מתמטיקה לנשים

מחר תתקיים התחרות המתמטית הגדולה ביותר בישראל שמיועדת במפתיע רק לבנות דתיות.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 03/05/10 00:00 יט באייר התשע

מתמטיקה לנשים
stuartpilbrow-cc-by-sa, צילום: stuartpilbrow-cc-by-sa

הידעתם שהתחרות המתמטית הגדולה בישראל היא תחרות שמיועדת דווקא ואך ורק לצעירות דתיות? את הסטריאוטיפ אודות גבריות התחום המתמטי מנפצות דווקא צעירות מהסקטור הדתי .שבועיים לאחת שהוכתרה בירושלים כלת התנ"ך העולמית במעמד ראש הממשלה תוכתר במכללה ירושלים גם כלת המתמטיקה העולמית במעמד שרי החינוך והמדע ותקבל את ברכתו של רה"מ בשידור וידאו במסגרת האולפניאדה המתמטית.


טקס הגמר של האולפניאדה המתמטית הבינלאומית יתקיים ביום שלישי הקרוב ב 16:30 במכללה ירושלים בבית וגן. במהלך הטקס יוכתרו שלושת הצעירות הזוכות ושלושת מוסדות החינוך הזוכים, מתוך 1,885 הצעירות ו85 המוסדות המתמודדים מהארץ ומהתפוצות בשלבי המפעל השונים. לשלב הגמר העפילו 67 צעירות, מתוכן 47 ישראליות, היתר מכל תפוצות ישראל: ארה"ב, קנדה, צרפת, דרום אפריקה, אוסטרליה ועוד. כמו כן יתמודדו אח"מים שישתתפו בטקס בפתרון הבעיה המתמטית המוכרת מונטי הול (בחירות בין 3 וילונות שמאחורי אחד מהם יש פרס).


האולפניאדה המתמטית נולדה לפני 5 שנים ביוזמתם של המתמטיקאים ד"ר זיוה דויטש-ראש החוג למתמטיקה במכללה, ועורך מגזין שעשועי המתמטיקה אלף אפס עקיבא קדרי ובתמיכת משרד החינוך.


כבר בשנתו הראשונה כלל המפעל הזה 256 בנות מ31 בתי ספר שזה פי 2.5 ממספר המתמודדות באולימפיאדות המדעיות הבכירות בישראל (הטכניון, מכון ויצמן ואחרים). מאז, הכפיל המפעל את מספר המתמודדות במסגרתו מדי שנה ובשנה השלישית אף הצטרפו לשורותיו גם בנות השירות הלאומי. אך הפריצה הגדולה של האולפניאדה אירעה השנה כשהמפעל יצא מגבולות הארץ והחל לפעול במתכונת בינלאומית, כאשר מאות צעירות יהודיות מכל רחבי העולם התמודדו בשלבי המפעל הראשונים והטובות שבהן העפילו לשלב הגמר שיתקיים בירושלים במעמד שרי החינוך והמדע.

את האופי היהודי הבינלאומי שקיבל המפעל, המשיג רה"מ מר בנימין נתניהו בברכה מצולמת שהקליט כ"חידון התנ"ך של המתמטיקה".


ד"ר דויטש בוגרת החוג למתמטיקה, כשהיא נשאלת על האולפניאדה היא מדברת באמונה עמוקה על יכולותיהן של בנות לחשיבה מתמטית גבוהה ועל כך שהן מסוגלות לא פחות מבנים להעמיק בתחום הזה, גם עיניו של קדרי בורקות בכל שיחה על המפעל שלדידו "מטרתו לתת תשובה לבריחת המוחות ולהשיבם לישראל".