שאל את הרב

מה מיוחד בחודש שבט?

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 08/02/12 21:27 טו בשבט התשעב

שאלה

לרב,

מה מיוחד בחודש שבט חוץ מטו בשבט?

בכל חודש יש לו חג או מאורע או איזה אופי מיוחד, ובחודש שבט יש יום אחד, בלי חגיגיות אמיתית חוץ מהתוכן החילוני שיצקו לו מאז קום המדינה (כך הולכים השותלים...). יש משהו נוסף לזה?

תודה רבה לרב.

תשובה

שלום

טו בשבט הוא זמן חשוב מאד בעניין חישוב השנים של המעשרות ונטע רבעי. אינך פוגשת אותו מספיק בשל הריחוק המצער של חלקנו מן הטבע ומהעצים, וממחזוריות הצמיחה.
עצם היחס החינני לטבע, מתוך אמונה שכל פועל ד' למענהו, וממילא יש ערך ביופי האילן ובתועלת פירותיו גם יחד, לשם מגמת התעלות העולם באור ד', זהו יחס של קודש ושמחה ולא יחס חילוני.

בתחילת ספר דברים מוזכר שמשה רבינו התחיל את נאומו בראשון לחודש העשתי עשר שהוא שבט ובו הואיל משה באר את התורה הזאת. מכאן שחודש שבט הוא החודש של ביאור התורה על ידי משה רבינו. והלא דבר הוא.

בפן ההלכתי של חודש שבט (מלבד שנות מעשר) יש לציין דברי הרמ"א בהלכות שחיטה ביורה דעה שכותב שנהגו להמנע משחיטת אווזים בחודשים שבט-טבת, אלא אם אוכל מן הלב של האווז, והש"ך כתב לאכול מהרגליים.
ובבאר היטב הביא מנהג דומה להמנע בחודש שבט בשל שליטת השדים בחודש הזה.
ועל אף שזה נשמע קצת רחוק מן היהדות, כיוון שהדבר נאמר ע"י ר´ יהודה החסיד והובא בהלכה אזי יש לו עומקים בחכמה הפנימית.
בחודש הזה כנראה יש פוטנציאל רוחני גדול מאד המתבטא בכוחות הצמיחה בעולם בכל רבדיו, ובייחוד בצמחים. וכל עוד הפוטנציאל הזה לא ממומש, יש בזה צד פורענות.

כל טוב

כתבות נוספות