מכתב הרבנים המחודש

בעקבות הסערה הציבורית שהתחוללה, מפרסמים רבנים בכירים גרסה מעודנת למכתב הרבנים ובו איסור השכרת דירות "לגורמים עוינים". בין החותמים: הרבנים אריאל, דרוקמן אליהו ואבינר

חדשות כיפה אורי פולק 13/01/11 00:00 ח בשבט התשעא

מכתב הרבנים המחודש
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

מכתב הרבנים - בגרסה מעודנת: שישה רבנים בכירים חתמו על גילוי דעת הלכתי חדש, המעדן את נוסח הרבנים המקורי וקורא שלא להשכיר דירות "לגורמים עוינים" ולא לערבים בכלל. את המכתב המעודכן יזם הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, והוא עתיד להתפרסם בחלק מעלוני סוף השבוע.

על פי הנוסח החדש מסתייגים הרבנים מהמכתב הקודם וקובעים כי הם "מסתייגים ממה שהשתמע מהמכתב שהתפרסם לאחרונה, כאילו יש להפלות לרעה אזרחים שאינם יהודים. לא כן, מדינת ישראל מחויבת להתייחס לכל אזרחיה כשווי זכויות, גישה זו מעוגנת גם בתורת ישראל וגם בחוקי המדינה". יחד עם זאת, מציינים הרבנים "מדינת ישראל היא מדינה יהודית. היא מקומו של העם היהודי. עיקרון זה מבוסס על זכותו ההיסטורית של העם היהודי על ארץ ישראל".


הרב שמואל אליהו חתום על הגרסה החדשה(צילום: אלנתן גוטוירט)


בגילוי הדעת נכתב כי "מדינת ישראל צריכה להבטיח מימוש זכות זו. ובמיוחד, לפעול נגד גורמים עוינים המבקשים לנצל את עקרון השוויון בין אזרחים נאמנים במדינה, על מנת לממש את "זכות השיבה" ולגרשנו מארצנו. גורמים עוינים אלו מזרימים כספים במטרה להשתלט על אדמות ונכסים במדינת ישראל".

הרבנים מבהירים בפסק ההלכה כי הם "מתייחסים בכבוד לכל אדם באשר הוא, אולם אסור לנו בשום אופן לאפשר לבצע את "זכות השיבה" ע"י בצע כסף. על כן אין לנו להתפתות לבצע כסף ולמכור או להשכיר דירות לכל גורם עוין, כי בנפשנו הוא". עוד כותבים הרבנים כי "מטרה ציונית ויהודית עליונה היא יהוד הגליל והנגב, וחיזוקה של ההתיישבות היהודית בכל מקום במדינת ישראל". גילוי הדעת נחתם בקריאת הרבנים "לממשלה ולמוסדותיה ולכל אחד ואחד מאתנו, לפעול בכל כוחם על מנת להרחיב לבסס ולהעמיק את יסודותיה היהודיים של מדינת ישראל בכל מובן".

עד כה חתמו על פסק ההלכה המעודכן חמישה רבנים בכירים, מלבד הרב דרוקמן והם: הרב הראשי לרמת גן, הרב יעקב אריאל, רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, רב הישוב בית אל, הרב שלמה אבינר, רב העיר קריית שמונה, הרב צפניה דרורי ויו"ר הנהלת רבני צהר, הרב דוד סתיו.