גלגל חוזר

ספרו החדש של איתן הוד, עמוס חווית תוססות. שש דקות, זה הזמן שאתם צריכים כדי להנות ממנו

חדשות כיפה אבישי מזרחי 03/05/10 00:00 יט באייר התשע

גלגל חוזר

ספרו החדש של איתן הוד, "גלגל חוזר", הוא תרמיל טיולים עמוס חוויות ופיסות חיים תוססות. הסיפורים הקצרים ארוזים בקופסאות קטנות, מפלסטיק, הניתנות לפתיחה בקלות - "שש דקות של קריאה - זה בערך הזמן שצריך כדי לקרוא כל אחד מהסיפורים שבספר הזה" נכתב בשחור על גבי גלגל בכריכה מאחור.


קצבי ומרענן

יחד עם הקוראים יוצא הוד למסעות קצרים ומדויקים ברחוב הישראלי-יהודי ומפגיש אותם בסצנות חזקות של חיים. בשנינות מפתיעה ובהומור שופע הוא צועד עם הגיבורים הרבים הפזורים בין דפי הספר הטרי. הוד פורט בעדינות גם על מיתרי לב ונפש ולא בוחל לדקור בנקודות כואבות ולהכות על קודקודם של גיבוריו התועים בדרכם הקלוקלת. בספר תוכלו לפגוש בזוג חברים מסוכסכים המוצאים עצמם בעל כורחם זה לצד זה בסמוך לספר תורה פתוח, בחייל כופר שהפך את עורו, בדמות מסתורית התולה דגלי ישראל במאה שערים, בסלב שאיבד תהילתו, בבחור שמן שמתקשה בדייטים, בבני זוג מסוכסכים שמוצאים מזור במקום מפתיע ועוד סיטואציות רבות (ארבעים וחמש במספר) בהן יש קריצה וחיוניות מיוחדת.

יש משהו צעיר, קצבי ומרענן בספרו של הוד, אך גם איננו חף מנפילות. בחלק מן הסיפורים ישנם פערי שפה מורגשים, לדוגמא : בסיפור "ביחד ולחוד" (עמ 167) פותח הוד בפסקה הבאה: "החמה קפחה על ראשי ללא רחם, כאילו חֵמָה יש בינותינו. נכון שאני משתדל שלא לבוא בטרוניה כנגד שלוחיו של בורא עולם, שכל שליחיו עושים מלאכתם באמונה, ולטובה עושים. אך שמש זו, מה אגיד לכם, איני מוצא דבר טוב בחומה הרב" זו פתיחה מצוינת כשל סופר זקן ורגיל המושך בעט ומלהטט בו, אלו שורות מהוקצעות היטב ומטעינות באווירה הנכונה, יש כאן לשון ציורית-מדרשית והיא מתחברת לזאנר העגנוני-סבתואי אלא שלא חולפות שלוש שורות והוד קופץ לזאנר אחר לגמרי "מכירים את הצליל שעושה מחבט (י"ל מחבת. הטעות במקור - א.מ.) רותחת ששמים אותה תחת מים קרים? טססססס... משהו כזה, נכון? זה בדיוק מה ששמעתי כאשר נכנסתי למקלחת לאחר שהשמש יקדה על ראשי בלי הפוגה למשך יום שלם, ונכנסתי תחת הדוש על מימיו הקרירים"

בספרות טובה יש הרמוניה וצלילים מכוונים והוד מעד בליטוש ההכרחי הזה, דילוגים בין זאנרים שונים לא עוברים מסך ספרותי, ומשדרים חוסר מקצועיות. ישנן גם טעויות לשוניות במרוצת הספר שעורך לשוני טוב לא היה חוטא בהן. בחלק (קטן) מן הסיפורים הסתבך הוד בבנאליות יתרה וניתן היה לוותר עליהם ולכרוך רק את המובחרים שבכתביו (ויש לא מעט כאלה). לו מינה הוד עורך חיצוני ומקצועי לספרו הרי שהמוצר שלו היה משתבח פלאים. כך או כך מדובר ביוצר בעל פוטנציאל גבוה וביצירה נאה כמות שהיא. הקורא הצעיר ימצא, לבטח, עניין רב בין בתריו של "גלגל חוזר" וכמובן שעין הקורא תשזוף כמה סיפורים איכותיים הספונים אחר כבוד בספר הזה ועשויים להותיר רושם עז על קוראיהם, למצוא מקום בנפש הקוראים ואולי אף לטלטל.

גלגל חוזר, קובץ סיפורים קצרים מאת איתן הוד בהוצאת "דברי שיר" - 208 עמודים