שאל את הרב

מניעת הריון

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 11/08/05 00:10 ו באב התשסה

שאלה

הרב ברונר שלום.

אנחנו נשואים מזה כשנה, וברוך ה', נולד לנו ילד לפני כחודש. המליצו לנו למנוע הריון בכדי לא ליצור "עומס" על המשפחה הטריה שלנו.

ברצוננו לדעת, מהי המשמעות של מניעת הריון באופן כללי,והאם ישנם היתרים הלכתיים כלשהם למניעת הריון. האם נוכל לדחות אפשרות כלשהיא להריון סמוך ללידה ע"י אמצעי מניעה. ואם כן אילו אמצעי מניעה מותרים.

אחד השיקולים המכריעים הינו שלאשה נצרכת תקופת התאוששות מהלידה והתרגלות לילד החדש ולשגרה החדשה. האם שייך למנוע את ברכת ה'?

האם אין זו קטנות אמונה, בכך שאם הקב'ה חונן אותנו בפרי בטן, אז בעזרתו נתגבר על קשיים ונצליח להעמיד משפחה.

ליל הטבילה קרוב מאד, ונשמח לתשובה בהקדם האפשרי.

בתודה מראש...

תשובה

ב"ה ז' מנחם אב תשס"ה

שלום רב!

ההיתרים למניעת הריון קיימים בעיקר אחרי שהזוג קיים מצוות פריה ורביה, זאת אומרת שיש להם בן ובת, למרות שגם לאחר מכן קיימת מצוה להביא ילדים נוספים אבל ניתן לתכנן את הבאתם. וכאן יש הדרגתיות בסוג אמצעי המניעה על מנת שלא להכשל באיסור הוצאת שכבת זרע לבטלה, האמצעי הטוב ביותר הוא נטילת גלולות.

לפני שמקיימים פריה ורביה, יש להתיישב ברמת הצורך, אם מדובר על בעיה רפואית או נפשית או רגשית וכו'. אם קיים חשש של הפסקת הנקה בעקבות הריון יש להקל.

קיימת מסורת בשם אחד מגדולי הפוסקים בדור הקודם שניתן ליצור הפסקה של שנה בין הלידה לכניסה להריון הבאה. רצוי להתייעץ בנושא זה עם רב בצורה ישירה ולפרוש את מכלול השיקולים.

השיקול של הכרת הטובה של ברכת ה' כשהכל ב"ה מתנהל כשורה חייב להיות המרכזי.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות