מעלעל

שבת סוערת בגזרת העלונים. ברכות, איחולים וגם שלל פולמוסים. והשבוע בונוס מיוחד: פרגון נדיר של המעלעל

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 03/04/11 00:00 כח באדר ב'

מעלעל

שבע ברכות

אין כמו לעשות גסטה לחבר טוב, במיוחד כשיש לך עלון משלך. כמעט מדי שבת ניתן למצוא בעלוני השבת ברכות מטעם העורכים והמו"לים - לחבר מהשכונה שקיבל קידום, לשותף לשעבר שחיתן את בתו. השבת הופיעו בעלונים שלל ברכות ואיחולים, למגוון רב של אנשים: "שבתון" ו"יש"ע שלנו" בחרו לברך את הרב אליקים לבנון לרגל הכתרתו כרב השומרון; גם "מעייני הישועה" פרגנו לרב לבנון, עם תמונת שער נאה ודבר תורה מרכזי. "גילוי דעת" התעקשו ללכת נגד הזרם, ופרסמו גם הם איחולים לרב לבנון, אך לא לזה מהשומרון, אלא ל"מורנו ורבנו הדיין הרב דב לבנון שליט"א, ברכות לרגל מינוייך לאב בית דין בעיר אשקלון". מקורי מצדכם. "מצב הרוח" נשארו נאמנים לרוח המפד"לניקית, ובירכו בשם המערכת ("חבריך במצב הרוח - שאול יהלום, אלי עציון, שוקי גולובינסקי וחגי הוברמן") את מנכ"ל הפועל המזרחי החדש, אבי סולימן, ואת ניסן סלומיאנסקי, שהתמנה לסגן נשיא מכון לנדר. למעלעל אין העדפה אישית, ברכותיי לכולם.

הגיע זמן לשון (קלוקלת)

בבית משפחת קור בתל אביב לא נערכו למצב כזה. השבת התפרסם ב"עולם קטן" ראיון שקיימה דעה גלעדי עם ד"ר אבשלום קור, אחד מבני-הסמכא לענייני לשון עברית במדינה, אך אפילו הוא, אויה, לא היה חף מטעויות. הראיון - המעניין, יש לציין - נפתח במילים הבאות: "סביב שולחנה של משפחת קור-האב התפתח ויכוח על מילות שיר שהושר - האם נכון להגות אותו כך, או שמא טעה המשורר. אבשלום הקטן לא הסכים להמשיך הלאה לפני שהעניין ייבדק; הוא רץ לספריה וחזר ממנה כשהוא נושא בידיו מילון עב ובפיו הצעה: תבדקו". סיפור יפה, חוץ מזה שבלשון העברית, בלשון ציווי יש לומר "בִּדקוּ", ולא "תבדקו", כפי שהכתבת החרוצה שמה בפיו של הבלשן. נו נו נו!

מי גילה רז זה

לא מעט אנשים עובדים בשתי עבודות; לפעמים העבודות גם משיקות אחת לשנייה. לפני כמה שבועות דיווחנו כאן שרז קיל, בעל מדור הברנזה ב"מצב הרוח", התמנה להיות יועצו של שר החינוך גדעון סער לענייני דתיים. מאז המינוי הופיעו שמו ותמונתו של השר סער בתדירות גבוהה יותר ב"מצב הרוח". השבת נדמה שהגיע סער עד נפש: ב"מצב הרוח" הופיעה כותרת: "שר החינוך: הציונות הדתית הפכה למנוע רב עוצמה בכל תחומי החיים בישראל", ומתחתיה ידיעה מאוד מחמיאה לציבור הדתי (ולגדעון סער), כשהחתום עליה הוא לא אחר מאשר היועץ-הלוחש-על-האוזן, רז קיל, מה שגרם לגלאי האתיקה של המעלעל לצפצף ממש באמצע קריאת התורה. ראוי היה לצרף גלוי נאות בשולי הדברים.

שלום עכשיו

כבר מראשית דרכו, לפני כחודשיים, היה "צפונה ונגבה" עוף מוזר, שלא כל כך ברור מה הוא רוצה מאיתנו. העלון, המכונה "שבועון הגרעינים התורניים", התגלגל כיוזמה של השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בשיתוף עם הגרעינים התורניים בעכו ובקצרין. בהתחלה בירכנו על יוזמתו של השר לפיתוח הנגב, הגליל ועלוני השבת, אבל מהגיליונות האחרונים, שבכל אחד מהם הופיעה, בדרך זו או אחרת, מסכת של שירי הלל לסילבן-גיבור-ישראל, עולה שהרבה רצון טוב אין כאן, אלא בעיקר דרך מקורית לקושש קולות בבחירות הבאות - דרך עלוני השבת. "מצב הרוח", מאחוריכם.

ככה עושים פולמוס

הדי הפולמוס ב"עולם קטן" על דרכו של הרב בני לאו מול ישיבות הקו שככו עוד לפני שהספיקו להתעצם, וכבר פתחה מערכת העלון בפולמוס חדש. בשבת שעברה התפרסם במקום בולט בעלון מאמר של יהודה יפרח, בו עסק, בין היתר, בציונות הדתית, בשפה שיש לדבר בה כיום עם הציבור הישראלי, ועוד ועוד. בעקבות המאמר פורסמו השבת ב"עולם קטן" שלושה מאמרי תגובה - מנומקים, מחדשים ומעוררי מחשבה. מעניין להשוות את הפולמוס הזה - הענייני, נעים-ההליכות, המברר והמעמיק - עם הפולמוס הקודם שיזמה המערכת, על הרב בני לאו וישיבות הקו - פולמוס שהיה פופוליסטי, מקומם, מזלזל ופוגעני. לכל יצירת אמנות קדמה טיוטה, ונראה שלקראת הפולמוס הנוכחי, על מאמרו של יפרח, הופקו לקחים. המשיכו כך - בפולמוסים רגועים, חשובים ומעניינים, במקום בסגירת חשבונות עלובה, שמשום מה אתם קוראים לה "פולמוס".

תאמין שאפשר לתקן

לפני כמה שבועות קוננתי על כך שב"יש"ע שלנו" רואים לנכון לפרסם בכל שבוע ציטוט מכתבי הרב קוק בלבד, ולא, נניח, להביא ציטוט של איזה חכם באשי. נראה שבמערכת העלון קיבלו את הדברים, ובשבועות האחרונים הופיעו ציטוטים של מגוון רבנים ממבשרי הציונות, ספרדים ואשכנזים. המדור מצדיע ל"יש"ע שלנו" על היכולת לקרוא ביקורת, להפנים אותה ולתקן את הדרוש-תיקון. שבוע טוב.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il