאדם שגוזז ציפורנים אינו רשאי לזרוק אותם ברחוב, אלא צריך לקבור אותם, או לשרוף אותם. כיון שהם מזיקות לנשים מעוברות שעוברות מעליהם, והן יכולות להפיל.
כמו כן יש גמרא שאומרת שאדם שקוצץ ציפורניים צריך מיד אחר כך ליטול ידיים, אחרת מגיע אליו פחד במשך כמה ימים, ואינו יודע ממה הוא פוחד.
לפי הקבלה יש בעייה לגדל ציפורניים מעבר לבשר כפי שאת כותבת.
ועוד דברים שנביא בהמשך.
אנחנו לא כל כך מבינים במזיקים (ולא נראה לי שיש מישהו שראה אותם...), ולכן לא צריך לחשוש מלהפגש עם איזה מזיק, ליד הציפורניים... אבל בהחלט צריך להקפיד על ההלכות שכתובות בשולחן ערוך, גם אם אנחנו לא לגמרי מבינים את טעמם.
ננסה בכל זאת להבין קצת את המשמעות הרוחנית שלהם, כמובן שהעניינים האלו עמוקים מאוד, ויש להם המון רבדים, בעיקר כאלו שצריך לעמול הרבה כדי להבין אותם לעומקם, אבל בכל זאת חלק מהדברים ניתן להבין בשכלנו, ומה שאנחנו יכולים להבין, אנחנו גם רוצים להבין.
מה יש בציפורניים שהוא בעייתי?
נתחיל מהצד המציאותי, בפועל ציפורנים נועדו לעזור לכף היד לתפוס דברים, ולפתור בעיות שבהם היא נתקלת, עיקר העזרה של הצפורן היא כשהיא מול העצם, הם מקור להרבה בעיות של זיהום שעלולות להווצר, לדוגמא ביצי תולעים יכולים להתחבא מאחורי ציפורניים ארוכות, ישנם גם זיהומים שונים שעלולים להדבק בצפורניים, כמובן שכיום יש לנו כלים להתגונן מהם בצורה טובה יותר מפעם, אך עדיין יש כאלו.


כעת נעבור לצד הפנימי: יד האדם נועדה לקבל ולתפוס את הדברים, היד היא גם החלק שמחבר את האדם לצד המעשי, הרגליים נותנות את התזוזה, והיד את הקשר עם הדברים שנמצאים מולנו: תפיסה, קבלה, טפיחה על השכם ולחיצת יד, אכילה ומי שקורא יכול לחשוב בטח על עוד כמה דברים שניתן לעשות עם הידיים, כי יש הרבה...
היד בקיצור היא המכשיר הנפלא שה´ נתן לנו כדי לקבל בו דברים, או במילים אחרות: לתפוס ולקבל את השפע שמגיע אלינו ממרום - שפע של מלא דברים שאנו נפגשים איתם בגשמיות, ולוקחים אותם אל עצמנו.
יש ביד קצה - הציפורן, היא הכלי שמורכב על היד בקצה שלה, והיא כאילו אומרת ליד המקבלת: ´עד כאן´, זהו נגמרה היד, כאן אנחנו עוצרים את הקבלה שלנו מהעולם.
כלומר, הצפורן שהיא קצה היד, נועדה להוות הגבלה גם על כמות וגודל הקבלה של היד.
ניתן לומר בעצם שהציפורניים ´מצמצמות את השפע האלוקי´ כלומר, הן אלה שמופקדות להראות איפה נגמרת הקבלה של היד, איפה כדאי להפסיק לקחת או לקבל דברים, עד איפה הקבלה שלנו צריכה להגיע.
לפי זה מסבירים גם את המדרש (פרקי דר´ אליעזר יד) שאומר שאדם הראשון היה מכוסה כולו בצפורן, מדוע כל הגוף שלו היה מכוסה בצפורן? כי לפני חטא אדם הראשון הקבלה של האדם מהסביבה היתה בכל החושים, ובכל הגוף, הקליטה לא היתה רק על ידי דברים שהוא החזיק ולקח אל עצמו, אלא הוא היה יכול לקלוט גם דברים יותר רוחניים (כמו רואים את הקולות, בכל הגוף ניתן לקלוט הכל), ורק אחרי חטא אדם הראשון הקליטה של האדם מהסביבה הצטמצמה לדברים שאותם הוא אוחז בידו, ולוקח אליו. והצפורניים שאומרות לאדם עד איפה לקבל, גם הם הצטמצמו רק לצפורני הידיים והרגליים, שהם החלקים שבהם אדם מקבל מהסביבה.
מעניין שגם לגבי הבדלה נפסק (ברא"ש במסכת ברכות, ובשו"ע) שכדי להנות מנר ההבדלה ניתן ואולי גם עדיף להסתכל בציפורניים, לא בידיים, אלא דווקא בציפורניים, זאת מכיון שבמוצאי שבת, אחרי שאנחנו יוצאים מקדושת השבת, ושבים לימי החול, שבהם אנו קולטים ולוקחים שוב את הדברים החומריים של העולם, ואנחנו צריכים לזכור מתי לעצור, מתי לא לוקחים, אנחנו צריכים להסתכל על הציפורניים ולהזכר שלפעמים צריך גם לעצור.
לפי מה שהסברנו תפקידם של הציפורניים הוא לעצור את מה שאנחנו מקבלים מהעולם אלינו, לכן לפי הקבלה אין לגדל צפורניים מעבר למקומם ביד, זאת מכיון שהציפורניים מבטאים את העצירה, ואת ההפסקה של הקבלה, ואנחנו לא רוצים לעצור את מה שאנחנו מקבלים מהעולם יותר מדי, להפך, אנחנו מעדיפים לקבל כמה שיותר, וכמה שפחות לצמצם ולעצור את הקבלה שיש לנו ביד, מהעולם שסביבנו.

לפי זה אפשר גם להסביר את העניין של ההיזק של הציפורניים, ציפורניים שנועדו לעצור את הקליטה של האדם מהעולם יוצרים ניגוד בינם לבין אשה מעוברת שהיא יוצרת כעת חיים חדשים, וגוף חדש לעולם, ואין זה מתאים שאדם יזרוק את הצפורניים שלו כך ברחוב ובכך יראה את העצירה של הפגישה בינו לעולם, העצירה היא עניין אישי, ולא עניין להראות אותו בשוק, ויותר מזה גרוע שאשה מעוברת שכעת מגדילה את חוג האנשים שאיתם יש להפגש בעולם, ומגדילה את החיים בעולם הזה, תפגוש את הצפורניים שלו, שמבטאים את העצירה, ולא את ההתקדמות וההוספה של הדברים החדשים.
כמו כן יש להוסיף שככל שאדם או דבר נמצא בקצה הוא צריך להזהר יותר, גם בדרך ביהדות, אדם שנמצא בקצה כלשהי צריך הרבה יותר להשמר מכל מיני בעיות, כך גם הציפורניים שנמצאים בקצוות מבטאות מקום שצריך זהירות יתירה, הדבר כמובן מתחבר לכח העצירה שלהם, שנמצא בקצוות הגוף.

בקיצור: הידיים נועדו לקבלה מהעולם, והציפורניים נותנות להם גבול ועוצרות אותם, לכן הם נועדו לעצור את הקליטה מהעולם, ובהיותם כאלה תפקידם לצמצם ולהגביל, תפקיד שבעיקרו הוא טוב, אבל צריך שיהיה במידה, ולכן יש לגזור אותן כשהן גדלות, וכן אין להשליך אותן ברחוב כשהם מסמלות את העצירה שמעבר לעולם.
מקווה שעזרתי
עקיבא
akivamakshivim@gmail.com

כתבות נוספות