רפורמה בשירות הלאומי

הממשלה אישרה לראשונה רפורמה במערך השירות הלאומי, אשר תגדיל באופן ניכר את היקף ההשתלבות במערך ההתנדבות

חדשות כיפה אורי פולק 13/02/11 00:00 ט באדר א'

רפורמה בשירות הלאומי
יחצ, קובי סלע, צילום: יחצ, קובי סלע

לראשונה זה 40 שנות פעילות לשירות הלאומי בישראל, אישרה היום (א) ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק הממשלתית לביצוע רפורמה מקיפה במערך השירות האזרחי-לאומי, שתגדיל באופן ניכר את היקף ההשתלבות במערך ההתנדבות.

את ההצעה הגיש שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ דניאל הרשקוביץ, הממונה על מינהלת השירות האזרחי-לאומי. החוק המקיף, אשר מכיל למעלה מ-60 עמודים, מאפשר לכל אזרח שיחפוץ בכך להיקלט במסגרת התנדבות מתאימה לאחר ששוחרר משירות בצה"ל על-פי חוק.

בנוסף קובע החוק כי המענקים שלהם זכאים חיילים משוחררים ששירתו בתפקידים עורפיים יחולו גם על מתנדבי השירות הלאומי, בהתאמה למספר חודשי השירות. עוד קובע החוק כי המדינה תקים לצורך יישום הרפורמה מערך של קורסים כדי להכשיר את המתנדבים לפעילות ותעניק להם הכשרה מקצועית מסודרת שתקל עליהם את ההשתלבות במעגל התעסוקה בתום השירות.

הרפורמה גם תגדיר במדויק אילו עמותות יהיו זכאיות לקבל ממערך השירות הלאומי מתנדבים לצורך פעילותיהן ותחייב מתן תנאי שירות הולמים לבעלי מוגבלות. משרד האוצר טרם הסכים לכל סעיפי ההצעה ועל כן ההצעה אושרה בכפוף לסיכומים שיושגו בין שר המשפטים, שר המדע והטכנולוגיה ושר האוצר.

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, מסר לכיפה כי "החוק המקיף מהווה מהפכה במערך ההתנדבות, ומעגן את זכויותיו של כל מי שפטור מצה"ל להתנדב במסגרת השירות האזרחי-לאומי. אני רואה בשירות הצבאי ערך עליון וההצעה אינה מעודדת השתמטות אלא מתייחסת רק למי שקיבלו באופן חוקי פטור משירות צבאי, ולמרות זאת באים לתת מעצמם למען החברה והמדינה".

גם ראש מינהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום גרבי אמר כי "מדובר ב"יום היסטורי"" והביע תקווה כי משרד האוצר יגיע להבנות בסעיפים השנויים במחלוקת.