תומך בטורקים

הרב הראשי של יהודי טורקיה, הרב יצחק חליבה, תומך במחאת הטורקים. בית חב"ד המקומי צפוי להיסגר באופן זמני

חדשות כיפה אורי פולק 01/06/10 00:00 יט בסיון התשע

תומך בטורקים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הסערה העולמית סביב אירועי המשט לעזה מסרבת להירגע, ומקבלת חיזוק מפתיע מרב הראשי של יהודי טורקיה, הרב יצחק חליבה, התומך במחאת הטורקים. אמש (ב) פורסמה הודעה מטעם הרבנות המקומית, התומכת בגילויי המחאה. "אנחנו יכולים להבין את המחאה הכללית של הטורקים, אך כמובן - שוללים כל גילוי שלילי נגד ישראל", אמר הרב חליבה בתוכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל.

"חיי הקהילה היהודית בטורקיה ממשיכים כסדרם", אמר הרב חליבה וציין את דברי ראש ממשלת טורקיה, רגפ טייפ ארדואן, שהודיע במפורש כי אין לגזור גזירה שווה בין יהודי טורקיה לבין מדיניות ממשלת ישראל. "אנו יהודים הנתונים תחת חסותה של ממשלת טורקיה ואיננו מודאגים במציאות הזו. עד כה לא אירעה שום תקרית שלילית או מסוכנת כלפי הקהילה", הוסיף.


לא מודאגים (צילום: freegazaorg-cc-by-sa)


בעקבות ההפגנות המתקיימות סביב נציגויות ישראל באיסטנבול ובאנקרה, קיים חשיש סביר כי המציאות הרגישה עלולה להתפתח לאלימות נגד מטרות ישראליות ויהודיות בטורקיה. המטה ללוחמה בטרור פרסם הודעה בה המליץ לישראלים לדחות את נסיעתם עד להתבהרות המצב.

אזרחים ישראלים השוהים בטורקיה התבקשו להישאר באתרי מגוריהם, להימנע משהייה במרכזי הערים ובאתרי הפגנות, ולעקוב אחר ההתפתחויות בשל חשש להחמרת המצב. בטורקיה נמצאים כעת 30,000 חברי הקהילה היהודית, מאות אנשי עסקים ואלפי תיירים שעדיין נמצאים במדינה.

מחשש למתיחות: בית חב"ד המקומי ייסגר זמנית

בית חב"ד הפועל באנטליה אשר בטורקיה, צפוי להיסגר באופן זמני בעקבות המתיחות. הרב מנחם ליצמן, שליח חב"ד בטורקיה, מביע חשש כי המתיחות באזור תגביל את פעילותו במדינה. "אמנם ההפגנות והאירועים המתוחים לא מתקיימים באנטליה בה אנו פועלים אלא בעיקר באיסטנבול, אך אין ספק שהמצב כולו משפיע גם על המתרחש אצלנו", הוא מספר.

מרכז חב"ד העולמי עוקב אחר ההתפתחויות באיזור ומגבה את ההחלטה המקומית. "אנטליה היא עיר תיירותית יותר מאיסטנבול ואני מאמין שהירידה בהגעת התיירות מישראל תורגש בעיקר באזור זה", מספר הרב ליצמן.