האם החופש הגדול יקוצר?

במשרד החינוך מגבשים באחרונה תוכנית לפיה החופש הגדול יקוצר בשבועיים, לטובת חופשת חורף. ראש החמ"ד: "זו תוכנית נפלאה, יש גבול לחופש"

חדשות כיפה אורי פולק 14/11/10 00:00 ז בכסלו התשעא

האם החופש הגדול יקוצר?
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

משרד החינוך מגבש באחרונה תוכנית חדשה לקיצור החופש הגדול בשבועיים, שבועיים אשר יהיו לחופשת סמסטר חדשה באמצע שנת הלימודים, בחורף. התוכנית עשויה להיכנס לתוקף החל מהשנה הבאה. על פי התוכנית, גם חופשות פסח וסוכות יתקצרו במספר ימים, בגלל החופשה החדשה. אישור התוכנית צפוי בעוד מספר שבועות, לפיה תתחיל חופשת הקיץ ב-6 ביולי ותסתיים ב-21 באוגוסט.

במשרד החינוך טוענים כי המבנה החדש של חופשות הלימודים יביא לניצול טוב יותר של ימי הלימודים, זאת מפני שתקופת הלימודים הראשונה, בין ה-1 לספטמבר לבין תחילת חופשות החגים, נחשבת לתקופה מבוזבזת שאיננה מאפשרת רצף חיוני ללימודים.

התוכנית של המשרד החינוך הוגשה באחרונה לוועדה הציבורית בראשה עומד מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין, הבוחן מטעם משרד החינוך את מבנה שנת הלימודים והחופשות. סלבין מונה לתפקידו לפני כחמישה חודשים על ידי שר החינוך, גדעון סער. הוועדה הוקמה בין היתר בשל קריאות קבוצות הורים שדרשו לקצר את החופש הגדול, אשר "ארוך מדיי" לטענתן.

אברהם ליפשיץ, יו"ר המנהל לחינוך דתי, מברך על התוכנית לקיצור ימי החופש. "התוכנית החדשה נפלאה בעיניי", הוא אומר לכיפה, "יש גבול לכמות הזמן בו התלמיד והמורה זקוקים למנוחה". יצויין כי ללא קשר לתוכנית, במנהל לחינוך דתי פתחו כבר את שנת הלימודים האחרונה כשבוע מוקדם מהרגיל, זאת בעקבות החלטתו של ליפשיץ אשר ביקש להעניק לתלמידים הכנה טובה יותר לקראת החגים.

עם זאת, לדבריו, "החופשה היא מציאות חשובה ויש לה מקום במערכת הלימודים, כמקום בו התלמיד חי את המציאות אותה ספג במהלך השנה". ליפשיץ מציין כי "לזמן הפנוי בחופש הגדול יש לא מעט קשיים אפשריים וסכנות" ומזכיר כי אלו הביאו את מינהל החמ"ד להפעיל בחופשה האחרונה את תוכנית "חמ"ד של חופש", במסגרתה יצרו המורים קשר עם התלמידים לגיבוש תוכניות חינוכיות והתנדבותיות וחיזוק לימוד התורה העצמאי.