בלעדיך אני לא בא

יהודה כ"ץ חוזר לבמה וממציא את עצמו מחדש. הרווח, מסתבר, כולו שלנו.

חדשות כיפה יאיר פלד 11/01/11 00:00 ו בשבט התשעא

בלעדיך אני לא בא
יחצ, צילום: יחצ

הפעם הראשונה בה נתקלתי בלהקת "רבע לשבע", הייתה לפני כמעט עשור במועדון הבארבי בתל אביב. היינו שני שולחנות, מלצרים מנומנמים ומוזיקה משובחת. לימים הפכו חברי "רבע לשבע" לאבן יסוד במוזיקה היהודית המתחדשת ברוחו של ר' שלמה קרליבך. יחד עם אברהם הרפו ז"ל, הנהיג יהודה כ"ץ את הלהקה שנים רבות. לקראת אלבום חדש ומופע שבדרך יוצא כעת שיר חדש, קצבי וסוחף, עם קליפ מושקע המציב את כ"ץ בחזית. לכבוד האירוע נסענו להופעת ההשקה במועדון ה"זאפה".

 

על הבמה יהודה כ"ץ ממציא עצמו מחדש. העיבודים של גלעד ויטל, המוסיף מקולו למופע היישר מעמדת הסאונד, מחברים  את יהודה לניחוח האפריקאי/רגאיי, מאפיין בולט של להקתו לשעבר, "שוטי הנבואה".

 



זה מתחיל עם שיר הנושא "בלעדיך לא אבוא", שכתב ביחד עם רואי לוי. כמו ויטל גם לוי בוגר "שוטי הנבואה", שיעלה מאוחר יותר לבמה ויסחף את הקהל לאחד מרגעי השיא של המופע - השיר "ויהי בחצי הלילה". השיר הקצבי מצליח לחבר את הלהקה לקהל שמצטרף לשירה, עד שהכול הולך ומתאחד "עמוד האש מלפנינו, עשן מאחורינו". במהלך ההופעה ימשיך רואי לשיר עוד שני להיטים של "שוטי הנבואה", התורמים גם הם לחגיגה המוזיקלית ולאחדות.

 

בין השירים מדבר כ"ץ על אהבה ושלום בין אנשים, על שיר שכתב בעקבות שיחה עם חייל באמצע הלילה, על יוסף ואחיו, על ברכת הבנות בערב שבת, ואף קורא לקהל להתחייב לברך בשלום את היושב לצידו, למרות שהוא איננו מכירו.

מהלך ההתחדשות של כ"ץ ראוי להערכה, ההופעה זורמת, הלהקה מצויינת, ואפילו על השולחנות הונח מבעוד מועד פלייר עם מילות שיר הנושא ותמונת עטיפת האלבום תענוג מקצועי.

באמצע השיר שהפך מאז להמנון, "אהבת ישראל בנשמה", אני נזכר באותו מעמד בבארבי, עם כל הלהקה, ההבדל היחידי הוא שהפעם על הבמה נמצא רק כ"ץ שנותן את כל הנשמה.